Notebookcheck Logo

Oppo Find X9 Pro i wielka marketingowa porażka aparatu: Jak wprowadzające w błąd reklamy obiecują niemożliwe

Marketing Oppo wokół telekonwertera Find X9 Pro jest w najlepszym razie mylący. (Źródło zdjęcia: Oppo)
Marketing Oppo wokół telekonwertera Find X9 Pro jest w najlepszym razie mylący. (Źródło zdjęcia: Oppo)
Flagowy aparat Oppo Find X9 Pro będzie oferowany w Europie z opcjonalnym telekonwerterem, który ma umożliwiać dziesięciokrotny zoom optyczny. Jednak wprowadzający w błąd marketing próbuje ukryć największą słabość telekonwertera.
Smartphone Fail Opinion / Kommentar
Opinia przez Hannes Brecher
Poglądy, przemyślenia i opinie wyrażone w tekście należą wyłącznie do autora.

Oppo właśnie potwierdziło, że flagowy aparat Find X9 Pro będzie również otrzyma globalną premierę. Smartfon ma zaimponować klientom swoim 200-megapikselowym teleobiektywem peryskopowym z brandingiem Hasselblad i czujnikiem 1/1,56 cala.

Ten teleobiektyw ma ekwiwalent ogniskowej 35 mm wynoszący 70 mm i przysłonę f/2.1. Dla tych, którzy chcą jeszcze większego zasięgu, Oppo oferuje opcjonalny konwerter teleobiektywu, który skutecznie zwiększa ogniskową teleobiektywu peryskopowego do 230 mm (odpowiednik 35 mm), dając smartfonowi 10-krotny zoom optyczny.

Jak pokazuje nasze szczegółowe porównanie aparatów, zdecydowanie prowadzi to do bardziej szczegółowych zdjęć w świetle dziennym. Marketing Oppo jest jednak mylący, ponieważ zarówno na stronie produktu, jak i w oficjalnym przewodniku po recenzji, Oppo stwierdza, że telekonwerter przekształca teleobiektyw Oppo Find X9 Pro w aparat 230 mm f/2.1.

Nie jest to jednak możliwe, ponieważ ten telekonwerter jest przykręcony przed istniejącym obiektywem teleobiektywu. Średnica przysłony pozostaje zatem niezmieniona i wynosi około 6,85 milimetra, ale ogniskowa jest wydłużona o współczynnik 3,28. Podczas gdy teleobiektyw ma przysłonę f/2,1 bez konwertera, zmniejsza się ona do f/6,9 z konwerterem teleobiektywu

Drastyczna utrata światła w teorii i praktyce

Matematycznie rzecz biorąc, rzeczywista ogniskowa 14,4 mm nie jest już dzielona przez 2,1, aby uzyskać średnicę przysłony. Zamiast tego ogniskowa wzrasta do 47,3 mm, ale średnica przysłony pozostaje na poziomie 6,85 mm, więc ogniskowa musi być podzielona przez 6,9, co oznacza, że przysłona wynosi f/6,9. Liczby zostały ekstrapolowane z danych technicznych Oppos i mogą się nieznacznie różnić, ale nie zmienia to założenia.

Wzór jest następujący:

f/k = d (f = ogniskowa, k = liczba przysłony, d = średnica przysłony)

Bez telekonwertera:
14.4/2.1 = 6.85, w uproszczeniu f/2.1

Z telekonwerterem:
47,3/6,9 = 6,85, lub w uproszczeniu f/6,9

W praktyce oznacza to ogromną utratę światła, co pokazują nasze zdjęcia porównawcze. Na poniższym zdjęciu czas otwarcia migawki 1/1,962 s jest wystarczający bez telekonwertera. Z telekonwerterem, czas otwarcia migawki wzrasta do 1/359s dla tej samej ekspozycji, nawet przy tej samej czułości matrycy (ISO 50). W tym przykładzie użytkownicy tracą około 2,5 f-stops światła podczas korzystania z telekonwertera. Dlatego nie zaleca się korzystania z telekonwertera, zwłaszcza przy bardzo słabym oświetleniu

Producenci aparatów pokazują, jak wygląda uczciwy marketing

Producenci aparatów fotograficznych, tacy jak Canon pokazują, że marketing może być również bardziej uczciwy. Jeśli chodzi o telekonwertery do aparatów systemowych, zazwyczaj wyjaśniają i jasno określają, w jaki sposób konwerter wpływa na ogniskową i przysłonę obiektywu. Na przykład obiektyw 70 mm f/2,8 staje się obiektywem 98 mm f/4 z telekonwerterem 1,4x, ale obiektywem 140 mm f/5,6 z konwerterem 2x. Tak więc przy dwukrotnym zoomie tracą Państwo dwa pełne stopnie światła.

Inni producenci po prostu zamiatają ten problem pod dywan. Vivona przykład po prostu nie podaje żadnych informacji o przysłonie na stronie produktu swojego wewnętrznego telekonwertera, a zewnętrzni dostawcy obiektywów Moment i Fotorgearproducent zestawu aparatów do Nubii Z70 Ultra, również powstrzymują się od podawania takich informacji. Ponieważ jednak Oppo wyraźnie reklamuje przysłonę, która jest o wiele za duża, jest to wyraźnie wprowadzający w błąd marketing, jeśli nie wręcz oszukiwanie klientów

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Oppo Find X9 Pro i wielka marketingowa porażka aparatu: Jak wprowadzające w błąd reklamy obiecują niemożliwe
Hannes Brecher, 2025-10-29 (Update: 2025-10-29)