Notebookcheck Logo

TombForge ożywia klasyczne tworzenie poziomów Tomb Raider za pomocą nowoczesnego silnika 3D

Interfejs edytora TombForge pokazujący scenę testową wyrenderowaną w silniku z widocznymi panelami materiałów i zasobów (Zdjęcie: Tiernan Watson via X)
Interfejs edytora TombForge pokazujący scenę testową wyrenderowaną w silniku z widocznymi panelami materiałów i zasobów (Zdjęcie: Tiernan Watson via X)
Samotny deweloper Tiernan Watson tworzy TombForge, silnik C++, który na nowo wyobraża sobie narzędzia Core Design do tworzenia poziomów z nowoczesną fizyką i oświetleniem.
Console Gaming Software Retro Open Source GPU Linux / Unix 3D Printing

Indywidualny deweloper stworzył nowy silnik gry zaprojektowany w celu unowocześnienia kreatywnych narzędzi stojących za wczesnymi tytułami z serii Tomb Raider. Znany jako TombForge, projekt na nowo wyobraża sobie język projektowania gier eksploracyjnych 3D z lat 90. przy użyciu współczesnych technik renderowania i fizyki, a wszystko to bez polegania na komercyjnych frameworkach, takich jak Unity czy Unreal.

Według dewelopera Tiernan Watsonznanego wcześniej z frameworka URaider, TombForge został napisany w całości w C++ i oparty na OpenGL, integrując Jolt Physics SDK dla solidnych kolizji i interakcji, wraz z serializacją i zaawansowaną obsługą animacji.

Watson po raz pierwszy ogłosił TombForge na X (dawniej Twitter) 9 października 2025 roku, udostępniając krótki podgląd wideo edytora w akcji:

"Przedstawiamy TombForge - niestandardowy silnik gry Tomb Raider zbudowany od podstaw do tworzenia nowoczesnych poziomów Tomb Raider! Zawiera renderowanie PBR, animacje TRA, importer TRAOD GMX i wiele więcej!"

W raportach opublikowanych przez 80.lv i TimeExtension, edytor w silniku gry obsługuje już zaawansowane narzędzia oświetlenia, animacji i dźwięku. Wprowadza również fizycznie oparty potok renderowania (PBR), nadając środowiskom i modelom postaci współczesne wykończenie wizualne, zachowując jednocześnie logikę opartą na siatce wczesnego projektu poziomów Tomb Raider.

Zamiast odtwarzać oryginalne gry, TombForge ma na celu odtworzenie ich przepływu pracy. Deweloper opisuje projekt jako "duchowego następcę" narzędzi, które Core Design mogło rozwinąć, gdyby rozwój był kontynuowany w 2000 roku. Tworząc każdy komponent od podstaw, Watson zachowuje pełną kontrolę nad tym, jak materiały reagują na światło, jak zachowuje się fizyka podczas uruchamiania zagadek i jak perspektywa kamery dostosowuje się w złożonych środowiskach.

Zrzut ekranu z aktualnej wersji gry przedstawia usprawniony interfejs edytora z widokami modeli, oświetlenia i geometrii kolizji w zakładkach. Projektanci poziomów mogą podglądać dynamiczne cienie, dostosowywać warstwy mgły i przypisywać właściwości materiałów bezpośrednio w rzutni. Pierwsi testerzy zauważyli, jak szybko rozprzestrzeniają się zmiany w zasobach, co jest jedną z zalet specjalnie zbudowanego silnika, który nie jest obciążony komercyjnymi bazami kodu na dużą skalę.

Choć TombForge wciąż znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, jego podstawy techniczne odzwierciedlają rosnące zainteresowanie niezależnymi, specjalnie stworzonymi silnikami. Wielu małych deweloperów ponownie ocenia duże komercyjne zestawy narzędzi po ostatnich zmianach w polityce licencyjnej i opłatach za silniki. Dla kontrastu, TombForge pokazuje, jak pojedynczy deweloper może stworzyć stabilne, fizycznie oparte środowisko edycji dostosowane do konkretnego dziedzictwa twórczego.

Projekt ma również wartość dla ochrony i edukacji. Watson omówił ewentualne plany obsługi starszych formatów plików Angel of Darkness, potencjalnie umożliwiając fanom importowanie zasobów ze starszych gier do w pełni nowoczesnego zestawu narzędzi. Taka kompatybilność mogłaby pomóc archiwistom, modderom i studentom studiować wczesne projekty 3D w bezpiecznych, legalnych ramach, w obszarze, w którym niezależni deweloperzy są coraz bardziej innowacyjni.

Chociaż nie potwierdzono daty premiery ani warunków licencyjnych, zarówno 80.lv, jak i TimeExtension zauważają, że projekt przyciągnął duże zainteresowanie społeczności. Na stronie Reddit (r/TombRaider), jeden z użytkowników napisał: "TombForge obiecuje nowy silnik edytora poziomów z nowoczesnymi teksturami, grafiką i, najprawdopodobniej, nowoczesnym sterowaniem...", odzwierciedlając szerszy entuzjazm dla fanowskiego odrodzenia wolności twórczej. Dla wielu deweloperów stanowi to formę niezależności, która staje się coraz trudniejsza do osiągnięcia w ramach głównego nurtu produkcji gier.

Dzięki połączeniu nowoczesnego renderowania, otwartej fizyki i nostalgicznego celu, TombForge wyróżnia się jako cicha deklaracja tego, co mogą osiągnąć indywidualni deweloperzy. Jeśli silnik doczeka się publicznej premiery, może dołączyć do małego, ale wpływowego ruchu udowadniającego, że przyszłość kreatywnych narzędzi może leżeć nie w skali, ale w precyzji i intencjach.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > TombForge ożywia klasyczne tworzenie poziomów Tomb Raider za pomocą nowoczesnego silnika 3D
Louise Burke, 2025-10-16 (Update: 2025-10-16)