Notebookcheck Logo

Chiny egzekwują prawo dotyczące oznaczania treści AI na głównych platformach społecznościowych

Na zdjęciu: Biuro ByteDance w Sao Paulo (źródło zdjęcia: ByteDance)
Na zdjęciu: Biuro ByteDance w Sao Paulo (źródło zdjęcia: ByteDance)
W tym tygodniu weszło w życie nowe chińskie prawo wymagające, aby treści generowane przez sztuczną inteligencję były opatrzone widocznymi etykietami i cyfrowymi znakami wodnymi. Platformy takie jak WeChat, Douyin, Weibo i Xiaohongshu aktywowały narzędzia zgodności, co stanowi ważny krok w pekińskiej kampanii "Qinglang" z 2025 r. przeciwko dezinformacji i manipulacji online.
AI Cyberlaw Security

Chiny wdrożyły nowe prawo https://www.scmp.com/tech/policy/article/3323959/chinas-social-media-platforms-rush-abide-ai-generated-content-labelling-law które wymaga od platform mediów społecznościowych oznaczania treści generowanych przez sztuczną inteligencję, które weszło w życie w poniedziałek. Główne platformy aktywowały swoje funkcje zgodności tego samego dnia. Posunięcie Pekinu jest związane z kampanią CAC "Qinglang" z 2025 r., Której celem jest zwalczanie dezinformacji i zaostrzenie nadzoru nad sztuczną inteligencją.

Wszystkie teksty, obrazy, audio i wideo generowane przez sztuczną inteligencję muszą być opatrzone widocznymi etykietami wskazującymi, że są generowane przez sztuczną inteligencję, a także zawierać ukryte identyfikatory, takie jak cyfrowe znaki wodne lub metadane. Ustawa została opracowana przez Chińską Administrację Cyberprzestrzeni we współpracy z organami regulacyjnymi ds. przemysłu, bezpieczeństwa publicznego i radiofonii i telewizji. Ustawa została wydana w marcu i weszła w życie.

Platforma mediów społecznościowych WeChat (znana również jako Weixin), z około 1,4 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, wymaga od twórców deklarowania treści generowanych przez sztuczną inteligencję, a platforma zakazuje jakiejkolwiek ingerencji w etykiety. Inna platforma, o nazwie Douyin (znana jako TikTok na półkuli zachodniej), z około 766,5 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie, wymaga widocznych etykiet na każdym poście generowanym przez sztuczną inteligencję i weryfikuje źródła za pomocą metadanych. Weibo dodało nową opcję raportowania "nieoznakowanych treści AI", a Xiaohongshu (znane również jako rednote) samo dodaje etykiety, jeśli użytkownicy tego nie zrobią. Kilka serwisów przypomina również użytkownikom, aby ostrożnie oceniali nieoznakowane treści i zgłaszali je, jednocześnie zastrzegając sobie prawo do usuwania błędnie oznaczonych postów.

CAC nakłada kary za wykorzystywanie sztucznej inteligencji do rozpowszechniania dezinformacji lub manipulowania opinią publiczną, ze szczególnym uwzględnieniem płatnych komentatorów internetowych. Ustawa ma na celu zwalczanie dezinformacji, naruszeń praw autorskich i oszustw internetowych. Obszary zainteresowania obejmują zwodniczy marketing w aplikacjach z krótkimi filmami i zapewnienie silniejszej ochrony nieletnim. Zachęca to do przejrzystości w Internecie, chociaż uchylanie się od etykiet nie jest całkowicie wykluczone.

Chiny są jednym z pierwszych dużych rynków, które wprowadziły obowiązkowe przepisy dotyczące etykietowania treści AI, a podobne ruchy pojawiają się w innych częściach świata. Internet Engineering Task Force zaproponowała nagłówek metadanych AI, z poświadczeniami C2PA dostarczanymi na urządzeniach takich jak Google Pixel 10. Należy zauważyć, że użytkownicy nadal mogą czasami obchodzić zabezpieczenia.

Źródło(a)

SCMP (w języku angielskim)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 09 > Chiny egzekwują prawo dotyczące oznaczania treści AI na głównych platformach społecznościowych
Nathan Ali, 2025-09- 4 (Update: 2025-09- 4)