Notebookcheck Logo

Kamień milowy w elektryfikacji: Po raz pierwszy pojazdy elektryczne ładują się na autostradach - w ruchu

Francuska autostrada A10 jest pierwszą na świecie autostradą, na której samochody elektryczne mogą ładować się podczas jazdy. (Źródło zdjęcia: cozmicphotos/Pixabay)
Francuska autostrada A10 jest pierwszą na świecie autostradą, na której samochody elektryczne mogą ładować się podczas jazdy. (Źródło zdjęcia: cozmicphotos/Pixabay)
Pierwsza na świecie autostrada zdolna do bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych podczas jazdy została otwarta na autostradzie A10 na południowy zachód od Paryża. Pilotażowy projekt "Charge as you drive" wykorzystuje cewki indukcyjne wbudowane w nawierzchnię drogi, aby dostarczyć do 300 kilowatów mocy do pojazdów elektrycznych podczas jazdy.
E-Mobility Science

Po raz pierwszy publiczny odcinek autostrady A10 na południowy zachód od Paryża został wyposażony w dynamiczny system ładowania indukcyjnego, który zasila pojazdy elektryczne podczas jazdy. Pilotażowy projekt, nazwany "Charge as you drive " , stanowi kamień milowy na drodze do powszechnej elektryfikacji.

Na 1,5-kilometrowym (0,9 mili) odcinku testowym autostrady A10, partnerzy projektu VINCI Autoroutes, Electreon, VINCI Construction, Gustave Eiffel University i Hutchinson zainstalowali system, który dostarcza do 300 kilowatów mocy do poruszających się pojazdów. Cewki indukcyjne osadzone w asfalcie generują pole magnetyczne, które jest przekształcane w energię elektryczną przez cewki odbiorcze wewnątrz pojazdów. Pozwala to kompatybilnym samochodom, autobusom i ciężarówkom na bezprzewodowe ładowanie w ruchu, bez konieczności zatrzymywania się na stacji ładowania.

Według Electreon, wczesne pomiary pokazują średnią moc ładowania ponad 200 kilowatów - porównywalną z nowoczesnymi stacjami szybkiego ładowania. Obecnie działają cztery prototypowe pojazdy, w tym ciężka ciężarówka, furgonetka, samochód osobowy i autobus, a testy przeprowadzono w rzeczywistych warunkach drogowych. System przeszedł już kluczowe oceny techniczne: testy materiałowe w Centrum Badań Drogowych w Mérignac oraz 25-letnia symulacja trwałości w laboratorium LAMES Uniwersytetu Gustave'a Eiffla potwierdziły długoterminową odporność technologii. Po tych udanych testach system został zatwierdzony do użytku na drogach publicznych.

Przystępne cenowo pojazdy elektryczne, niższa emisja CO₂

Jeśli technologia "Charge as you drive" zostanie wdrożona na szerszą skalę, w przyszłości pojazdy elektryczne będą mogły być wyposażone w mniejsze akumulatory. To nie tylko sprawiłoby, że pojazdy elektryczne byłyby bardziej przystępne cenowo, ale także zmniejszyłoby emisję CO₂ związaną z produkcją i utylizacją baterii. Jednocześnie szersze zastosowanie pojazdów elektrycznych mogłoby przyspieszyć, pomagając w osiągnięciu celów klimatycznych - zwłaszcza we Francji, gdzie ruch drogowy odpowiada za około 95% emisji związanych z transportem.

Koszt i kompatybilność

Nadal nie jest jasne, w jaki sposób kierowcy będą rozliczani za energię elektryczną z bezprzewodowego ładowania autostrad. Według Electreon, rozważany jest model "ładowanie jako usługa", w którym użytkownicy płaciliby za każde użycie lub w ramach miesięcznych subskrypcji. Jednostka sterująca wbudowana w drogę automatycznie identyfikuje autoryzowane pojazdy i aktywuje transfer energii tylko wtedy, gdy jest to potrzebne. Oczekuje się, że konkretne ceny i szczegóły taryf zostaną ogłoszone w miarę postępów projektu.

Teoretycznie każdy pojazd elektryczny może ładować się w ruchu, o ile ma kompatybilną cewkę odbiorczą zainstalowaną pod podwoziem. Technologia ta nie jest jednak jeszcze dostępna na rynku. Wymaga ona modernizacji istniejących pojazdów lub integracji systemu bezpośrednio z nowymi modelami podczas produkcji.

Źródło(a)

Electreon Wireless Ltd

Źródło zdjęcia: cozmicphotos/Pixabay

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Kamień milowy w elektryfikacji: Po raz pierwszy pojazdy elektryczne ładują się na autostradach - w ruchu
Marius Müller, 2025-10-30 (Update: 2025-10-30)