Tencent uruchomił Hunyuan 3D 3.0, najnowszą wersję swojego opartego na sztucznej inteligencji systemu do generowania trójwymiarowych modeli, a ulepszenia w stosunku do poprzedniej wersji są dość znaczące. Według firmy, model osiąga trzykrotnie większą dokładność niż poprzednia wersja i obsługuje rozdzielczości do 1536³ z liczbą wokseli sięgającą 3,6 miliarda. Te postępy techniczne dają systemowi możliwość generowania zasobów, które są znacznie bardziej precyzyjne i realistyczne niż te produkowane przez wcześniejsze iteracje, co czyni go bardziej odpowiednim zarówno do użytku eksperymentalnego, jak i profesjonalnego.
System działa poprzez to, co Tencent nazywa hierarchicznym rzeźbieniem 3D-DiT, podejściem, które buduje obiekty etapami, zamiast próbować renderować je wszystkie naraz. Proces rozpoczyna się od zgrubnych zarysów, które są następnie stopniowo udoskonalane za pomocą coraz bardziej szczegółowych warstw. Ten ustrukturyzowany przepływ pracy pomaga uniknąć wielu znanych wad widocznych w innych modelach generowanych przez sztuczną inteligencję, takich jak zniekształcone rysy twarzy, nienaturalne proporcje ciała lub sztywne i mechaniczne pozy.
W rezultacie postacie stworzone za pomocą Hunyuan 3D 3.0 mają bardziej spójne ludzkie rysy, tekstury skóry, które wydają się wiarygodne, oraz postawy, które przypominają sposób poruszania się prawdziwych ciał. Model został również zaprojektowany tak, aby skuteczniej radzić sobie z okluzją, przewidując ukrytą geometrię, gdy części obiektu lub postaci są odwrócone lub zablokowane przed widokiem. Zmniejsza to luki i nielogiczne struktury, które często ograniczały użyteczność automatycznego generowania.
Proces teksturowania również został udoskonalony w tym samym duchu. Wcześniejsze systemy sztucznej inteligencji często tworzyły powierzchnie, które wyglądały, jakby zostały namalowane bez względu na to, jak pasowały do formy obiektu. W Hunyuan 3D 3.0 tekstury są dokładniej odwzorowywane w stosunku do geometrii, dzięki czemu tkanina owija się bardziej naturalnie, skóra dopasowuje się do konturów ciała, a powierzchnie nie wydają się już oderwane od struktur, które mają reprezentować. Dla twórców przekłada się to na zasoby, które wymagają mniej ręcznej korekty, zanim będą mogły zostać wykorzystane w produkcji.
Tencent udostępniła model za pośrednictwem swojej platformy Hunyuan 3D z interfejsem API, który pozwala deweloperom zintegrować go z własnymi projektami. Dla profesjonalistów, którzy potrzebują bardziej kompletnego zestawu narzędzi, firma testuje Hunyuan 3D Studio, pakiet produkcyjny, który obsługuje takie zadania, jak mapowanie UV, rigging i skinning. Ta edycja studyjna jest obecnie oferowana wyłącznie na zasadzie zaproszenia, ale aplikacje są otwarte za pośrednictwem platformy Tencent.
Poza tym, Tencent ogłosił plany wydania wersji open-source o nazwie Hunyuan 3D Omni, która zapewni naukowcom i firmom większą kontrolę nad generowaniem i dostosowywaniem modeli, co może sprawić, że system będzie lepiej dostosowany do zastosowań przemysłowych i badawczych.