Pełna kontrowersji gra Ashes of Creation ma potencjalnych graczy podzielonych do skrajności. Wśród wielu obaw graczy jest zaangażowanie Stevena Sharifa, dyrektora kreatywnego w Intrepid Studios, deweloperów, którzy pracowali nad grą przez ostatnie 10 lat. Tło Stevena z jego rodzinnym MLM jest często wymieniane jako powód, dla którego niektórzy gracze unikają gry. Zajmująca się głównie suplementami diety, jedna z firm, zwana Xango, była firma produkująca soki, otrzymała ostrzeżenia od FDA za składanie fałszywych oświadczeń zdrowotnych. Model biznesowy, który stosowali, został opisany jako MLM; jednak jego główny nacisk na rekrutację spowodował pewne porównania z piramidami finansowymi.
Chociaż firmy te nie mają nic wspólnego z grą ani studiem, a ich jedynym powiązaniem jest Sharif, niektóre kwartały pozostają niezadowolone. Kolejną obawą często wymienianą przez graczy jest wideo opublikowane przez popularnego streamera Narca, który zajmował się Ashes of Creation przez około 4 lata, opublikował wideo, w którym twierdził, że skończył z grą, ponieważ nie zgadzał się ze sposobem, w jaki deweloperzy prezentowali pracę. Twierdził, że było to mylące i pokazywało postępy w rzeczach, które tak naprawdę nie istniały - w szczególności pustynny biom, który przedstawił jako w zasadzie niekompletny.
Wideo całkowicie podzieliło bazę graczy; niektórzy rzucili się do obrony deweloperów, podczas gdy inni stali się bardzo sceptyczni i krytyczni wobec nich. Należy zauważyć, że popularny streamer Piratesoftware podzielił się swoimi przemyśleniami na temat filmu, mając ponad 400 godzin w fazie alfa 1 i ponad 100 w fazie 2. Zaprzeczył on twierdzeniom Narca i pokazał obszar, który był omawiany w filmie, co pokazało zupełnie inną historię niż ta, na którą Narc wyglądał. Gracze byli jeszcze bardziej podzieleni, gdy dyrektor kreatywny Steven Sharif włączył się z długim postem, odpowiadając na oskarżenia Narca, jednocześnie broniąc tytułu.
Ashes of Creation pojawiło się niedawno na Steam i ogłosiło swoją premierę we wczesnym dostępie 11 grudnia. Wczesny dostęp oznacza, że wiele funkcji może nie być dostępnych, a znaczna część gry może ulec zmianie. Pozwala to deweloperom aktywnie dopracowywać, wdrażać lub zmieniać rzeczy, aby działały lepiej dla graczy. Jednak gracze oczekujący bardziej rozbudowanych wrażeń mogą chcieć poczekać, aż gra będzie w bardziej kompletnym stanie.




