Notebookcheck Logo

Gra przeciwko dezinformacji: gra ujawnia metody stosowane w mediach społecznościowych

Celowe wprowadzanie w błąd, pomijanie kontekstu, granie na strachu nie są nowymi zjawiskami. (Zdjęcie: pixabay/memyselfaneye)
Celowe wprowadzanie w błąd, pomijanie kontekstu, granie na strachu nie są nowymi zjawiskami. (Zdjęcie: pixabay/memyselfaneye)
Nie zawsze musi to być celowe kłamstwo. W grze "Bad News" można wykorzystać własne techniki do manipulowania obserwującymi i generowania kliknięć. Efekt uczenia się jest zaskakująco wysoki.
Education Social Media Science

Słyszeli Państwo o tym na historii, być może także na studiach społecznych. Ale praca z materiałami dokumentalnymi nie może budzić jedynie entuzjazmu. Zwłaszcza, że przy odpowiednio długich poszukiwaniach w Internecie można znaleźć źródło dla każdej prawdy.

Rozpoznawanie fałszywych informacji i rozumienie ich przyczyn byłoby ważne nie tylko dla uczniów, ale dla zdecydowanej większości ludzi. Nie chodzi nawet tylko o propagandę polityczną, niezależnie od źródła. Proszę pomyśleć o bezpodstawnych obietnicach reklamowych, od napojów odchudzających po nieosiągalne wartości zużycia paliwa przez samochody.

Badanie przeprowadzone na ponad 500 uczestnikach wykazało, że specjalnie opracowana gra komputerowa jest niezwykle skuteczna w pomaganiu ludziom w rozpoznawaniu fałszywych, wątpliwych, wprowadzających w błąd lub niekompletnych wiadomości i informacji jako takich.

Gracz sam wciela się w rolę manipulatora i zarządza wirtualnym kontem w mediach społecznościowych. Cel jest taki sam jak zawsze: zbieranie obserwujących, kliknięć i cyfrowej reputacji.

Do przyciągnięcia uwagi wykorzystuje się sześć technik:

  • umniejszanie bezpośrednich konkurentów,
  • używanie emocjonalnego języka do wzbudzania strachu, np,
  • tworzenie sytuacji "my kontra oni",
  • Udawanie wiedzy specjalistycznej, na przykład medycznej,
  • stara dobra teoria spiskowa lub
  • zakłócanie dyskursu poprzez trollowanie, tj. za pomocą nieistotnych, wprowadzających w błąd lub obraźliwych postów.

Pozwoliło to uczestnikom badania zapoznać się z metodami i otrzymać informacje zwrotne na temat sukcesu ich wiadomości. W grę można było grać indywidualnie, w grupach lub jako grupa klasowa.

Wyniki badania są niezwykłe. Pomiędzy ankietą przed i po grze, oczywiście przy wsparciu pedagogicznym, wszyscy uczestnicy byli w stanie się poprawić. Oznacza to, że prawdziwe raporty były częściej klasyfikowane jako takie, a fałszywe raporty, w tym stojące za nimi intencje, były bardziej wiarygodnie obalane. Nic dziwnego, że zabawny charakter transferu wiedzy został pozytywnie podkreślony.

Jeśli chcą Państwo spróbować swoich sił w "Bad News" i zebrać jak najwięcej obserwujących, mogą Państwo uzyskać dostęp do gry bezpośrednio tutaj (do wyboru jest wiele języków).

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 05 > Gra przeciwko dezinformacji: gra ujawnia metody stosowane w mediach społecznościowych
Mario Petzold, 2024-05- 6 (Update: 2024-05- 6)