Pierwsza prawdziwa stacja V4 Supercharger Tesli jest już dostępna uruchomiona i działa w Kalifornii, dostarczając do 500 kW mocy do jedynego pojazdu osobowego, który może ją przyjąć, Cybertruck.
Pomimo posiadania nowoczesnego 800V jednak pierwszy test ładowania Cybertrucka z prawdziwą mocą 500 kW V4 był pewnym rozczarowaniem. To prawda, Tesla pokazała, że ładowarka V4 Supercharger była w stanie dostarczyć 500 kW do Cybertrucka za pomocą krótkiego filmu, ale "krótki" jest tutaj kluczowym słowem, ponieważ elektryczny pickup był w stanie utrzymać tę szybkość ładowania tylko przez kilka krótkich sekund.
Według Wesa Morrilla z Tesli, Cybertruck może teraz"odzyskać do 44% w 15 minut" na przeciągnięciu V4, jeśli ma niski stan naładowania i wstępnie przygotowaną baterię. Chociaż jest to szybsze niż w przypadku doładowania V3, nadal jest to dalekie od 18-minutowej prędkości ładowania 10%-80%, którą główny inżynier Tesli Lars Moravy drażnił się podczas pierwszych recenzji Cybertruck.
To prawda, Tesla pokazuje kilka sekund, w których Cybertruck pobiera 500 kW i ładuje się z prędkością 1441 mil na godzinę. Ogranicznik ładowania Cybertruck był jednak włączony, a oprogramowanie nadal pokazywało 35 minut na osiągnięcie 80% naładowania. Nie różni się to zbytnio od prądu 40 lub więcej minut, które Cybertruck zajmuje na przeciągnięciu V3, nawet na zmodernizowanym 325 kW które są wyposażone w stosy V4, ale obudowę V3.
W rzeczywistości 35-minutowa sesja ładowania Cybertruck do 80% odzysku pojemności akumulatora 123 kWh oznacza stałą szybkość ładowania około 170 kW. Biorąc pod uwagę, że krzywa ładowania Cybertruck do tej pory osiągała średnio nieco ponad 150 kW, nawet ładowarka V4 Supercharger o mocy 500 kW jest w stanie poprawić prędkość ładowania tylko o 10%-15%. W rzeczywistości Wes Morrill potwierdził to, mówiąc, że prawdziwe stosy V4 ładują Cybertruck tylko o 13% szybciej.
To wciąż żałośnie wolno w porównaniu z innymi pojazdami elektrycznymi o architekturze 800V. Nawet jeśli chińscy producenci pojazdów elektrycznych, którzy już teraz chwalą się bateriami z 10-minutowymi czasy ładowania są dyskontowane, pojazdy elektryczne Hyundaia sprzedawane w USA mogą wytrzymać średnie szybkości ładowania przekraczające 220 kW. Ioniq 6, na przykład, może odzyskać ponad 900 mil zasięgu na godzinę na odpowiedniej szybkiej ładowarce.
Pozostaje tylko zwykły podejrzany jako winowajca rozczarowującej krzywej ładowania Cybertruck, jego akumulator drugiej generacji 4680. Wydajność termiczna wydajność ogniwa 4680 Tesli pozostawia wiele do życzenia w porównaniu z akumulatorami BYD lub CATL. Nie jest w stanie długo utrzymywać wysokiego tempa ładowania bez nagrzewania się do punktu, w którym oprogramowanie Cybertruck ogranicza moc wejściową, aby utrzymać chłód i bezpieczeństwo.
Krótko mówiąc, nawet gdyby sieć Supercharger Tesli składała się tylko z prawdziwych stacji V4 o mocy 500 kW, średnia prędkość ładowania jej pojazdów nie poprawiłaby się zbytnio, ponieważ oferuje tylko jeden pojazd osobowy 800 V, a do tego z akumulatorem 4680 wymagającym termicznie.
Proszę kupić złącze ścienne 80A Tesla Gen 2 z kablem 24' na Amazon
Źródło(a)
Wes Morrill, Cybertruck (X)