Premiera na Steam: Nowa ambitna gra o budowaniu miast osadzona w Rzymie wchodzi do wczesnego dostępu ze zniżką na premierę

Gry w budowanie miast zazwyczaj wymagają od gracza myślenia jak planista i księgowy. Zamieniają listy zasobów, przepływ ruchu i zabudowę w układankę, w której dobre decyzje się łączą, a złe nie. Ta linia sięga od klasyków, takich jak Caesar III, po nowoczesne symulatory, takie jak Anno i Cities: Skylines - a teraz Pompeii: Legacy próbuje zająć miejsce w tej niszy.
Pompeje: The Legacy zadebiutuje na Steam we wczesnym dostępie 23 września 2025 roku. Gra została stworzona przez małe chorwackie studio Siscia Games prowadzone przez solowego dewelopera Željko Kosa. Gra łączy w sobie klasyczną mechanikę budowania miasta z długimi wyborami, które rozgrywają się na przestrzeni dziesięcioleci. Premierowa wersja gry zawiera trzy główne tryby: kampanię narracyjną z aktorami głosowymi, tryb piaskownicy oraz tryb kreatywny dla graczy, którzy chcą eksperymentować bez presji ekonomicznej.
Mówiąc dokładniej, gra polega na odbudowie i zarządzaniu rzymskim miastem po katastrofie. Gracz kieruje rodziną, a nie tylko burmistrzem: założyciele ustalają priorytety, spadkobiercy dziedziczą premie i powiązania polityczne, a małżeństwa lub sojusze mogą wpływać na handel, prawo i długoterminowy dobrobyt. Ta mechanika pokoleniowa jest głównym elementem gry - decyzje podejmowane na wczesnym etapie mogą odblokować różne ścieżki badawcze lub przywileje polityczne dla późniejszych pokoleń. Jest to sprytny sposób na dodanie narracji do tego, co w innym przypadku mogłoby być symulacją opartą wyłącznie na systemach.
Wizualnie gra oferuje izometryczne i trójwymiarowe widoki miasta z rzymską architekturą wyłożoną kafelkami i szczegółowymi scenami ulicznymi. Interfejs użytkownika i przepływ będą rozpoznawalne dla graczy klasycznych budowniczych miast. Steam Deck (obecnie 752 USD na Amazon) jest oznaczona jako "Great on Deck", a w kampanii narracyjnej dostępny jest pełny głos aktorski. Na liście Steam znajduje się również 11 obsługiwanych języków oraz wyraźny plan rozwoju gry przez społeczność podczas wczesnego dostępu.
Tło Siscii może rzucić nieco światła na ambitny zakres Pompei: Dziedzictwo. Željko Kos pracował wcześniej nad średniej wielkości projektami i stworzył ten tytuł przy użyciu autorskiego silnika o nazwie WhaleX. Studio jest niewielkie - większość prac (z wyjątkiem kodu) została zlecona freelancerom w zakresie prac artystycznych i głosowych - a deweloper wykorzystał publiczne testy gry i wersje demonstracyjne do 2025 roku, aby zrównoważyć grę.
Porozmawiajmy o planach wczesnego dostępu. Strona Steam wspomina o początkowej, około sześciomiesięcznej fazie wczesnego dostępu, skupiającej się na dodawaniu funkcji i reagowaniu na opinie graczy. Mapa drogowa pokazuje rozszerzone systemy wojskowe i głębsze opcje polityczne jako priorytety po premierze. Ta mapa drogowa - i sposób, w jaki deweloper angażuje się w społeczność - będzie kluczowa dla graczy, którym zależy na tym, aby tytuł przeszedł do pełnej wersji.
Gra jest dostępna w podstawowej cenie 19,99 USD na Steam, ale z okazji premiery obowiązuje 10% zniżka, która obniża ją do 17,99 USD. Według dewelopera, cena prawdopodobnie pozostanie taka sama po wczesnym dostępie, ale może się to zmienić w zależności od tego, ile treści zostanie dodanych w okresie EA.