Zaledwie kilka dni po tajemniczym ujawnieniudivinity na gali Game Awards 2025, deweloper Baldur's Gate 3, Larian Studios, znalazł się w samym środku kontrowersji. Larian znalazło się w gorącej wodzie po tym, jak dyrektor generalny studia Swen Vincke wyraził zaufanie i bronił wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji przez Larian. Szybko wywołało to ostrą krytykę z nieoczekiwanej strony: byłych pracowników Larian, którzy stwierdzili, że stanowisko firmy nie jest zgodne z ich wcześniejszymi doświadczeniami.
W wywiadzie dla Bloomberga Vincke wyjaśnił, że Larian eksperymentował z narzędziami sztucznej inteligencji do zadań takich jak generowanie nowych pomysłów, kuratorowanie prezentacji PowerPoint, pisanie tekstu zastępczego i opracowywanie grafiki koncepcyjnej.
Potwierdził, że były pewne wewnętrzne opory, ale dalej stwierdził: "Myślę, że w tym momencie wszyscy w firmie są mniej więcej w porządku ze sposobem, w jaki go używamy" Podkreślił jednak, że żadna zawartość generowana przez sztuczną inteligencję nie trafi do wersji Divinity, ponieważ pracownicy Larian zajmą się wszystkim, od grafiki po pisanie.
Jego komentarze nie spotkały się z przychylnym przyjęciem w sieci, gdyż fani studia i deweloperzy wyrazili obawy dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji w kreatywnych przepływach pracy. Była testerka QA, Anne Methot, która pracowała w Larian przez cztery lata, napisała, że nie jest zaskoczona tą wiadomością i oskarżyła Vincke'a o "kłamanie, że ludzie nie mają nic przeciwko temu"
Inna była artystka Larian, Selena Tobin, która pracowała nad Baldur's Gate 3, wtrąciła się, stwierdzając:
Uwielbiałam pracować w Larian Studios do czasu AI. Proszę się zastanowić i zmienić kierunek, choćby wczoraj. Proszę okazać swoim pracownikom trochę szacunku. Są światowej klasy i nie potrzebują pomocy AI, by wymyślać niesamowite pomysły.
Vincke wyczuł reakcję w sieci i odpowiedział na krytykę na X broniąc praktyk Larian, stwierdzając:
Holy f**k guys, nie "mocno naciskamy" na artystów koncepcyjnych ani nie zastępujemy ich sztuczną inteligencją. Mamy zespół 72 artystów, z czego 23 to artyści koncepcyjni i zatrudniamy więcej. Sztuka, którą tworzą, jest oryginalna i jestem bardzo dumny z tego, co robią.
Aby zaradzić ciągłym napięciom w branży, która już boryka się ze zwolnieniami związanymi ze sztuczną inteligencją, Vincke zorganizował AMA po wakacjach, w którym przedstawiciele różnych działów odpowiadali na pytania dotyczące rozwoju Divinity . Powiedział: "Nasze procesy zawsze ewoluują, a tam, gdzie nie są wydajne lub nie pasują do tego, kim jesteśmy, wprowadzimy zmiany"
W kontekście Clair Obscur: Expedition 33producent potwierdził wykorzystanie sztucznej inteligencjiw kontekście wszelkich komentarzy ze strony Larian, studia stojącego za zwycięzcą TGA GOTY 2023, Baldur's Gate 3, zawsze miał być punktem zapalnym dla różnych graczy i specjalistów z branży, a treści generowane przez sztuczną inteligencję były postrzegane przez niektóre kręgi jako "nijakie" lub "bezduszne". Inni podkreślają ryzyko stagnacji w branży, w której sztuczna inteligencja może jedynie improwizować na istniejącej zawartości, ograniczając zarówno innowacje, jak i pokoleniowe skoki w skali i wizji w nadchodzących tytułach.
Edycję Deluxe gry Baldur's Gate 3 można nabyć na Amazon tutaj










