Steam Deck i Steam Machine działają na systemie SteamOS opartym na Linuksie, ale urządzenia te nadal mogą grać w wiele gier Steam, które w rzeczywistości są dostępne tylko dla systemu Windows. Jest to możliwe dzięki Proton, narzędziu open-source, które konwertuje API graficzne DirectX Microsoftu na Vulkan. W praktyce skutkuje to minimalnym spadkiem wydajności, co ilustruje Steam Deck. W przyszłości Valve planuje zrobić jeszcze większy krok.
Jak potwierdził Pierre-Loup Griffais, jeden z architektów SteamOS, w wywiadzie dla The Vergevalve finansuje kilka projektów open-source, które umożliwiają granie w gry Windows na smartfonach z procesorami ARM. Jednym z tych projektów jest Fex, który jest emulatorem, który umożliwia również zestawowi słuchawkowemu Steam Frame VR uruchamianie gier x86 na Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3. Łącząc Fex i Proton, można wypełnić lukę między Windows i Linux oraz przepaść między x86 i ARM.
Ponieważ oprogramowanie to jest open-source, Valve i odpowiedni deweloperzy kładą podwaliny pod uruchamianie gier Steam na smartfonach, tabletach i laptopach ARM, które nie korzystają z systemu Windows. Technologia ta jest już dziś dostępna dla smartfonów Android za pośrednictwem aplikacji GameHub, choć nie zawsze działa ona płynnie, zgodnie z naszymi niedawny hands-on. Według Pierre-Loup Griffais, Valve nie opracowuje natywnej wersji Steam lub SteamOS dla smartfonów Android. Ale podobnie jak CrossOver emuluje wersję Steam dla Windows na macOS i Linux, prawdopodobnie jest tylko kwestią czasu, zanim porównywalne oprogramowanie stanie się dostępne dla Android.
Źródło(a)
Valve, przez The Verge









