"Steve Jobs zwolniłby wszystkich" - tak zareagował jeden z użytkowników X po zobaczeniu nowego projektu oprogramowania "Liquid Glass" Applew akcji. Post, który zebrał ponad 18,5 miliona wyświetleń na X, odwołuje się do Centrum sterowania iOS z nowym projektem interfejsu użytkownika, aby pokazać, jak przezroczysta natura Liquid Glass i delikatne rozmycie odbijają się na czytelności.
Podczas keynote WWDC25, Apple podkreślił, że elementy interfejsu użytkownika wykonane z Liquid Glass mają być "bardziej wyraziste i zachwycające", a jednocześnie "dynamicznie się przekształcają, aby pomóc w lepszym skupieniu się na treści". Jest więc jasne, że ambicje Cupertino związane z nowym interfejsem użytkownika, który rozciąga się na cały ekosystem od macOS 26 do TVOS 26, to nowoczesne, oszałamiające przeprojektowanie interfejsu użytkownika, które nie ogranicza funkcjonalności / użyteczności.
W większości przypadków Apple udało się to osiągnąć. Nowy iOS 26 UI, na przykład, jest super czysty z jednymi z najlepszych animacji w branży. Poszczególne elementy interfejsu użytkownika są żywe dzięki miękkiemu odbiciu i dynamicznym interakcjom kontekstowym. Wydaje się jednak, że to właśnie cechy wizualne Liquid Glass sprawiają najwięcej problemów.
Weźmy na przykład przypadek ekranu blokady iOS. Nasz własny Vaidyanathan S. pokazuje na X że ekran blokady iOS 26 wygląda zauważalnie czyściej i jest łatwiejszy do odczytania przy wyłączonej przezroczystości.
Czytelność cierpi również, gdy interfejs użytkownika jest w nowym trybie "Clear Light". Ze względu na efekty przezroczystości Liquid Glass, interfejs użytkownika na iOS 26 wygląda najlepiej, gdy jest używany w trybie "Clear Dark".
Potencjalne poprawki dla interfejsu użytkownika Liquid Glass
Najbardziej oczywistą poprawką jest to, że Apple może zaimplementować bardziej agresywne rozmycie tła, aby wyróżnić elementy interfejsu użytkownika na pierwszym planie. W obecnej formie rozmycie tła jest nieco zbyt miękkie, co sprawia, że elementy interfejsu użytkownika o dużej ilości informacji, takie jak Centrum sterowania, są mniej czytelne.
Inną możliwą poprawką może być wprowadzenie odcienia koloru w materiale Liquid Glass. Dzięki temu wyraźne elementy interfejsu użytkownika będą wyróżniać się na jasnym tle.
Oprócz poprawek wymienionych powyżej, @XorDev, programista graficzny, sugeruje takie rzeczy jak Drop Shadows, Tone Mapping i inne jako potencjalne ulepszenia.
Na szczęście iOS 26 jest nadal w wersji beta i nie doczeka się pełnej wersji jeszcze przez kilka miesięcy. Tak więc, Apple ma czas, aby wziąć pod uwagę te opinie i wdrożyć kilka bardzo potrzebnych zmian.