Notebookcheck Logo

CheckMag | Małe baterie smartfonów w Europie mogłyby być większe, gdyby producenci tego chcieli

Europejskie modele smartfonów często mają mniejszą baterię niż ich chińskie odpowiedniki (źródło zdjęcia: Tyler Lastovich)
Europejskie modele smartfonów często mają mniejszą baterię niż ich chińskie odpowiedniki (źródło zdjęcia: Tyler Lastovich)
Coraz więcej chińskich smartfonów jest dostarczanych z zaawansowanymi bateriami krzemowo-węglowymi o pojemności przekraczającej 7000 mAh, ale te same urządzenia często są wprowadzane na rynek europejski ze znacznie mniejszymi bateriami. Powodem są przepisy dotyczące transportu, choć producenci mogą być w stanie je obejść.
Smartphone
Opinia przez Hannes Brecher
Poglądy, przemyślenia i opinie wyrażone w tekście należą wyłącznie do autora.

Coraz więcej smartfonów w Chinach wypuszczanych jest na rynek z naprawdę ogromnymi bateriami. Nawet kompaktowe urządzenia, takie jak iQOO 15 Mini oferują 7000 mAh, podczas gdy Realme i inne marki już pracują nad stosunkowo smukłymi smartfonami z 15 000 mAh. Jednak wiele z tych urządzeń z dużymi bateriami nigdy nie trafi na rynek europejski, a inne, takie jak Xiaomi 15 Ultra, są dostarczane z mniejszą baterią.

Przepisy transportowe ograniczają ogniwa baterii do 20 Wh

Powodem tego jest europejska umowa dotycząca "Międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych", która nakazuje, aby ogniwa baterii o pojemności przekraczającej 20 Wh były zgłaszane jako towary niebezpieczne. Sprawia to, że transport jest nie tylko droższy, ale także znacznie trudniejszy, ponieważ tylko nieliczni przewoźnicy w ogóle akceptują paczki z towarami niebezpiecznymi.

20Wh to odpowiednik około 5200 mAh przy typowym napięciu baterii smartfona. Teoretycznie konsumenci mają możliwość importowania smartfonów z większymi bateriami z krajów takich jak Francja czy Chiny, ale Ingram zwrócił uwagę, że urządzenia te często nie są prawidłowo oznakowane, co oznacza, że ich transport jest zasadniczo niezgodny z prawem. Co więcej, użytkownicy powinni mieć świadomość, że urządzenia z bateriami powyżej 20 Wh często nie mogą być wysyłane do naprawy lub wykorzystywane w promocjach handlowych, ponieważ firmy często je odrzucają ze względu na dodatkowy wysiłek logistyczny.

Baterie wielokomorowe są możliwym rozwiązaniem, które producenci odrzucają

Najprostszym technicznie rozwiązaniem tego problemu jest zainstalowanie baterii składającej się z wielu ogniw. Dopóki każde pojedyncze ogniwo ma pojemność mniejszą niż 20 Wh, możliwe jest zainstalowanie znacznie większych baterii. Dlatego też laptopy, komputery przenośne do gier i tablety mogą być dostarczane z większymi bateriami bez żadnych problemów.

Jednak według Vivo nie jest to rozwiązanie, ponieważ baterie wieloogniwowe wymagają więcej miejsca i sprawiłyby, że smartfony byłyby grubsze i cięższe, a tym samym mniej konkurencyjne. Według Vivo, rynki UE i USA są po prostu zbyt małe, aby uzasadnić dodatkową linię produkcyjną do produkcji specjalnej wersji smartfona z grubszą obudową i baterią wielokomorową. Zamiast tego Vivo po prostu dostarcza te same baterie w Europie, co w Chinach, ale ze zmniejszonym napięciem, aby spełnić limit 20 Wh.

Na przykład bateria modelu Vivo X200 Pro ma pojemność 6000 mAh w większości regionów, ale tylko 5200 mAh w Niemczech i Austrii. Branża dąży do zmiany przepisów, ale oczekuje się, że nastąpi to najwcześniej w 2027 roku i nie ma konkretnych planów dostosowania wspomnianego limitu pojemności baterii. Chociaż ankieta Vivo pokazuje, że dwie trzecie wszystkich użytkowników jest niezadowolonych z żywotności baterii swoich smartfonów, nie widać poprawy w perspektywie średnioterminowej.

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Małe baterie smartfonów w Europie mogłyby być większe, gdyby producenci tego chcieli
Hannes Brecher, 2025-10- 7 (Update: 2025-10- 7)