30 kwietnia 2025 roku Tim Sweeney, dyrektor generalny Epic, pojawił się w podcaście Lexa Fridmana. W prawie czterogodzinnej rozmowie, w której poruszono takie tematy jak Fortnite, Metaverse i walka prawna z Apple, ujawnił on również wczesne szczegóły dotyczące kolejnego etapu rozwoju silnika Unreal Engine. Pięciominutowy fragment (zaczynający się od 3:21:09) pozwala spojrzeć w przyszłość tworzenia gier i budzi nadzieję na duży skok technologiczny.
Nareszcie wielowątkowość
Być może najbardziej znaczącym postępem w Unreal Engine 6 jest pełne wykorzystanie wielowątkowości. Unreal Engine 5 opiera się obecnie na jednym rdzeniu CPU do symulacji gier, co nie wykorzystuje w pełni możliwości nowoczesnych 16-rdzeniowych procesorów. Sweeney zauważył, że wielowątkowość była tradycyjnie zbyt skomplikowana dla deweloperów, by mogli ją skutecznie wdrożyć. Wraz z Unreal Engine 6 ograniczenie to ulegnie jednak zmianie. Wpływ może być znaczący - stabilniejsza liczba klatek na sekundę, mniej problemów z wydajnością i lepsza skalowalność, szczególnie w przypadku wymagających tytułów, takich jak Remnant II czy Lordsof the Fallenktóre wcześniej zmagały się z ograniczeniami związanymi z silnikiem.
Przedstawiamy "Verse": Język programowania Epic na przyszłość
Unreal Engine 6 wprowadzi również Verse, nowy, opracowany przez Epic język programowania. Używany już w edytorze Unreal Editor for Fortnite (UEFN), Verse ma wspierać zarówno profesjonalnych deweloperów, jak i hobbystów. Celem jest stworzenie znormalizowanej, kompatybilnej wstecz platformy, która będzie stale ewoluować wraz z nowymi funkcjami, tworząc długoterminowy fundament UE6. Dzięki temu Epic planuje połączyć dwie wcześniej oddzielne ścieżki rozwoju - narzędzia twórców i tradycyjny silnik Unreal Engine - w ujednolicony system, który promuje spójność i wydajność we wszystkich projektach.
Nie ma jeszcze zapowiedzi - pierwsze gry mogą pojawić się na PS6
Ci, którzy mają nadzieję na wczesne spojrzenie na Unreal Engine 6, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Publiczna zapowiedź spodziewana jest dopiero w 2027 roku, a pierwsze gry mogą pojawić się pod koniec 2028 lub na początku 2029 roku - tak, aby zrównać się z przewidywaną premierą PlayStation 6. Biorąc pod uwagę 1,5% udziałów Sony w Epic Games, głęboka integracja techniczna z PS6 wydaje się prawdopodobna, być może obejmując ekskluzywne funkcje lub tytuły własne, które w pełni wykorzystują nowy silnik od pierwszego dnia.
Pierwsze reakcje: Społeczność pozostaje ostrożna
Ogłoszenie wywołało intensywną debatę na Redditgenerując ponad 500 komentarzy w ciągu 24 godzin - większość z nich miała negatywny lub sarkastyczny wydźwięk. Wielu użytkowników skrytykowało termin premiery, argumentując, że Unreal Engine 5 wciąż boryka się z poważnymi problemami, takimi jak zacinanie się shaderów, długi czas ładowania, wysokie zużycie pamięci VRAM i słaba wydajność nawet na wysokiej klasy komputerach PC. Sceptycyzm wobec Unreal Engine 6 jest powszechny, a niektórzy obawiają się, że może to być jedynie rebranding "UE5.5" - pełen modnych haseł, ale bez znaczących ulepszeń. Inni jednak widzą w nim obietnicę, zwłaszcza jeśli prawdziwa obsługa wielowątkowości stanie się rzeczywistością. Kilka głosów broniło również Epic w kwestii innowacji, wskazując, że wiele problemów z wydajnością wynika z niedoświadczonych deweloperów, a nie z samego silnika.
Źródło(a)
YouTube via Lex Fridmann
Źródło obrazu: Epic