Pojawienie się sztucznej inteligencji (AI) fundamentalnie zmienia branżę technologiczną. Jak zauważa firma analityczna Gartner w swoim najnowszym raporcie "The AI Vendor Race", dostawcom technologii nie wystarczy już po prostu oferować narzędzia AI. Muszą oni wyraźnie wykazać korzyści biznesowe, aby przetrwać w tym bardzo dynamicznym środowisku.
GenAI staje się koniecznością
Rynek szybko się zmienia: zalety generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) zanikają znacznie szybciej niż w innych cyklach innowacji. Gartner przewiduje, że funkcje GenAI staną się podstawowym wymogiem, tj. standardem dla wszystkich ofert oprogramowania w okresie krótszym niż 36 miesięcy. Rozwój ten ma daleko idące konsekwencje:
- Zmiana wydatków: Do 2026 roku na całym świecie więcej pieniędzy zostanie wydanych na oprogramowanie integrujące GenAI niż na oprogramowanie bez tych funkcji.
- Eksplozja rynku: Oczekuje się, że rynek modeli GenAI wzrośnie o 149,8% w 2025 roku, przekraczając poziom 14 miliardów dolarów. Sprzęt również podąża za tym trendem: Oczekuje się, że rynek serwerów zoptymalizowanych pod kątem sztucznej inteligencji wzrośnie o 90,9% w 2025 roku.
Anthony Bradley, wiceprezes grupy w firmie Gartner, podkreśla:
"Wyścig dostawców AI nie jest pojedynczym wyścigiem z wyraźną linią mety, ale raczej serią nakładających się na siebie zawodów"
Kluczowe jest skupienie się na wartości biznesowej
Największa presja spoczywa na dostawcach technologii, którzy muszą sprzedawać sztuczną inteligencję nie tylko jako funkcję, ale jako rzeczywiste rozwiązanie problemów. Gartner ostrzega, że mniej niż 20% projektów GenAI osiągnie pożądaną wartość biznesową do 2026 roku.
Aby wypełnić tę lukę, menedżerowie produktu muszą odejść od podejścia funkcjonalnego, zorientowanego wyłącznie na przypadki użycia, na rzecz rozwiązań, które są bezpośrednio powiązane z krytycznymi inicjatywami biznesowymi. Ci, którzy przegapią tę zmianę, ryzykują utratę znaczenia w wyścigu AI.