Recenzja hulajnogi elektrycznej Niu Mqi+ Sport - bezszelestnie przez miasto
W mieście często zdarza się utknąć w korku. W końcu docierasz do celu i zaczyna się wielkie poszukiwanie miejsca parkingowego. Dodatkowo, posiadanie własnego samochodu wiąże się ze znacznymi kosztami jego zakupu i utrzymania. Możliwe alternatywy to współdzielenie samochodu, rowery lub skutery. Niu Mqi+ Sport może nosić tytuł "sportowy" w swojej nazwie, ale w mieście czuje się jak w domu: Jest mały, zwinny, a dzięki silnikowi elektrycznemu pracuje cicho. Jego kompaktowe wymiary oznaczają, że zawsze znajdzie się dla niego miejsce. Wypróbowaliśmy elektryczną pchłę.
Mqi+ Sport jest dostępny w dwóch rozmiarach baterii, umożliwiając wybór między 31 a 42 Ah. Niu nazywa te rozmiary standardowym i rozszerzonym zasięgiem. Nasz model testowy ma większą baterię. Rozmiar akumulatora nie wpływa na wydajność silnika. Niu oferuje hulajnogę w pięciu różnych kolorach, przy czym cena normalnej wersji wynosi około 2850 USD, a wariantu z większą baterią 3650 USD.
Cechy i konstrukcja - Niu Mqi+ Sport jest mały i kompaktowy
To, dlaczego Mqi+ zasłużył na nazwę "Sport", pozostanie tajemnicą producenta. Ze swoimi kompaktowymi wymiarami i małymi oponami nie robi on żadnego sportowego wrażenia. Również maksymalna prędkość 45 km/h nie może być opisana jako sportowa. Jednak zaklasyfikowanie go jako motoroweru ma tę zaletę, że nie trzeba go rejestrować.
Wystarczy dowód ubezpieczenia, aby Mqi+ mógł uczestniczyć w codziennym ruchu drogowym. W niektórych niemieckich krajach związkowych jazda Mqi+ jest możliwa z prawem jazdy AM od 16 roku życia, a w niektórych od 15 roku życia. Właściciele samochodowego prawa jazdy nie potrzebują dodatkowego prawa jazdy. Duży uchwyt tablicy rejestracyjnej znajduje się na samochodzie, ponieważ niektórzy ludzie dobrowolnie rejestrują swoje skutery. Umożliwia to ubieganie się o roczną dopłatę do emisji gazów cieplarnianych. Kwota ta jest jednak mniejsza, ponieważ skuter ma niższe zużycie paliwa niż pojazd elektryczny. Ponadto dobrowolna rejestracja nie jest możliwa we wszystkich gminach.
Za przyspieszenie odpowiada silnik w piaście koła firmy Bosch. Znajduje się on w małym, 10-calowym tylnym kole i przyspiesza Mqi+ Sport niemal bezgłośnie. Hulajnoga może również odzyskiwać energię dzięki silnikowi. Innymi słowy, odzyskiwać energię podczas hamowania. W naszym przypadku akumulator ma pojemność 42 Ah. Jest przechowywany pod siedzeniem i po prostu umieszczony w schowku bez żadnego mechanizmu blokującego. Podłączenie do skutera odbywa się za pomocą wtyczki ze składanym uchwytem ułatwiającym jej wyjęcie.
Cechy | |
---|---|
Silnik | silnik w piaście, tylne koło, Bosch, 1400 W mocy ciągłej |
Akumulator | 48 V, 42 Ah, 2016 Wh |
Hamulce | hydrauliczne hamulce tarczowe, 180/180 mm |
Opony | 90/90-10 |
Prędkość maksymalna | 45 km/h |
Masa z akumulatorem | 72 kg |
Masa akumulatora | 10,7 kg |
Elementy sterujące na kokpicie i kierownicy są łatwe do opanowania. Monochromatyczny wyświetlacz pokazuje aktualną prędkość, całkowitą liczbę przejechanych kilometrów, czas i poziom naładowania baterii. Ten ostatni jest wyświetlany zarówno jako wartość procentowa, jak i seria słupków. Dodatkowo skuter wyświetla, czy działa w jednym z dwóch trybów jazdy, trybie 1 lub 2. Symbole wyświetlają również bieżące połączenie satelitarne. Błędy są również wyświetlane w postaci kodu numerycznego na wyświetlaczu. Dostosowanie wyświetlacza lub jego zawartości nie jest możliwe.
Hamowanie odbywa się za pomocą dwóch długich, nieregulowanych dźwigni ręcznych. Kontroler wskaźnika znajduje się w zasięgu lewego uchwytu. Wskaźnik posiada niezawodny, automatyczny reset. Dodatkowo sygnał dźwiękowy i wizualny w pobliżu kierownicy przypomina kierowcy, że wskaźnik jest aktywny. Obok kierunkowskazu znajduje się element sterujący światłami drogowymi i mijania, a także przycisk klaksonu i tempomatu. Naciśnięcie tego przycisku powoduje, że Mqi+ utrzymuje aktualną prędkość, dopóki kierowca nie naciśnie hamulca lub nie przyspieszy za pomocą przepustnicy.
W pobliżu prawej kierownicy znajdują się przyciski zapłonu, świateł awaryjnych i zmiany trybu jazdy. Przyspieszanie odbywa się za pomocą przepustnicy. Każdy, kto kiedykolwiek korzystał ze standardowego roweru, nie będzie miał problemów z opanowaniem obsługi i silnika Niu.
W obudowie pod kierownicą Niu zainstalował port USB-A i uchwyt. W tej komorze zmieści się smartfon (który można ładować podczas jazdy) i butelka z wodą. Przestrzeń pod siedzeniem jest prawie całkowicie zajęta przez akumulator. Nie ma tam miejsca na kask, ale spodnie przeciwdeszczowe i kurtkę przeciwdeszczową można wcisnąć w przestrzeń obok akumulatora. Podobnie jak blokada kierownicy, siedzenie jest obsługiwane za pomocą stacyjki.
Ponadto Niu posiada system alarmowy, który jest sterowany za pomocą pilota i połączenia z aplikacją.
Inteligentne funkcje - Niu oferuje łączność z aplikacjami
W przypadku Mqi+ Sport Niu oferuje połączenie z aplikacją za pośrednictwem aplikacji Niu. Tak długo, jak oprogramowanie jest zainstalowane na urządzeniu Android lub iOS, użytkownik musi jedynie zeskanować kod QR - który można znaleźć pod siedzeniem - w celu połączenia skutera i smartfona. Do wymiany danych wykorzystywany jest Bluetooth.
Na stronie startowej aplikacji hulajnogi wyświetlany jest poziom naładowania baterii i łączna liczba przejechanych kilometrów. W menu baterii oprogramowanie wyświetla dodatkowe informacje, takie jak szacowany zasięg, temperatura baterii, cykle ładowania i stan baterii w procentach. Stan naładowania jest stale wizualizowany w formie graficznej.
Aplikacja wykorzystuje centrum informacyjne do powiadamiania kierowcy o zdarzeniach, które wystąpiły na osi czasu, takich jak słabe połączenie satelitarne po zaparkowaniu, komunikat o błędzie z pojazdu lub jeśli pojazd poruszył się, gdy był zablokowany. Mqi+ mierzy ruchy za pomocą różnych czujników, a także wibracje. Jeśli skuter przewróci się, zostanie przesunięty lub tylko wstrząśnięty, oprogramowanie wysyła ostrzeżenie. Ponadto miga i emituje sygnały dźwiękowe, aby odstraszyć złodziei. Co więcej, lokalizacja Mqi+ Sport może zostać zidentyfikowana za pośrednictwem połączenia satelitarnego, w przypadku kradzieży.
Dodatkowo pojazd rejestruje trasy i odpowiadające im dane. Dane te można przeglądać i oceniać za pośrednictwem aplikacji. Hulajnoga wyświetla trasę, czas i zużycie baterii na mapie. Na tej podstawie oprogramowanie oblicza statystyki nie tylko dla poszczególnych dni, ale także tygodni i miesięcy.
W niektórych menu, na przykład w podpozycjach, tekst jest wyświetlany w języku angielskim, jeśli w aplikacji nie ma tłumaczenia na język niemiecki.
Poza domem - Mqi+ mocny i z tempomatem
Oczywiście Mqi+ Sport nie potrafi czynić cudów. Przy prędkości maksymalnej 45 km/h mamy do czynienia z jedną z najwolniejszych form transportu. Tam, gdzie skuter elektryczny pokazuje swoje mocne strony, znajduje się w ruchu stop-and-go, na światłach, a nawet na pochyłościach. Ponieważ, w przeciwieństwie do wielu pojazdów spalinowych w tej klasie, hulajnoga elektryczna niezawodnie osiąga maksymalną prędkość 45 km/h nawet na wzgórzach i stromym terenie.
Zintegrowany tempomat jest bardzo pomocny na nieco dłuższych trasach. Ma to sens w tym pojeździe, ponieważ jest on stale napędzany na pełnym gazie. Tempomat pomaga uniknąć ciągłego nacisku na prawy nadgarstek, dzięki czemu podróż jest bardziej relaksująca. Co więcej, skuter imponuje cichą pracą, co oznacza, że nigdy nie przyciąga niepożądanej uwagi.
Przy wzroście 185 cm nasz recenzent jest prawie odpowiedniego wzrostu, aby wygodnie zmieścić się na Mqi+. Wyższe osoby powinny rozejrzeć się za inną hulajnogą - przynajmniej na dłuższe podróże. Na Mqi+ mogą jeździć dwie osoby, przy czym na siedzeniu robi się dość przytulnie. Niemniej jednak obaj pasażerowie mogą korzystać z dwóch oddzielnych, rozkładanych podnóżków.
Promień skrętu i niska masa skutera są doskonałe. Dzięki temu manewry jazdy i pchania to bułka z masłem. Użycie uchwytów do podniesienia tylnej części pozwala na zaparkowanie hulajnogi bliżej ściany. Dzięki małym, 10-calowym oponom, Mqi+ jest cudownie zwrotny podczas jazdy. Jednak jazda w linii prostej lub zrelaksowane wybieganie - czasami po wybojach - nie mogą być naprawdę zaliczone do dwóch mocnych stron skutera.
Ochrona przed wiatrem i warunkami pogodowymi jest skromna ze względu na smukłą sylwetkę skutera. Kiedy pada deszcz, nogi kierowcy z pewnością zmokną. Podobnie, lusterka Mqi+ pokazują odbity obraz ramion kierowcy, co jest częstym problemem w tej klasie. Jednym z pozytywów jest dobry strumień światła reflektora LED. W Niu zastosowano wyłącznie oświetlenie LED, które jest często stosowane w samochodach elektrycznych.
Hulajnoga ma bardzo dobry zasięg. Chociaż został opracowany z myślą o mieście, możliwe są również dłuższe wycieczki. Po jednej podróży z Mittenwald do Garmisch-Partenkirchen i z powrotem, z wieloma wzniesieniami (około 350 metrów wysokości) i dystansem 36 kilometrów, ekran pokazywał pozostały poziom naładowania baterii wynoszący 57 procent. W testach hulajnoga bez większych trudności radziła sobie nawet z dłuższymi trasami. Hulajnoga poprosiła jedynie o krótką przerwę w gorący letni dzień, aby pomóc schłodzić akumulator.
Akumulator waży 10,7 kg i można go bardzo łatwo wyjąć, na przykład w celu naładowania. Jednak ładowanie można również przeprowadzić z akumulatorem nadal umieszczonym w skuterze. Ale e-pojazd nie ma zewnętrznej klapki ładującej. Niestety, ładowanie trwa dość długo: Producent podaje, że pełny cykl ładowania trwa 9 godzin i odpowiada to naszym wynikom testowym. Jest ono odpowiednio szybsze, jeśli bateria nie jest całkowicie rozładowana. Korzystanie z szybkiej ładowarki do ładowania baterii nie jest możliwe.
Można zapomnieć o przełączniku trybu jazdy - no, prawie. Mqi+ zawsze uruchamia się ze słabszym trybem 1. Oznacza to, że po każdym uruchomieniu należy nacisnąć przełącznik, aby przejść do trybu 2. Tryb 1 jest bardzo istotny, jeśli kierowca nigdy wcześniej nie siedział na rowerze elektrycznym. Hulajnoga przyspiesza bardzo powoli i osiąga maksymalną prędkość 20 km/h, zamieniając użytkownika w przeszkodę drogową. Powiadomienie eco miga, gdy hulajnoga jest używana ekonomicznie. Dzieje się tak głównie na zjazdach, ponieważ hulajnoga jest wystarczająco szybka nawet bez pełnego otwarcia przepustnicy.
Rekuperacja - innymi słowy, odzyskiwanie energii - występuje tylko podczas hamowania i gdy akumulator jest naładowany w mniej niż 90 procentach. Jeśli uchwyt przepustnicy zostanie obrócony, hulajnoga ślizga się. Połączenie hamowania silnikiem z efektem hamowania tarczowego jest płynne.
Werdykt - cicha, zwrotna i przystępna cenowo
Niu Mqi+ Sport może nie do końca opanował swoje sportowe możliwości, ale jako mobilizator w codziennym miejskim życiu zdołał nam zaimponować. Wszędzie potrafi znaleźć miejsce parkingowe, bateria dobrze sobie radzi, a nawet można ją ładować w mieszkaniu.
Na światłach i na wzniesieniach Mqi+ nie powoduje natychmiastowego zadyszki - jazda na nim daje mnóstwo frajdy, w granicach jego możliwości.
Dwie najlepsze cechy hulajnogi to jej cicha praca i pomysłowy tempomat, który eliminuje jeszcze więcej stresu z podróży. Dobre światła i funkcje aplikacji zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo na co dzień. Oczywiście byłoby miło, gdyby skuter był nieco szybszy, ale jego prędkość jest wystarczająca do użytku miejskiego. Podany przez producenta zasięg jest realistyczny i wystarczający do poruszania się po mieście podczas dojazdów do pracy.
Każdemu, kto chce poruszać się nieco szybciej, zalecamy zajrzenie na stronę producenta lub znalezienie dealera Niu, ponieważ Niu ma również w ofercie znacznie szybsze skutery.
Cena i dostępność
Z mniejszą baterią, Niu Mqi+ Sport ma sugerowaną cenę detaliczną około 2800 USD. Większy zestaw baterii kosztuje dodatkowe 700 USD. Der Mqi+ Sport nie jest sprzedawany za pośrednictwem sklepów internetowych, ale można go kupić tylko za pośrednictwem sieci wyspecjalizowanych dealerów.
Transparency
The present review sample was made available to the author as a loan by the manufacturer or a shop for the purposes of review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review.