CheckMag | Premiera na Steam: Wszystko o tej nowej kooperacyjnej grze survivalowej online w stylu Half-Life x Lethal Company, która w ciągu 24 godzin zebrała 1 000 "przytłaczająco pozytywnych" recenzji

Abiotic Factor to rzadki, nowy tytuł survival-craftingowy, który łączy w sobie nostalgię w stylu Half-Life , kooperacyjne hulanki i głęboki projekt systemów. Gdy wersja 1.0 ("Cold Fusion") pojawiła się 22 lipca 2025 roku, gra zebrała prawie 1000 dodatkowych "przytłaczająco pozytywnych" recenzji na Steamie w ciągu 24 godzin, zwiększając jej dożywotnią akceptację do 96 procent w ponad 32 000 recenzji użytkowników.
Jeśli chodzi o twórcę - Deep Field Games - jest to niezależne studio z siedzibą w Nowej Zelandii, założone przez Geoffa "Zag" Keene'a (twórcę Unfortunate Spacemen) i weteranów branży, których połączyło wspólne zamiłowanie do opowiadania historii w trybie współpracy. W wywiadach na https://youtu.be/PSRJqTf_GgA?si=CQ4UF7cwkWovlMJpzespół mówi o swojej wizji w kategoriach projektu "mózg nad siłą" - naukowcy powinni polegać na pomysłowości, a nie na niekończących się pętlach rąbania drewna.
Demo gry pojawiło się w lutym 2024 rokui odniosło ogromny sukces - tylko w pierwszym tygodniu trafiło na prawie 250 000 list życzeń Steam. Pierwsza faza wczesnego dostępu https://store.steampowered.com/news/app/427410/view/4219386527943787246?l=english (0.8) pojawiła się ponad rok później, z ceną 24,99 USD i 20% zniżką. Częste łatki wprowadzane co trzy do pięciu tygodni dodawały możliwość łowienia ryb, plecaki odrzutowe, wymienniki kwantowe i rozszerzenia sektorów. W międzyczasie, przejrzysta mapa drogowa Deep Field na Trello i Discord AMA stworzyły grupę prawie 101 000 obserwujących na Steam.
Filary rozgrywki
W Abiotic Factor gracze budzą się w 1997 roku pod ośrodkiem badawczym Gate Cascade po tym, jak naruszenie zabezpieczeń poziomu pierwszego uwalnia anomalie i kultowych żołnierzy. Naukowcy muszą improwizować broń z lamp biurkowych i poduszek kanapowych podczas dekodowania portali międzywymiarowych.
Pętle przetrwania
Parametry życiowe: głód, pragnienie, zmęczenie, kontynencja - każdy z nich powiązany ze wzmocnieniami/debuffami, takimi jak Zadowolony z zupy.
Cykl nocny: przerwy w dostawie prądu o 21:00 powodują przeszukiwanie przez boty ochrony; przenośne baterie lub kapsuły do spania mogą zmniejszyć ryzyko.
Pomysł na rzemiosło: przepisy odblokowywane za pomocą minigry, w której gracze "projektują" gadżety przed ich wyprodukowaniem.
Personalizacja postaci
Dwanaście zawodów naukowych (genetyk roślin, inżynier strukturalny, szef kuchni itp.) zapewnia rozprzestrzenianie się statystyk i unikalne plany. Ekonomia cech dodatkowo zachęca do odgrywania ról.
Projektowanie w trybie współpracy
Maksymalnie sześciu graczy dzieli się zapisami świata; logistyka oparta na fizyce (wózki widłowe, wózki ręczne, teleportery) pozwala zespołom przenosić całe bazy między sektorami. Steam cross-play łączy się teraz z PS5/Xbox z ujednoliconymi listami znajomych.
Wymagania techniczne i platformowe
Wersja Unreal-Engine obsługuje pełne mapowanie kontrolerów, "Steam Deck (obecnie 780 USD na Amazon) Playable" oraz dedykowane serwery dystrybuowane za pośrednictwem darmowego magazynu. W wersji 1.0 wprowadzono również kalibrację HDR na konsolach, wyzwalacze haptyczne i ustawienia wydajności ukierunkowane na 60 klatek na sekundę na konsolach z serii S.
Opinie
PC Gamer po 80 godzinach rozgrywki grupowej okrzyknął Abiotic Factor "jedną z najlepszych gier survival-craftingowych, jakie kiedykolwiek powstały". Krytycy na YouTube porównują jej "kolory z epoki N64 i szalony slapstick naukowy" do połączenia Lethal Company i Half-Life - obu prawdopodobnie legendarnych gier.
Reddit's r/AbioticFactor przekroczyła 20 000 członków w noc premiery. Streamerzy tacy jak Dr Incompetent i Worth A Buy zaprezentowali 90-minutowe poradniki dla początkujących kilka dni po debiucie we wczesnym dostępie, co dało początek solidnej wiki która obecnie osiąga ponad 2 miliony wyświetleń miesięcznie.
PremieraAbiotic Factorkończy pięcioletnią falę "inteligentnych" piaskownic survivalowych, takich jak Palworld, Enshrouded, V Rising, w których kreatywne podtematy (pistolety Pokémon, mgła wokselowa, wampiryczny renesans) dodają świeżego, nowego akcentu do dobrze zużytych pętli. Przykładowo, nacisk na funkcje cielesne, liniowe łańcuchy celów i ograniczoną broń palną ilustrują, w jaki sposób mniejsze studia przyjmują nowsze podejścia, które grają na ryzyku.
Deep Field potwierdziło wsparcie przez cały rok: sezonowe anomalie, beta mod-kitów i poprawki parytetu konsol co sześć tygodni. Szacuje się, że gra rozeszła się już w nakładzie 1,0 miliona egzemplarzy, a jej ocena na PlayStation to 4,43 gwiazdki ( )gra wydaje się być przeznaczona do głównego nurtu. Abiotic Factor udowadnia, że przetrwanie jest jeszcze lepsze z okularami ochronnymi i poczuciem humoru. Mogą Państwo sprawdzić grę tutaj - dostępna w cenie 27,99 USD po 20% zniżce na premierę.