Debata wokół rentowności Xbox Game Pass była gorąca, a była dyrektor generalna Xbox Game Studios, Shannon Loftis, wyraziła swoje obawy wśród wielu weteranów branży, kwestionując długoterminowe konsekwencje usługi subskrypcji dla programistów i ogólnej jakości gier.
Shannon Loftis przeszła na emeryturę z Microsoftu jako dyrektor generalny Xbox w 2022 roku po 30 latach pracy w firmie. Niedawno odpowiedziała na ostrą krytykę ze strony byłego starszego wiceprezesa Bethesdy ds. globalnego marketingu i komunikacji, Pete'a Hinesa.
Hines w zasadzie potępił Game Pass, twierdząc, że jest to niezrównoważony model bez odpowiedniego wsparcia dla twórców gier i grozi ich dewaluacją w dłuższej perspektywie.
W niedawnym wywiadzie dla DBLTAPhines szczerze stwierdził:
"Subskrypcje stały się nowym czteroliterowym słowem, prawda? Nie można już kupić produktu. Kiedy mówimy o subskrypcji, która opiera się na zawartości, jeśli nie wymyślimy, jak zrównoważyć potrzeby usługi i osób ją prowadzących z osobami, które dostarczają zawartość, bez której subskrypcja jest nic nie warta, to mamy prawdziwy problem"
Obecne trendy w branży gier i ekosystem Game Pass "krzywdzą wiele osób", w tym deweloperów, ponieważ nie zapewniają odpowiedniej rekompensaty deweloperom, co może nieuchronnie doprowadzić do szerszego upadku branży, jeśli system nadal będzie przedkładał wzrost nad zrównoważony rozwój deweloperów.
Wcześniej, w sierpniu 2025 roku, były szef PlayStation Shawn Layden również podzielił się podobnymi odczuciami dotyczącymi Game Pass, określając go jako "zły dla biznesu" i oskarżając model o przekształcanie deweloperów w "niewolników płacowych"
Shannon Loftis odpowiedział shannon Loftis odpowiedziała na krytykę Xbox Game Pass przez Hinesa i potwierdziła jego uwagi, stwierdzając: "Podczas gdy GP może pochwalić się kilkoma zwycięstwami w grach, które w przeciwnym razie zatonęłyby pod falami, większość adopcji gier na GP odbywa się kosztem przychodów ze sprzedaży detalicznej, chyba że gra została zaprojektowana od podstaw z myślą o monetyzacji po premierze"
Dodała również, że popularność gry w Game Pass może zaszkodzić jej ogólnej sprzedaży, ponieważ subskrybenci wybierają dostęp zamiast zakupu. Prowadzi to do tego, że deweloperzy starają się wymyślić obejścia dla przychodów, wdrażając mikrotransakcje lub DLC, zamiast pełnych samodzielnych gier.
Z drugiej strony, Game Pass zapewnił sukces kilku tytułom stworzonym z myślą o tych pomysłach, takim jak Call of Duty: Black Ops 6, lub grom, które generują szum poza usługą subskrypcji, takim jak Hollow Knight: Silksong, które pojawiły się w Game Pass już pierwszego dnia.