Notebookcheck Logo

Masowa produkcja baterii sodowo-jonowych w fabryce klasy GWh otwiera drogę do niedrogich ogniw bez litu

Baterie na-jonowe wchodzą do masowej produkcji (zdjęcie: Hina)
Baterie na-jonowe wchodzą do masowej produkcji (zdjęcie: Hina)
Pierwsza fabryka baterii sodowo-jonowych rozpoczęła produkcję o początkowej pojemności 1 GWh, która ma wzrosnąć z 3 GWh do 5 GWh w 2023 roku. Cena litu wystrzeliła w górę siedmiokrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat, dzięki czemu baterie z bardziej przystępnymi surowcami stały się realną alternatywą.
E-Mobility

Pierwsza na świecie masowa produkcja baterii sodowo-jonowych, opracowana przez HiNa Battery, rozpoczęła się podobno od początkowej pojemności 1 GWh, która w przyszłym roku ma osiągnąć 3-5 GWh. Najbardziej oczywistą zaletą baterii sodowo-jonowych jest to, że nie wykorzystują one drogiego litu, którego cena w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła o 700%, co sprawiło, że pojazdy elektryczne i systemy magazynowania energii są znacznie droższe w produkcji, a wzrost kosztów przenoszony jest na konsumentów.

Fabryka baterii sodowo-jonowych została ukończona latem przez Hina Battery, we współpracy z państwową firmą energetyczną China Three Gorges Corporation (CTG). Dwa z oddziałów CTG, wraz z rządem miasta Fuyang, gdzie fabryka została zbudowana, wyłożyły część funduszy i zachęt do badań i produkcji baterii sodowo-jonowych.

Ogniwa sodowo-jonowe HiNa mają gęstość energii 145 Wh/kg i wystarczają na 4500 cykli pełnego ładowania-rozładowania, a badania firmy są obecnie ukierunkowane na rozwój drugiej generacji, która powinna zapewnić gęstość energii do 200 Wh/kg i podwoić liczbę cykli ładowania. Gęstość energii jest jedną z wad akumulatorów Na-ion, ponieważ sód jest sporo cięższy od litu, więc nie mogą one tak naprawdę osiągnąć tego, co ogniwa Li-ion.

CATL jest również na progu masowej produkcji baterii sodowo-jonowych, aczkolwiek z gęstością energii 160 Wh/kg, a także wskazał, że jego następna generacja ogniw Na-ion przekroczy próg 200 Wh/kg. Biorąc pod uwagę, że szeroko komentowana niedroga bateria Tesli 4680, która obecnie znajduje się w Modelu Y, w ostatnich testach uzyskała gęstość energii zaledwie 244 Wh/kg w ostatnich testach, ogniw sodowo-jonowych nie należy lekceważyć, biorąc pod uwagę przystępność ich surowców.

Pobierz ładowarkę 50A ChargePoint Home Flex EV na Amazon

Źródło(-a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2022 12 > Masowa produkcja baterii sodowo-jonowych w fabryce klasy GWh otwiera drogę do niedrogich ogniw bez litu
Daniel Zlatev, 2022-12- 4 (Update: 2022-12- 4)