Zapowiedziane w 2016 roku, oczekiwanie nie było wystarczająco długie, aby zapewnić płynne Ashes of Creation we wczesnym dostępie. Problemy z serwerami i rozgrywka, która może wymagać lat dopracowania, to częste skargi. Mieszane recenzje na Steam w tym wielu graczy zgłaszających, że ich posty na forum są usuwane.
Kiedy najnowsza faza gry MMORPG Intrepid Studios rozpoczęła się 11 grudnia, gracze natychmiast spotkali się z długimi kolejkami. Po zalogowaniu się, wielu fanów stwierdziło, że doświadczenie nie było warte wysiłku. Krytycy uważają, że nawet we wczesnym dostępie gra jest w zbyt surowym stanie, by uzasadniać cenę 49,99 dolarów.
Recenzja Ashes of Creation, która przyciąga uwagę, oskarża moderów forum Steam o cenzurę. Damien Scott zauważa, że tuż przed premierą "usunęli każdy krytyczny post na temat gry, z których wiele pochodziło od osób, które zapłaciły setki/tysiące dolarów za wsparcie gry" Opisuje również podobne zachowanie na oficjalnym forum tytułu, subreddicie i Discordzie.
Recenzja Ashes of Creation autorstwa Damiena Scotta nie jest wyjątkowa
Inni gracze, z których niektórzy wspierali projekt od samego początku, powtarzają historię Damiena. Przeszukując Google, czytelnicy natkną się na zindeksowane wątki na forum Steam, które już nie istnieją. Podczas gdy Valve ustala wytyczne dla swoich moderatorówmają oni dużą swobodę w kształtowaniu dyskusji. W tym przypadku wydaje się, że ich celem jest raczej uzasadniona krytyka niż obraźliwe posty lub obelżywe zachowanie.
Gra Ashes of Creation wzbudzała kontrowersje od czasu udanej kampanii na Kickstarterze w 2017 roku. Program poleceń wydawał walutę w grze graczom, którzy przekonali innych do wsparcia tytułu. Zachęta ta naruszała wytyczne Kickstartera, a mimo to była kontynuowana. Założyciel Intrepid, Steven Sharif, również rzekomo promował piramidy finansowe.
Jako sandbox MMORPGniektórzy gracze uważają, że Ashes of Creation jest zbyt ambitne. Zamiast po prostu wykonywać zadania lub najazdy, jak w World of Warcraftgracze tworzą światy zwane nomami. Biorąc pod uwagę złożoną mechanikę, gracze ci określają premierę gry we wczesnym dostępie Steam jako przedwczesną. Jedna z teorii głosi, że twórcom gry brakowało gotówki i nie mogli dalej opóźniać daty premiery.









