Notebookcheck Logo

Samolot zasilany energią słoneczną osiąga rekord wysokości w 5-godzinnym locie

Celem firmy jest przekroczenie wysokości 10 000 metrów. Obraz referencyjny (źródło obrazu: SolarStratos)
Celem firmy jest przekroczenie wysokości 10 000 metrów. Obraz referencyjny (źródło obrazu: SolarStratos)
SolarStratos osiągnął wysokość 9 521 metrów przy użyciu samolotu z podwójnym silnikiem elektrycznym, który wykorzystał termikę ciepłego powietrza i baterię litowo-jonową do przelotu nad Alpami Valais. Samolot miał 22 metry kwadratowe ogniw słonecznych, które pomogły naładować baterie.
Climate E-Mobility Renewable

12 sierpnia szwajcarski pilot Raphaël Domjan osiągnął 9 521 metrów wysokości w pełni elektrycznym samolocie (w pełni naładowanym energią słoneczną), który do lotu wykorzystuje baterie i ogniwa słoneczne. Według SolarStratos, firmy stojącej za tym osiągnięciem, przewyższył on poprzedni rekord 9,235 ustanowiony przez Solar Impulse w 2016 roku, między Kairem w Egipcie a Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Rekord jest jednak nadal analizowany przez Fédération Aéronautique Internationale (Światową Federację Sportów Lotniczych), która analizuje wszystkie dane przed przyznaniem rekordu.

Aby osiągnąć ten wyczyn, Domjan poleciał samolotem HB-SXAstartującym z lotniska Sion w Szwajcarii. Samolot wykorzystywał termikę ciepłego powietrza, aby uzyskać wysokość i był napędzany podwójnym silnikiem elektrycznym zdolnym do dostarczania ciągłej mocy 50 kilowatów (z maksymalną mocą 70 kW), działającym z maksymalną prędkością obrotową 2200 obrotów na minutę (rpm).

Śmigło miało trzy łopaty i średnicę 1,9 metra.

Lot trwał 5 godzin i 9 minutpodczas lotu na wysokości przelotowej Domjan skrzyżował się z komercyjnym samolotem pasażerskim, co firma określiła jako "potężny symbol tego, jak może wyglądać zdekarbonizowane lotnictwo jutra"

Samolot może pomieścić dwie osoby i został zaprojektowany przez Calina Gologana i niemiecką firmę Elektra Solar GmbH. Jego rozpiętość skrzydeł wynosi 24,8 metra, a długość 8,5 metra. Jest wyposażony w ogniwa słoneczne w skrzydłach o powierzchni ponad 22 metrów kwadratowych, o wydajności od 22% do 24%. Ogniwa słoneczne zapewniają łączną moc od 11 do 28 kilowatogodzin dla akumulatorów litowo-jonowych akumulatorów litowo-jonowych.

Firma przygotowywała się do tego lotu przez ostatnie miesiące, a jej celem było przekroczenie 10 000 metrów, czyli wysokości przelotowej samolotów komercyjnych. 31 lipca SolarStratos zakończył 2,5-godzinny lot i osiągnął wysokość 6 589, która w tym czasie była najwyższą osiągniętą przez HB-SXA.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 08 > Samolot zasilany energią słoneczną osiąga rekord wysokości w 5-godzinnym locie
Daniela Morales Soler, 2025-08-21 (Update: 2025-08-21)