Jeśli chodzi o gry w 2025 roku, ludzie mają wiele możliwości wyboru, nawet w przestrzeni gier na PC. Mogą Państwo wybrać Windows 11 lub dowolną dystrybucję Linux do gierjak Nobara 42z procesorem graficznym AMD lub Nvidia. Jednak przy tak wielu opcjach może być trudno wybrać odpowiednią kombinację systemu operacyjnego i procesora graficznego. Na szczęście kanał YouTube Ancient Gameplays przeprowadził żmudną analizę, aby znaleźć różnicę w wydajności między Windows 11 i Linux dla AMD Radeon 9070 XT i Nvidia GeForce RTX 5080.
YouTuber przetestował 15 różnych gier w rozdzielczości 1080p i 1440p ultrawide przy użyciu karty AMD Ryzen 7 9700X w połączeniu z 32 GB pamięci RAM DDR5 działającej z częstotliwością 6200 MHz. W tym tytuły takie jak The Witcher 3 i Cyberpunk 2077zarówno z, jak i bez ray tracingu.
W grze The Witcher 3 w rozdzielczości 1080p, Radeon 9070 XT (obecnie 749 USD na Amazon) faktycznie działał nieco lepiej w systemie Linux, osiągając średnio nieco ponad 170 FPS w porównaniu do 161 FPS w systemie Windows. W międzyczasie RTX 5080 nieznacznie spadł w systemie Linux, osiągając około 155-157 FPS w porównaniu do 163 FPS w systemie Windows.
Przechodząc do rozdzielczości 1440p ultrawide, RTX 5080 (obecnie 999 USD na Amazon) wysunął się na prowadzenie z 116 FPS w systemie Windows, około 17 procent szybciej niż 9070 XT z 99 FPS. W systemie Linux przewaga ta jednak zmalała, a stabilność klatek uległa zauważalnemu pogorszeniu, spadając o 1% do 50 FPS. 9070 XT również zrezygnował z kilku klatek w systemie Linux, ale nadal osiągał średnio około 91 FPS, co pozwoliło mu pozostać konkurencyjnym.
Włączenie śledzenia promieni nie zmieniło wiele w przypadku 9070 XT. W rozdzielczości 1080p utrzymywał się on na stałym poziomie w obu systemach operacyjnych, a w niektórych przebiegach zapewniał nawet płynniejsze spadki w systemie Linux. Dla porównania, RTX 5080 dorównał 9070 XT w systemie Windows przy około 98 FPS, ale spadł w systemie Linux, gdzie średnie spadły do niskich lat 80-tych.
W rozdzielczości 1440p ultrawide, 5080 w końcu wyciągnął nogi z 88 FPS w systemie Windows, zwiększając swoją przewagę nad 75 FPS w 9070 XT. W systemie Linux różnica jeszcze bardziej wzrosła, a 5080 osiągnął blisko 77 FPS, podczas gdy 9070 XT pozostał w tyle z 64 FPS.
W grze Cyberpunk 2077, Radeon 9070 XT działał szybciej w systemie Linux w rozdzielczości 1080p, uzyskując średnio prawie 196 FPS w porównaniu do 189 FPS w systemie Windows, choć jego 1% spadek spadł z 124 FPS do 101 FPS. RTX 5080 był na szczycie w systemie Windows ze średnią 202 FPS, ale w systemie Linux spadł do około 163 FPS z niższym 1% spadkiem.
W rozdzielczości 1440p ultrawide, 9070 XT uzyskał średnio 101 FPS w systemie Windows, ale podskoczył do 131 FPS w systemie Linux, podczas gdy jego 1% spadł do niskich lat 50-tych. RTX 5080 zapewnił 116 FPS w systemie Windows i około 89 FPS w systemie Linux, przy czym 1% wartości niskich również wylądował niżej niż w systemie Windows. Tester powtórzył rozgrywkę kilka razy, a niezwykły 29% wzrost dla 9070 XT w systemie Linux pojawiał się za każdym razem.
Po włączeniu ray tracingu, 9070 XT ponownie wykazał wyższe średnie w systemie Linux na poziomie 138 FPS w porównaniu do 131 FPS w systemie Windows, ale jego 1% spadki zostały zmniejszone o połowę. RTX 5080 osiągnął 142 FPS w systemie Windows i około 121 FPS w systemie Linux. W rozdzielczości 1440p ultrawide, 9070 XT spadł z 73 FPS w systemie Windows do połowy lat 50. w systemie Linux, podczas gdy 5080 utrzymywał 86 FPS w systemie Windows i nieco ponad 71 FPS w systemie Linux.
W grze Doom: The Dark Ages w rozdzielczości 1080p, Radeon 9070 XT osiągnął 125 FPS w systemie Windows z 1% spadkami na poziomie 101, podczas gdy w systemie Linux średnia wynosiła około 109 FPS z niskimi wartościami około 83. RTX 5080 osiągnął wyższy wynik, zapewniając 136 FPS w systemie Windows i około 119 FPS w systemie Linux, choć jego spadki o 1% spadły ze 109 w systemie Windows do około 98 w systemie Linux.
W rozdzielczości 1440p ultrawide, 9070 XT osiągnął średnią 74 FPS w systemie Windows z niskimi wartościami bliskimi 60 FPS, podczas gdy Linux obniżył ją średnio do około 65 FPS z niskimi wartościami poniżej 50. RTX 5080 ponownie pozostał szybszy, osiągając 86 FPS w systemie Windows z 1% spadkami na poziomie 71 FPS, w porównaniu do około 78 FPS w systemie Linux, gdzie 1% spadków był bliższy 54 FPS.
W obu rozdzielczościach, RTX 5080 osiągał lepsze wyniki, utrzymując wyższe średnie zarówno w systemie Windows, jak i Linux, nawet jeśli stracił więcej na 1% spadków po przejściu do systemu Linux w porównaniu do 9070 XT.
YouTuber przetestował więcej gier w materiale wideo, który mogą Państwo obejrzeć poniżej. W ogólnych wynikach stwierdzono, że Linux nie jest już tak słaby pod względem wydajności jak kiedyś. W 17 tytułach, Radeon 9070 XT był zaskakująco blisko swoich wyników w systemie Windows, osiągając 98% swojej wydajności w rozdzielczości 1080p i 95% w rozdzielczości 1440p ultrawide. Innymi słowy, o ile nie gonią Państwo za absolutną szczytową liczbą klatek na sekundę, różnica jest ledwo zauważalna.
Zgodnie z ustaleniami YouTubera, RTX 5080 Nvidii nie śledził tak dokładnie, zarządzając tylko około 84% wydajności systemu Windows w rozdzielczości 1080p, choć zasadniczo utrzymywał się na stałym poziomie w rozdzielczości 1440p z zaledwie 1% spadkiem. Kilka lat temu tego rodzaju wyniki byłyby nie do pomyślenia w systemie Linux, gdzie sterowniki i optymalizacje pozostawały daleko w tyle za systemem Windows. Teraz, z platformami takimi jak Bazzite i SteamOS, które pchają gry na Linuksa dalej do głównego nurtuluka ta szybko się zmniejsza, a w niektórych przypadkach nawet odwraca scenariusz.