Notebookcheck Logo

Przełomowa bateria EV może zapewnić 500 mil na 12-minutowym ładowaniu

Hyundai EV ładujący się na nowoczesnej stacji ładowania (źródło zdjęcia: Yrka Pictured via Unsplash; przycięte)
Hyundai EV ładujący się na nowoczesnej stacji ładowania (źródło zdjęcia: Yrka Pictured via Unsplash; przycięte)
Wspólny zespół badawczy KAIST i LG Energy Solution opracował nowy elektrolit do akumulatorów litowo-metalowych, który ich zdaniem rozwiązuje długotrwały "problem dendrytów" Może to umożliwić powstanie nowej generacji szybko ładujących się pojazdów elektrycznych o dużym zasięgu.
E-Mobility Science

Naukowcy z Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) i LG Energy Solution ogłosili ogromny przełom. Twierdzą oni, że przełom ten może pozwolić pojazdom elektrycznym na przejechanie 800 kilometrów (500 mil) na 12-minutowym ładowaniu.

Osiągnięcie - opublikowane w czasopiśmie Nature Energy - wiąże się z przełomem w dziedzinie akumulatorów litowo-metalowych, który rozwiązuje krytyczną kwestię bezpieczeństwa i wydajności, która spowalniała rozwój technologii.

Baterie litowo-metalowe oferują znacznie wyższą gęstość energii w porównaniu do baterii litowo-jonowych, ponieważ wykorzystują czysty metal litowy zamiast anody grafitowej. Jednak baterie litowo-jonowe są dziś głównym nurtem, ponieważ baterie litowo-metalowe były podatne na dendryty. Dendryty to ostre, przypominające drzewa kryształy litu, które rosną na anodach baterii litowych podczas ładowania. Tworzenie się dendrytów obniża wydajność, a nawet może powodować zwarcia.

Aby rozwiązać ten problem, zespół badawczy ustalił dokładnie, w jaki sposób powstają dendryty i opracował nowatorskie rozwiązanie zapobiegające ich powstawaniu. Odkryli oni, że wzrost dendrytów jest wywoływany przez "niejednolitą spójność międzyfazową na powierzchni metalu litowego" Opracowali więc "nowy ciekły elektrolit hamujący kohezję", który ma strukturę anionową o słabym powinowactwie wiązania do jonów litu. Takie podejście zapewnia płynne osadzanie litu na anodzie, hamując w ten sposób wzrost dendrytów nawet podczas sesji szybkiego ładowania.

W warunkach laboratoryjnych nowa bateria ładowała się od 5% do 70% w 12 minut przez ponad 350 cykli. Zespół modelował również projekty o wysokiej gęstości o gęstości energii sięgającej 386 Wh na kilogram, które mogą osiągnąć od 10% do 80% w 17 minut.

Proszę kupić adapter Lectron NACS do CCS dla pojazdów elektrycznych (obecnie 209,99 USD na Amazon).

Źródło(a)

Energia natury za pośrednictwem KAIST News Center

Źródło zdjęcia: Yrka Pictured

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Przełomowa bateria EV może zapewnić 500 mil na 12-minutowym ładowaniu
Chibuike Okpara, 2025-09- 6 (Update: 2025-09- 6)