Shimano wprowadziło nowy elektryczny system przekładni, podobny do istniejących systemów różnych producentów różnych producentów. Jednak w przeciwieństwie do innych systemów przerzutek elektrycznych, Shimano Q'Auto nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania ani ładowania, ponieważ system jest wyposażony we własny akumulator. Jest on ładowany podczas jazdy, wykorzystując energię generowaną do zmiany biegów. Q'Auto jest umieszczony w specjalnej piaście tylnego koła, w której zintegrowane jest specjalne dynamo. Posiada również zintegrowane czujniki, które są przeznaczone między innymi do rejestrowania prędkości i nachylenia.
Według Shimano, biegi Q'Auto dostosowują się do kadencji lub wykorzystują ją jako wartość docelową i odpowiednio zmieniają biegi. Użytkownicy nie są całkowicie zdani na łaskę automatycznej zmiany biegów, ponieważ dostępne są również przyciski do ręcznej zmiany biegów. Shimano twierdzi, że system uczy się na podstawie tych ręcznych interwencji, a tym samym dostosowuje się do rowerzysty. Płynna zmiana biegów jest reklamowana, więc rowerzyści raczej nie doświadczą nagłych wstrząsów lub uszkodzenia łańcucha. Q'Auto jest kompatybilny z przełącznikiem Shimano Cues Di2; rowery bez kompatybilnego przełącznika Di2 mogą korzystać z przycisku funkcyjnego na kompatybilnej tylnej przerzutce, aby przełączać się między trzema wstępnie zaprogramowanymi trybami zmiany biegów zaprogramowanymi dla różnych prędkości pedałowania. Są to tryb wolny, średni i szybki.