Pomimo uporczywych plotek o Fremontpojawienie się pojawienie się Valve Steam Machine wciąż zaskoczyło wielu graczy. Oprócz oferowania łatwego sposobu grania w gry Steam na telewizorach, oferuje ona również wydajność 4K przy 60 klatkach na sekundę. Wczesne testy praktyczne sugerują jednak, że wiele tytułów może nie osiągnąć tego celu.
Digital Foundry opublikowało wideow którym dzieli się swoimi wstępnymi doświadczeniami z systemem. Cyberpunk 2077 działał ze stałą prędkością 60 klatek na sekundę przy wysokich ustawieniach, ale w rozdzielczości 1440p. Gdy ray tracing był aktywny, liczba klatek na sekundę spadła do 30 fps. Według strony, Valve planuje dalszą optymalizację tych efektów świetlnych dla GPU Steam Machine.
Inni testerzy, w tym IGNzauważyli, że gry AAA, takie jak Silent Hill F stały się niestabilne przy 1440p. Digital Foundry uważa, że procesor AMD Zen 4 z zegarem 4,8 GHz nie jest czynnikiem ograniczającym. Zamiast tego, zmartwieniem jest GPU, który jest porównywalny do RX 7600 lub RTX 4060. Podobnie jak wersje desktopowe, układ Steam Machine jest dostarczany tylko z 8 GB pamięci VRAM DDR6.
Nawet pełnowymiarowe iteracje tych kart graficznych zmagają się z 4K. Specyfikacja Steam Machine obejmuje układ RDNA 3, podobny do RX 7600, ale z 28 jednostkami obliczeniowymi (CU) zamiast 32. Ma on również niższy pobór mocy, aby zmieścić się w kompaktowej obudowie. W rezultacie płynne uruchamianie wielu gier w maksymalnych rozdzielczościach może stanowić wyzwanie.
FSR 4 może znacznie zwiększyć wydajność Steam Machine
AMD powiedziało Digital Foundry, że 8 GB pamięci VRAM jest akceptowalne dla większości gier Steam. Decyzja o tym, by nie iść wyżej, opierała się na obawach o przystępność cenową. Niemniej jednak, kupujący są nieustannie bombardowani reklamami najnowszych wymagających tytułów, takich jak Battlefield 6. To, jak dobrze te tytuły radzą sobie na nowym systemie Valve, w dużej mierze zależy od Skalowania FSR 3.
Obecnie przyszłe wsparcie dla FSR 4 jest niejasne. Technologia ta stanowi znaczące ulepszenie i byłaby korzystna dla systemów o niższej mocy. Zwiększenie rozdzielczości z 1080p powinno przynieść mniej rozmyć i artefaktów.
Nieogłoszona cena zadecyduje również o tym, czy Steam Machine odniesie sukces, gdy zostanie uruchomiona na początku 2026 roku. Jednak na podstawie dotychczasowych wrażeń Richard Leadbetter z Digital Foundry kwestionuje, czy Valve powinno promować ją jako maszynę obsługującą 4K.





