Fumito Ueda, japoński projektant gier znany ze swoich kultowych arcydzieł Shadow of the Colossus, Ico i The Last Guardian, stworzonych we współpracy z nieistniejącym już Japan Studio Sony, uważa, że era mechaniki gier dobiegła końca.
W wywiadzie udzielonym Denfaminicogamer wraz z twórcą Katamari Damacy, Keitą Takahashim, Ueda wyraził swoją opinię, że era wprowadzania nowych lub nowatorskich mechanik rozgrywki każdego roku w grach wideo należy już do przeszłości. Według słów Uedy: "Czułem, że nie jesteśmy już w erze, która wymaga zupełnie nowych mechanik za każdym razem. Nowe urządzenia, nowe mechaniki - być może ta era już minęła"
Zamiast tego Ueda uważa, że deweloperzy powinni skupić się na udoskonalaniu i dopracowywaniu istniejących mechanik gier, które działają, przenosząc większość swoich priorytetów na aspekty, które naprawdę mają znaczenie: estetykę, sztukę i emocjonalny rezonans. Ueda stwierdził dalej: "Nawet bez oryginalnej mechaniki, możesz udoskonalić odczucia lub sztukę... wyostrzenie istniejącej mechaniki może być lepsze"
Spostrzeżenia Uedy z pewnością mają znaczenie, ponieważ wydaje się, że branża gier dojrzewa, a polerowanie i artyzm mają pierwszeństwo przed nową mechaniką gry. Dobitnym przykładem może być sukces Claire Obscur: Expedition 33, która opiera się na klasycznym, ale dopracowanym turowym systemie RPG z włączoną mechaniką uników i parowania w czasie rzeczywistym, ale podbija serca graczy swoją szczerą fabułą i unikalnym stylem graficznym.
Z drugiej strony, gry takie jak Death Stranding 2 Hideo Kojimy pokazują, że wciąż jest miejsce na innowacyjną mechanikę gry, bez ograniczania wolności artystycznej.
Jeśli chodzi o Fumito Uedę, projektant gier pracuje obecnie nad "Project Robot", który został ujawniony podczas The Game Awards 2024. Informacje na temat projektu były ściśle tajne, ale jak dotąd wiemy, że Project Robot jest opracowywany w tokijskim studiu genDESIGN i jest publikowany przez Epic Games. Project Robot ma być pierwszą grą Uedy na Xbox, PlayStation i PC.