The Verge dowiedział się ze swoich źródeł, że Microsoft planuje uruchomić darmową warstwę Xbox Cloud Gaming. Wraz z ostatnimi zmianami, usługa wymagała aktywnej subskrypcji Xbox Game Pass co jest nieznacznie lepszym rozwiązaniem niż pierwotny system, w którym była ona zablokowana za Game Pass Ultimate lub oddzielną miesięczną opłatą abonamentową.
Bezpłatna warstwa Xbox Cloud Gaming będzie wspierana przez reklamy, a gracze będą musieli obejrzeć dwuminutową reklamę przed sesją. Użytkownicy mogą jednak grać tylko przez godzinę na raz, z limitem pięciu godzin miesięcznie. Limity te prawdopodobnie wzrosną wraz ze wzrostem popularności usługi. Jeśli chodzi o obsługiwane tytuły, będą one obejmować gry, które już posiadasz, niektóre tytuły retro i rotacyjną obsadę różnych tytułów. Inne szczegóły, takie jak rozdzielczość i poziom wierności wizualnej, są w tym momencie nieznane.
W obecnym stanie Xbox Cloud Gaming osiąga maksymalną rozdzielczość 1440p, więc 1080p jest prawdopodobną wartością. Ponieważ usługa w końcu wyszła z wersji beta, Microsoft prawdopodobnie chce konkurować z usługą Nvidii GeForce Nowktóry również ma podobne limity w swojej bezpłatnej warstwie. Jednak flagowa oferta GeForce Now pozwala grać w 4K 120 FPS z włączonym raytracingiem w obsługiwanych tytułach. Z drugiej strony, Microsoft ma przewagę w ekosystemie, ponieważ Xbox Cloud Gaming jest płynnie zintegrowany z szeroką gamą sprzętu.