Notebookcheck Logo

Recenzja e-bike'a Gazelle Ultimate C380 HMB - Casualowy towarzysz dnia codziennego

Inteligentny mobilizator. Gazelle Ultimate C380 to sportowy rower trekkingowy. Pokazuje swoje mocne strony jako wydajny towarzysz dla dojeżdżających do pracy i jako relaksujący turysta. Dzięki systemowi Bosch Smart System można go dostosować do własnych potrzeb i jest zabezpieczony przed kradzieżą. Nasz test pokaże, jak się na nim jeździ.
E-Mobility

Na początku roku holenderski producent Gazelle zaprezentował trzy nowe modele w linii Ultimate. Dział ten ma oferować rowery trekkingowe o sportowym charakterze. Testowany Ultimate C380 HMB to topowy model z bezstopniową przekładnią w piaście Enviolo i paskiem Gates.

W ofercie jest też C5 HMB z przerzutkami w piaście Shimano oraz T10 z 10-biegową przerzutką. Model C380 dostępny jest tylko w kolorze niebieskim, w dwóch wariantach ramy. Producent oferuje model z ramą typu diamond w czterech rozmiarach, a w przypadku ramy z niskim step-inem jest nawet pięć opcji rozmiarowych. Rower testowy ma rozmiar ramy diamond 57 cm i ma 185 cm wzrostu.

Wyposażenie i wygląd - Gazela zapewnia kompleksowy pakiet

Silnik Bosch Performane Line oferuje moment obrotowy o wartości do 75 Nm
Silnik Bosch Performane Line oferuje moment obrotowy o wartości do 75 Nm

Na pierwszy rzut oka w Gazelle Ultimate C380 rzucają się w oczy czyste linie. Szczególnie udane jest prowadzenie kabli: wszystkie kable i przewody są poprowadzone w ramie z boku, tuż za głowicą kierownicy, i nic nie przeszkadza ani nie grzechocze. Ponadto lakier sprawia bardzo dobre wrażenie. Lakier ma ładny połysk, a na naszym pojeździe testowym nie było żadnych rys ani wgnieceń. Jedynie pokrywa akumulatora wykonana jest z czarnego, nielakierowanego tworzywa sztucznego i tym samym wyróżnia się wizualnie.

W wersji standardowej Gazelle dostarcza rowerom Ultimate baterie o pojemności 500 Wh, ale na życzenie i za dopłatą 200 euro w rurze dolnej można zamontować magazyn energii o pojemności 625 Wh. Akumulator pochodzi od firmy Bosch, podobnie jak silnik i wyświetlacz. Silnik z linii Performance Line zapewnia do 75 Nm momentu obrotowego dla wsparcia podczas pedałowania. Dane dotyczące jazdy są wyświetlane w kolorze na wyświetlaczu Kiox300.

Zmiana biegów odbywa się za pomocą bezstopniowej przekładni w piaście firmy Enviolo. Obsługuje się ją poprzez przekręcany uchwyt na kierownicy. Przeniesienie mocy pomiędzy korbą a tylnym kołem zapewnia pasek Gates, który jest praktycznie bezobsługowy.

Widelec zawieszenia może być zablokowany
Widelec zawieszenia może być zablokowany
Napięcie wstępne widelca amortyzowanego jest regulowane
Napięcie wstępne widelca amortyzowanego jest regulowane
Nachylenie wyświetlacza Kiox300 jest regulowane
Nachylenie wyświetlacza Kiox300 jest regulowane
Funkcje sterownika Bosch są bardzo rozbudowane
Pas Gates przenosi moc i wymaga bardzo niewielkiej konserwacji
Szerokość uchwytu można regulować bez użycia narzędzi
Bagażnik zabiera do 25 kilogramów
Pociągi są ładnie prowadzone w kadrze
Sprzęt
Zmiana biegów Biegi w piaście, Enviolo Trekking Manual
Hamulce Magura MT-C4, 180/160 mm
bateria 500 Wh/625 Wh za dopłatą
Moc silnika 250 W
Maks. Moment obrotowy 75 Nm
Waga całkowita (z pedałami) 25,8 kg

Pozostałe wyposażenie codzienne jest kompleksowe: system oświetlenia, błotniki, blokada ramy i boczna podstawka są dostarczane przez Gazelle ex works. Zamontowany jest również masywny bagażnik o nośności 25 kilogramów. Zintegrowano z nim tylne światło, które jest wyciągnięte daleko na boki dla lepszej widoczności w ruchu drogowym.

Akumulator można łatwo wyjąć, jest on zabezpieczony poprzez zamek, który ma taki sam klucz jak zamek ramy. Jeśli w pobliżu znajduje się gniazdo, można również skorzystać z łatwo dostępnego zewnętrznego gniazda ładowania.

W porównaniu z ubiegłorocznym modelem, przedni reflektor został przeniesiony z kierownicy na potrójną obejmę. Przez to oświetlenie drogi jest nieco gorsze, ale umożliwia montaż toreb lub koszyków na kierownicę. Ultimate C380 nie oferuje funkcji świateł drogowych ani światła hamowania.

Inteligentne funkcje - Bosch Smart System

Po sparowaniu ze smartfonem, wyświetlacz może służyć do nawigacji
Po sparowaniu ze smartfonem, wyświetlacz może służyć do nawigacji

Gazela stawia na kompletny pakiet firmy Bosch. Wszystkie komponenty obsługują aktualny "Smart System" producenta. Oznacza to, że silnik, jednostka sterująca, wyświetlacz i akumulator są ze sobą połączone i można nimi sterować za pomocą aplikacji "eBike Flow App". Oprogramowanie wyświetla nie tylko stan baterii, ale także wersje oprogramowania poszczególnych komponentów. Za pośrednictwem aplikacji można zainstalować aktualizacje, a także dostosować programy jazdy do indywidualnych preferencji.

Wraz z aktualizacjami producent wprowadza także nowe funkcje do komponentów - na przykład rozwiązanie nawigacyjne dla zainstalowanego wyświetlacza Kiox300. Pozwala to na planowanie tras do przejechania na smartfonie, wyświetlacz pokazuje odległość do następnej zmiany kierunku jazdy i zapewnia pomoc nawigacyjną w postaci strzałek.

System może być również wykorzystywany jako urządzenie antykradzieżowe. Jeśli odpowiednie funkcje zostaną aktywowane, lokalizacja roweru może być śledzona za pośrednictwem aplikacji. Ponadto rower emituje akustyczne sygnały ostrzegawcze, jeśli zostanie poruszony, gdy jest zablokowany. Co więcej, sterowanie silnikiem można zablokować za pośrednictwem aplikacji.

W drodze - Ultimate C380 jako spokojny szybowiec

Mimo że zainstalowany silnik Performance Line nie jest najmocniejszym napędem Boscha, Ultimate C380 ma potężne bicepsy. Przy odpowiednio dobranym poziomie wspomagania szybkie sprinty na światłach nie stanowią żadnego problemu. Charakter roweru jest jednak inny: to znakomity szybowiec.

Dość wąskie opony Schwalbe przyjemnie cicho toczą się po asfalcie i drogach szutrowych. Kierownica jest dość wąska, ale oferuje przyjemny offset i wraz z regulowanym wspornikiem zapewnia wyprostowaną, lekko pochyloną do przodu pozycję jazdy. Umożliwia to również dłuższe wycieczki. Komfortową jazdę wspierają ergonomiczne chwyty typu fin.

Do tego zrelaksowanego charakteru pasuje również przerzutka Enviolo. Jest on bardzo precyzyjnie regulowany, dzięki czemu każdy znajdzie swoją dobrą dla siebie kadencję. Jeśli zapomniałeś o downshifcie podczas zatrzymania, to też nie problem, bo piastę można obsługiwać stojąc. Do przełączania należy zdjąć nacisk z pedału, wtedy system przekonuje niewielkimi siłami operacyjnymi na uchwycie typu twist.

Przełożenie jest bardzo długie. Krótkie podjazdy i strome odcinki nie stanowią jeszcze problemu dzięki wsparciu silnika. Ta konfiguracja nie jest jednak przeznaczona na długie górskie etapy - rower błyszczy na szybkich odcinkach zjazdowych. Rower można rozpędzić daleko poza granicę wspomagania. Stabilność jest ponad wszelką wątpliwość. Nawet bardzo szybko przejechane zakręty lub pokonane nierówności pozostawiają rower zupełnie zimnym. Tym samym przekazuje on ogromne poczucie bezpieczeństwa. Nawet w pełni załadowany bagażnik nie powoduje żadnych niepokojów w rowerze.

Jednak nawierzchnia nie powinna być zbyt szorstka, ponieważ opony Ultimate C380 są stosunkowo wąskie. Podoba nam się skuteczność hamowania roweru. Hamulec tarczowy Magura MT-C4 pracuje z dwoma tłoczkami i w każdym momencie doprowadza Gazelę do bezpiecznego zatrzymania. Jednocześnie przekazuje przejrzyste odczucie hamowania. Dobrze rozwiązana jest również regulacja szerokości chwytu na długich dźwigniach. Działa ona bez narzędzi i oferuje szeroki zakres regulacji.

Werdykt - Gazela Ultimate z pełnym wyposażeniem

W recenzji: Gazelle Ultimate C380. Rower testowy dostarczony przez Gazelle Germany.
W recenzji: Gazelle Ultimate C380. Rower testowy dostarczony przez Gazelle Germany.

Gazelle Ultimate C380 jest wszechstronny. Przekonuje zarówno jako codzienny towarzysz z pełnym wyposażeniem, jak i jako komfortowy rower turystyczny.

Wyposażenie nie pozostawia prawie nic do życzenia i jest w całości wysokiej jakości. Rower bardzo dobrze się toczy, napęd jest mocny i cichy.

System Bosch Smart oferuje możliwość indywidualizacji, ochronę przed kradzieżą i coraz szerszy zakres funkcji.

Alpiniści i bardzo sportowi kolarze powinni lepiej przyjrzeć się wariantowi z przerzutką. Dla wszystkich innych bezstopniowa przerzutka Enviolo może być prawdziwym zyskiem na komforcie.

Cena i dostępność

Wysokiej jakości wyposażenie znajduje również odzwierciedlenie w cenie: 4290 euro Gazelle żąda za Ultimate C380 we własnym sklepie internetowym. W zamian jednak producent zapewnia również bardzo dobre wykonanie, w tym świetną jakość lakieru i 10-letnią gwarancję na ramę.

Rower jest dostępny natychmiast i jest sprzedawany nie tylko w Internecie, ale także u lokalnych sprzedawców.

Transparency

The present review sample was made available to the author as a loan by the manufacturer or a shop for the purposes of review. The lender had no influence on this review, nor did the manufacturer receive a copy of this review before publication. There was no obligation to publish this review.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Laptopy > Recenzja e-bike'a Gazelle Ultimate C380 HMB - Casualowy towarzysz dnia codziennego
Benedikt Winkel, 2023-05-16 (Update: 2023-05-16)