Po raz pierwszy publiczny odcinek autostrady A10 na południowy zachód od Paryża został wyposażony w dynamiczny system ładowania indukcyjnego, który zasila pojazdy elektryczne podczas jazdy. Pilotażowy projekt, nazwany "Charge as you drive " , stanowi kamień milowy na drodze do powszechnej elektryfikacji.
Na 1,5-kilometrowym (0,9 mili) odcinku testowym autostrady A10, partnerzy projektu VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Gustave Eiffel University i Hutchinson zainstalowali system, który dostarcza do 300 kilowatów mocy do poruszających się pojazdów. Cewki indukcyjne osadzone w asfalcie generują pole magnetyczne, które jest przekształcane w energię elektryczną przez cewki odbiorcze wewnątrz pojazdów. Pozwala to kompatybilnym samochodom, autobusom i ciężarówkom na bezprzewodowe ładowanie w ruchu, bez konieczności zatrzymywania się na stacji ładowania.
Według Electreon, wczesne pomiary pokazują średnią moc ładowania ponad 200 kilowatów - porównywalną z nowoczesnymi stacjami szybkiego ładowania. Obecnie działają cztery prototypowe pojazdy, w tym ciężka ciężarówka, furgonetka, samochód osobowy i autobus, a testy przeprowadzono w rzeczywistych warunkach drogowych. System przeszedł już kluczowe oceny techniczne: testy materiałowe w Centrum Badań Drogowych w Mérignac oraz 25-letnia symulacja trwałości w laboratorium LAMES Uniwersytetu Gustave'a Eiffla potwierdziły długoterminową odporność technologii. Po tych udanych testach system został zatwierdzony do użytku na drogach publicznych.
Przystępne cenowo pojazdy elektryczne, niższa emisja CO₂
Jeśli technologia "Charge as you drive" zostanie wdrożona na szerszą skalę, w przyszłości pojazdy elektryczne będą mogły być wyposażone w mniejsze akumulatory. To nie tylko sprawiłoby, że pojazdy elektryczne byłyby bardziej przystępne cenowo, ale także zmniejszyłoby emisję CO₂ związaną z produkcją i utylizacją baterii. Jednocześnie szersze zastosowanie pojazdów elektrycznych mogłoby przyspieszyć, pomagając w osiągnięciu celów klimatycznych - zwłaszcza we Francji, gdzie ruch drogowy odpowiada za około 95% emisji związanych z transportem.
Koszt i kompatybilność
Nadal nie jest jasne, w jaki sposób kierowcy będą rozliczani za energię elektryczną z bezprzewodowego ładowania autostrad. Według Electreon, rozważany jest model "ładowanie jako usługa", w którym użytkownicy płaciliby za każde użycie lub w ramach miesięcznych subskrypcji. Jednostka sterująca wbudowana w drogę automatycznie identyfikuje autoryzowane pojazdy i aktywuje transfer energii tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. Oczekuje się, że konkretne ceny i szczegóły taryf zostaną ogłoszone w miarę postępów projektu.
Teoretycznie każdy pojazd elektryczny może ładować się w ruchu, o ile ma kompatybilną cewkę odbiorczą zainstalowaną pod podwoziem. Technologia ta nie jest jednak jeszcze dostępna na rynku. Wymaga ona modernizacji istniejących pojazdów lub integracji systemu bezpośrednio z nowymi modelami podczas produkcji.
Źródło(a)
Źródło zdjęcia: cozmicphotos/Pixabay


