Notebookcheck Logo

GM zapowiada przystępne cenowo elektryczne ciężarówki o zasięgu 400 mil z baterią manganową i magnesem z metali ziem rzadkich

Elektryczny pickup Sierra z 2026 roku. (Źródło zdjęcia: GMC)
Elektryczny pickup Sierra z 2026 roku. (Źródło zdjęcia: GMC)
Teraz, gdy Chiny zakazały ich eksportu, General Motors odniosło sukces w swoich wysiłkach na rzecz budowy łańcucha dostaw magnesów ziem rzadkich w USA. Inny lokalny zakład EV, akumulator manganowy o wysokiej gęstości, zdobył teraz nagrodę Detroit "Innowacja roku w dziedzinie akumulatorów".

Wybrane elektryczne pickupy General Motors oferują już drogie wykończenia zdolne do pokonania ponad 400 mil zasięgu na jednym ładowaniu, ale producent pojazdów elektrycznych przygotowuje się do uczynienia tego normą w całej swojej ofercie ciężarówek.

GM opracowuje baterię bogatą w mangan (LMR) wraz z LG od dekady i jest gotowy do rozpoczęcia masowej produkcji w 2027 roku, a bardziej przystępne cenowo ciężarówki o zasięgu 400 mil mają zostać wydane w 2028 roku. Technologia LMR, która je umożliwia, zdobyła nagrodę "Battery Innovation of the Year" 2025 na dorocznych targach baterii w Detroit, dzięki wysokiej gęstości energii i niższym kosztom.

Bateria litowo-manganowa GM i LG ma gęstość energii o jedną trzecią wyższą niż wszechobecne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które są we wszystkim, od masowych pojazdów elektrycznych po popularne power banki Anker Prime. Technologia LFP jest tania i bezpieczna, ale ma średnią gęstość energii, podczas gdy baterie niklowe charakteryzują się wysoką wydajnością i dużym zasięgiem na jednym ładowaniu, ale są bardziej niestabilne i droższe ze względu na użycie metali takich jak nikiel i kobalt.

Manganu jest pod dostatkiem, więc baterie LMR od LG i GM są tańsze niż te na bazie niklu. Oferuje jednak konkurencyjną gęstość energii, która pozwoliłaby na 400-milowe ciężarówki przy znacznie niższych kosztach i może być ładowana do 100% bez problemów z długowiecznością. Według kurt Kelty, wiceprezes ds. baterii i elektryfikacji:

LMR jest kulminacją 10 lat badań i jest technologią, która zapewni wydajność premium i rozsądną cenę. Poprawiając wydajność baterii i internalizując łańcuch dostaw, wzmocnimy naszą konkurencyjność w Ameryce Północnej. GM optymalizuje swoją ofertę pojazdów elektrycznych, wykorzystując równolegle trzy technologie chemiczne: wysokoniklową zapewniającą wysoką wydajność, LFP zapewniającą trwałość oraz LMR zapewniającą równowagę między wydajnością a ceną.

Elon Musk określił również technologię manganową jako idealny kompromis pomiędzy kosztami i wydajnością, podczas gdy CATL oferuje obecnie M3P baterie manganowe o wysokiej gęstości energii.

Niestety, amerykańskie firmy nie mogą korzystać z chińskich baterii ze względu na cła i ograniczenia eksportowe, więc strategia GM polegająca na lokalizacji produkcji się opłaca. Nie tylko jego domowa bateria LMP wchodzi do masowej produkcji, ale GM jest teraz jedynym amerykańskim producentem samochodów, na którego nie będą miały wpływu zaostrzone chińskie ograniczenia dotyczące eksportu magnesów z metali ziem rzadkich.

Są one szeroko stosowane w branży pojazdów elektrycznych, więc GM tworzy łańcuch dostaw magnesów ziem rzadkich w USA od 2021 roku, identyfikując partnerów i zawierając z nimi ryzykowne długoterminowe umowy zakupu. Ryzykowne, ponieważ chińskie magnesy są tańsze, ale teraz, gdy eksport metali ziem rzadkich jest zakazany, nawet jeśli prowadzi on tylko do produkcji magnesów z chińskich minerałów za granicą, GM może czuć się usprawiedliwiony.

Czerpie korzyści z decyzji o zmniejszeniu zależności od Chin, uruchamiając do końca roku dwa zakłady produkujące magnesy z metali ziem rzadkich, których głównym klientem będzie GM. Reszta trafi do Pentagonu, który zainwestował 400 milionów dolarów w jedną z amerykańskich firm produkujących magnesy. Rząd jest jednak znacznie mniejszym klientem, więc GM stawia na niezależność od baterii i magnesów do pojazdów elektrycznych, co będzie kluczem do rozszerzenia produkcji w USA.

Bogaty w mangan zestaw akumulatorów, który zapewni 400-milowe ciężarówki przy niższych kosztach. (Źródło zdjęcia: GM)
Bogaty w mangan zestaw akumulatorów, który zapewni 400-milowe ciężarówki przy niższych kosztach. (Źródło zdjęcia: GM)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > GM zapowiada przystępne cenowo elektryczne ciężarówki o zasięgu 400 mil z baterią manganową i magnesem z metali ziem rzadkich
Daniel Zlatev, 2025-10-13 (Update: 2025-10-13)