SAIC Motor realizuje kolejny, długo oczekiwany krok technologiczny w sektorze samochodów elektrycznych: MG4 zostanie wyposażony w baterię półprzewodnikową po raz pierwszy w 2025 roku i jest bliski zatwierdzenia na rynku. Według MIIT za pośrednictwem Electreknowy wariant został dodany do najnowszej listy MIIT pojazdów dopuszczonych do sprzedaży w Chinach. Producent planuje ogłosić szczegóły cenowe we wrześniu i rozpocząć dostawy do końca 2025 roku.
MG4: pierwszy samochód elektryczny z baterią półprzewodnikową
Według Electrive, SAIC sam potwierdził harmonogram: Bateria półprzewodnikowa "najpierw trafi do masowej produkcji w nowym MG4", ceny zostaną ogłoszone we wrześniu, "dostawy partiami" rozpoczną się później, a zamówienia przedpremierowe już trwają.
Krok w kierunku w pełni półprzewodnikowej chemii ogniw
Stojąca za nim technologia pozostaje konserwatywna i opiera się na sprawdzonych metodach. Według MIIT za pośrednictwem Electrek, system półprzewodnikowy wykorzystuje znacznie zmniejszoną zawartość elektrolitu w połączeniu z komponentami stałymi zamiast ciekłego elektrolitu. Ma to na celu osiągnięcie wyższej gęstości energii, bardziej solidnych właściwości bezpieczeństwa i lepszej tolerancji na zimno bez przechodzenia na w pełni półprzewodnikową chemię ogniw. Krok ten podąża zwykłą w branży ścieżką stopniowej dojrzałości: najpierw produkcja seryjna w pojazdach na dużą skalę, a następnie skalowanie w górę.
Sprawdzony projekt
SAIC trzyma się sprawdzonych koncepcji. MG4 pozostaje kompaktowym pięciodrzwiowym samochodem z dwoma obecnie dostępnymi zestawami akumulatorów LFP (42,8 kWh i 53,9 kWh) i zasięgiem CLTC od 437 do 530 kilometrów. Wariant półprzewodnikowy zostanie wprowadzony jako dodatkowy wariant; szczegóły dotyczące pojemności i standardowego zasięgu mają towarzyszyć ogłoszeniu cen we wrześniu. Architektura pojazdu nadal wykorzystuje podejście CTB (cell-to-body) firmy SAIC i zintegrowane zarządzanie termiczne, zachowując w ten sposób sprawdzone zasady projektowania.
Nierozwiązane pytania
Wciąż nie ma odpowiedzi na pytania dotyczące nowego akumulatora, które dotyczą dokładnego składu chemicznego ogniw, gęstości upakowania i wydajności ładowania. Według Electrek jest to wariant litowo-jonowy na bazie manganu dostarczany przez Suzhou Qingtao Power Technology. Producent poda dokładne informacje na temat pojemności i czasu ładowania dopiero po ogłoszeniu cen.
Kiedy bateria półprzewodnikowa zostanie wprowadzona na rynek międzynarodowy?
Dla potencjalnych nabywców spoza Chin kluczowe będzie, kiedy nowa technologia akumulatorów otrzyma regionalne zatwierdzenie i pojawi się w cennikach. Obecnie jednak skupiamy się na wprowadzeniu na rynek w Chinach i globalnym skalowaniu produkcji.
Perspektywy
Wraz z ogłoszeniem cen we wrześniu i rozpoczęciem dostaw do końca 2025 r., MG4 może po raz pierwszy wprowadzić technologię półprzewodnikową na rynek masowy - tradycyjnie ostrożny, ale logiczny krok w kierunku wyższej gęstości energii i bardziej niezawodnego działania bez rezygnacji ze sprawdzonych procesów produkcyjnych