Według ACEAudział Tesli w europejskim rynku gwałtownie spadł do zaledwie 6600 rejestracji nowych pojazdów w lipcu 2025 r., co stanowi 42% spadek w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oprócz spadku udziału w rynku, Tesla została wyprzedzona przez dwóch chińskich producentów pojazdów elektrycznych w europejskich rankingach sprzedaży.
BYD i SAIC wyłaniają się jako zwycięzcy
Reuters poinformował, że BYD odnotował szczególnie dobre wyniki, potroił liczbę rejestracji nowych samochodów w UE do 9 698 i po raz pierwszy wyprzedził Teslę. SAIC, spółka macierzysta marki MG, również osiągnęła lepsze wyniki niż amerykański producent samochodów, odnotowując wyższe wyniki sprzedaży w tym samym okresie. Reuters zauważył, że Tesla została wyprzedzona nie tylko przez głównych konkurentów, ale także mniejsze chińskie marki.
Ogólne warunki na europejskim rynku samochodowym
Na podstawie informacji ACEA, w lipcu 2025 r. odnotowano wzrost całkowitej liczby rejestracji nowych pojazdów w UE o około 7,4% rok do roku, co zrównoważyło spadek odnotowany w czerwcu. Jednak od początku roku ogólny wolumen sprzedaży pozostaje nieco poniżej poziomu z ubiegłego roku. Volkswagen zajął pierwsze miejsce wśród niemieckich producentów samochodów, podczas gdy BMW i Mercedes-Benz również odnotowały wzrost. Hybrydy nadal zyskują na popularności jako preferowany typ pojazdu, stanowiąc 34,7% rynku. Tymczasem udział pojazdów elektrycznych w rynku wyniósł 15,6%.
Perspektywy dla Tesli
Gwałtowny spadek Tesli sugeruje, że firma stoi w obliczu rosnącej presji na rynku europejskim. Chińscy konkurenci oferują bardziej przystępne cenowo modele i zyskują rozpoznawalność marki. Bez korekt cenowych i szerszej gamy modeli Tesla może nadal tracić udział w rynku. Jednocześnie nie ma pewności, w jaki sposób na przyszłość firmy wpłyną wydarzenia polityczne - zwłaszcza plany UE dotyczące ograniczenia emisji CO₂ do 2030 r. i stopniowego wycofywania sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi do 2035 r.