Notebookcheck Logo

Reklamy nadchodzą do WhatsApp: Użytkownicy powinni przełączyć się teraz, mówi Noyb

WhatsApp wkrótce wprowadzi spersonalizowane reklamy. (Źródło obrazu: WhatsApp)
WhatsApp wkrótce wprowadzi spersonalizowane reklamy. (Źródło obrazu: WhatsApp)
Meta ogłosiła plany wprowadzenia spersonalizowanych reklam na WhatsApp, które będą oparte na danych osobowych z innych usług Meta, takich jak Facebook i Instagram. Obrońcy danych postrzegają to jako konsolidację monopolu Meta w mediach społecznościowych.
Business Cyberlaw Security

Zwolennicy ochrony danych osobowych, tacy jak organizacja noyb ("none of your business"), od dawna nie zgadzają się z firmą macierzystą Facebooka, Meta. Spór między nimi zaowocował już kilkoma skargami, a nawet postępowaniami sądowymi, na przykład w sprawie odmowy przez Metę uzyskania dobrowolnej zgody użytkowników na korzystanie z usług Facebooka i Instagrama. Zamiast tego Meta wykorzystuje to, co noyb nazywa systemem "pay or okay", w którym użytkownicy są skutecznie zmuszani do wyrażenia zgody lub w inny sposób płacą za ochronę swojej prywatności.

Meta wykorzystuje zebrane dane przede wszystkim do spersonalizowanego modelu biznesowego reklamy, który ma teraz zostać rozszerzony na usługę komunikatora WhatsApp. WhatsApp będzie miał teraz spersonalizowane reklamy, w których dane użytkowników z innych kont Meta będą również wykorzystywane do analizy.

Zwolennicy prywatności danych mogą już zgadywać, jak dokładnie będzie wyglądać zgoda na reklamę w WhatsApp: Meta prawdopodobnie będzie egzekwować swój model "pay or okay" również dla usługi przesyłania wiadomości, chyba że interweniują władze państwowe. Ale nawet w takim przypadku Meta już dawno udowodniła, że jest niezwykle "kreatywna", jeśli chodzi o obchodzenie wszelkich zasad, ze szkodą dla swoich użytkowników.

Według noyb, pozostaje to niezgodne z unijnym RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), które wymaga dobrowolnej zgody użytkownika. Opłaty karne za brak zgody byłyby z tym sprzeczne. Amerykańskie firmy, w szczególności Meta, coraz częściej lekceważą europejskie przepisy o ochronie danych od czasu wyborów Trumpa, a Meta ogłosiła również, że będzie wykorzystywać dane z UE do szkolenia AI bez zgody użytkownika.

noyb zamierza teraz dokładnie zbadać nową inicjatywę i rozważa wszczęcie postępowania sądowego przeciwko Meta. Jednocześnie zwolennicy ochrony danych krytykują samozadowolenie organów państwowych. Naruszenia Meta są znane od lat, ale prawie żadne kary nie zostały nałożone, a postępowania sądowe czasami toczą się latami. W związku z tym noyb po raz kolejny zaleca przejście od wrogiego prywatności monopolisty do bezpieczniejszych alternatyw, takich jak Signal.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 06 > Reklamy nadchodzą do WhatsApp: Użytkownicy powinni przełączyć się teraz, mówi Noyb
Christian Hintze, 2025-06-17 (Update: 2025-06-17)