Notebookcheck Logo

Tesla umożliwi codzienne ładowanie do 90% dzięki nowej technologii akumulatorów niklowych

Tesla Model S Plaid z 2026 r. w nowym kolorze Frost Blue Metallic (źródło zdjęcia: Jay Leno Garage/YT)
Tesla Model S Plaid z 2026 r. w nowym kolorze Frost Blue Metallic (źródło zdjęcia: Jay Leno Garage/YT)
Tesla zaleca utrzymywanie akumulatorów niklowych w swoich pojazdach na poziomie od 20% do 80% stanu naładowania podczas codziennej jazdy, aby przedłużyć ich żywotność. Firma opracowała nowe ogniwa, które znacznie zmniejszyły różnicę w stosunku do poziomów naładowania akumulatorów LFP.
E-Mobility

Tesla wkrótce zacznie używać nowych ogniw niklowych, które można bezpiecznie naładować do 90% bez wpływu na żywotność akumulatora, według głównego inżyniera Larsa Moravy'ego.

Biorąc pod uwagę, że praktycznie wszystkie pojazdy, które Tesla obecnie sprzedaje w USA, są obecnie wyposażone w akumulatory niklowe, ulepszenie technologii pozwoli przyszłym amerykańskim właścicielom bezpiecznie dodać 10% dodatkowego zasięgu do swojego samochodu, nawet podczas codziennej jazdy.

Typowym zaleceniem dotyczącym utrzymania żywotności akumulatorów niklowych, które Tesla podaje w instrukcji obsługi, jest nie utrzymywanie akumulatora pojazdu naładowanego do maksymalnej pojemności lub poniżej 20% przez dłuższy czas. Oferując wyższą gęstość energii i wydajność, chemia akumulatorów niklowych jest wybredna, jeśli chodzi o stan naładowania i ulega szybszej degradacji, jeśli pozostanie pełna.

Z tego powodu Tesla zaleca ładowanie do 100% tylko podczas dłuższych podróży, które po naładowaniu szybko spadną poniżej maksymalnej pojemności akumulatora. Zaleca nawet ustawienie ogranicznika ładowania na 100% na noc przed długą podróżą i korzystanie z funkcji Czas odjazdu, aby doprowadzić akumulator do pełnej pojemności dopiero na krótko przed rozpoczęciem podróży.

Ograniczenia te nie dotyczą pojazdów Tesli z bateriami LFP typu używanego do magazynowania energii lub w popularnych stacjach zasilania, takich jak Anker Solix C1000. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe, choć mają niższą gęstość energii, wykorzystują również mniej lotną chemię i mogą być naładowane do 100% za każdym razem z niewielkim lub żadnym wpływem na żywotność baterii. W rzeczywistości Tesla nawet zaleca ładowanie swoich pojazdów ogniwami LFP do 100% co najmniej raz w tygodniu w celu skalibrowania licznika pojemności, ponieważ niższe stany naładowania mogą go wyłączyć.

Niestety, Tesla przestała oferować pojazdy z akumulatorami LFP w USA, nawet podstawowe modele RWD. Zdecydowana większość takich ogniw pochodzi z Chin, co sprawia, że pojazdy, które są nimi zasilane nie kwalifikują się do federalnej ulgi podatkowej lub drogie w produkcji, biorąc pod uwagę cła, które Stany Zjednoczone nakładają na import chińskich akumulatorów LFP.

Tesla buduje własną fabrykę akumulatorów LFP fabrykęale na razie wszystkie pojazdy sprzedawane w Ameryce są wyposażone w ogniwa niklowe, więc możliwość codziennego ładowania do 90% będzie bardziej doceniana w USA niż na pozostałych rynkach, na których sprzedaje Tesla.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Tesla umożliwi codzienne ładowanie do 90% dzięki nowej technologii akumulatorów niklowych
Daniel Zlatev, 2025-09- 3 (Update: 2025-09- 3)