Firma Fujifilm zaprezentowała kamerę kinową 8K GFX Eterna 55 przeznaczoną dla filmowców oczekując wysokiej jakości obrazu, wyrazistej głębi ostrości i symulacji kolorów filmu 35 mm. Sugerowana cena detaliczna kamery wynosi 16 499,95 USD, a jej premierę zaplanowano na październik 2025 roku. Zamówienia przedpremierowe rozpoczną się 15 września 2025 roku. Można ją wyposażyć w większość oczekiwanych mocowań, adapterów, złączy i akcesoriów dla kamery produkcyjnej w tej cenie.
Kamera wykorzystuje 102 MP wielkoformatowy sensor 43,9 x 32,9 mm, podobny do tego stosowanego w innych kamerach firmy z serii GFX, takich jak GFX 100RF lub GFX 100S sprzedawanym na Amazon. Duży sensor nie tylko pozwala na przechwytywanie większej ilości światła na piksel, co przekłada się na niższe szumy obrazu, ale także umożliwia kreatywne efekty obiektywu, w tym głęboki bokeh.
Sensor obsługuje wiele formatów przechwytywania, od pełnoklatkowego formatu 4:3 Open Gate do przyciętego formatu Super 35 DCI, umożliwiając korzystanie z obiektywów anamorficznych i obiektywów w formacie Super 35. Zakres czułości ISO wynosi od 400 do 12 800, z podwójną bazą ISO 800 i 3200 oraz zakresem dynamicznym 14+ stopni. Migawkę można ustawić w zakresie od 1/8 s do 1/8000 s lub od 5,6° do 360°.
Obiektywy z mocowaniem G można podłączyć do GFX Eterna 55, a hybrydowy autofokus fazowy i kontrastowy AI ze śledzeniem obiektu działa do -2 EV. Elektroniczny filtr ND zapewnia zmienną blokadę światła od ND 0,6 do 2,1 w krokach co 0,015.
GFX Eterna 55 oferuje różne proporcje i rozdzielczości 8K, w tym 17:9 przy 8192 x 4320 pikseli, 16:9 przy 7680 x 4320 pikseli i 2,76:1 przy 8192 x 2968 pikseli. Filmy nagrywane są w formacie Apple ProRes 422 (HQ, LT, base) lub HEVC/H.265 z prędkością do 720 Mb/s na karty SD (SD, SDHC, SDXC), CFexpress Type B lub dyski SSD.
Filmowcy mogą wybierać spośród dwudziestu symulacji filmowych podczas dostosowywania wyglądu obrazu, w tym Velvia i Astia, podczas gdy nagrania w formacie log F-Log2 C/F-Gamut C pomagają zachować tonalność obrazu i zakres dynamiczny w postprodukcji. Filmy można oglądać na 5-calowym wyświetlaczu o rozdzielczości 6,22 mln punktów i jasności 2000 nitów, a 3-calowe wyświetlacze LCD po obu stronach służą do monitorowania ustawień i działania kamery.