Notebookcheck Logo

Blender 5.0 Beta: Darmowy program do modelowania i animacji 3D o otwartym kodzie źródłowym z mnóstwem poprawek i aktualizacji wydajności

Widok startowy Blender 5 beta. (Źródło obrazu: Blender)
Widok startowy Blender 5 beta. (Źródło obrazu: Blender)
Blender 5.0 Beta został oficjalnie wydany w ramach przygotowań do wydania kandydującego, które ma pojawić się jeszcze w tym roku. Blender 5.0 ma dodać szereg poprawek interfejsu użytkownika w celu zwiększenia czytelności i ulepszenia bazy kodu zaplecza, aby dodać obsługę nowych funkcji i poprawić wydajność.
Open Source Software Concept / Prototype Launch Windows Linux / Unix macOS Workstation 3D Printing

Blender 5.0 ma zadebiutować 11 listopada 2025 roku, a przed planowaną premierą zespół deweloperów oficjalnie ogłosił wersję beta Blendera 5.0, która zawiera w zasadzie wszystkie funkcje i zmiany oczekiwane w ostatecznej wersji i będzie używana do testowania tych samych zmian.

Jeśli chcą Państwo przetestować nowy pakiet do modelowania 3D, mogą Państwo pobrać wersję beta dla systemów Linux, macOS i Windows ze strony Blender.

Zmiany w interfejsie użytkownika i wyglądzie Blendera 5.0

Najnowsza wersja Blendera wprowadza kilka zmian w interfejsie użytkownika w celu uporządkowania i poprawy czytelności. Na początek, węzły mają teraz mniejszy cień, a domyślny obszar roboczy układu Blendera pokazuje teraz rzutnię 3D, outliner, panel właściwości i arkusz dope. Zgrupowane węzły mają również wyraźniejszy wskaźnik widoku stosu, który powinien ułatwić ich identyfikację.

Arkusz dope zastępuje widok osi czasu, który wcześniej był częścią widoku układu i powinien ułatwić zarządzanie animacjami i klatkami kluczowymi, jednocześnie nieco zmniejszając bałagan. Pojawiła się również nowa opcja dostępności, która pozwala wyeliminować nieistotne animacje.

Kilka opcji interfejsu użytkownika zostało przemianowanych, na przykład podgląd HDRI stał się sferami referencyjnymi, a także wprowadzono kilka ulepszeń QoL w zarządzaniu oknami i paskami bocznymi, a przyciąganie jest teraz włączone w tym drugim. Tymczasowe okna będą również pamiętać swój kształt i rozmiar po zamknięciu i ponownym otwarciu.

Blender 5.0 został również znacznie uproszczony, a szereg ustawień skonsolidowano w celu ułatwienia tworzenia niestandardowych motywów. Według informacji o wydaniu, z Blendera usunięto ponad 300 niestandardowych ustawień motywów. Istnieje jednak wiele nowych ustawień tematycznych, takich jak możliwość dostosowania konturów widżetów w zależności od ich stanu. Ujednolicono również regiony paska narzędzi i paska bocznego, aby motywy były bardziej spójne i łatwiejsze w zarządzaniu.

Nowy wskaźnik grupy węzłów w Blenderze 5.0. (Źródło obrazu: Blender)
Nowy wskaźnik grupy węzłów w Blenderze 5.0. (Źródło obrazu: Blender)

Aktualizacje Blendera 5.0 dotyczące wydajności i renderowania

Niektóre z ukrytych zmian w Blenderze 5.0 wprowadzą obsługę HDR i szerokiej gamy kolorów zarówno dla wideo, jak i obrazów. Wraz z rozszerzoną obsługą kolorów pojawiły się nowe opcje zarządzania i konwersji przestrzeni kolorów w węzłach kompozytora.

Zarówno silnik renderujący EEVEE, jak i Cycles również otrzymały aktualizacje, a backface culling jest teraz prawidłowo obsługiwany w Blenderze 5.0. Silnik renderujący Cycles dokładniej renderuje teraz rozpraszanie podpowierzchniowe, a shadery Principled BSDF i Metallic BSDF obsługują teraz również efekty opalizujące z materiałów dielektrycznych.

Renderowanie symulacji dymu i ognia powinno również zużywać mniej pamięci dzięki przeniesieniu do NanoVDBa renderowanie objętości powinno skutkować mniejszą liczbą artefaktów. Odszumianie OptiX powinno również zapewnić wyższą jakość obrazów w Blenderze 5.0.

Niestety, niektóre z tych zmian oznaczają, że Blender będzie teraz obsługiwał tylko procesory graficzne Nvidia nowsze niż seria GeForce 900, procesory graficzne AMD począwszy od GCN 4 (Polaris) oraz iGPU Intel Kaby Lake.

Blender 5.0 rozpraszanie na modyfikatorze powierzchni. (Źródło obrazu: Blender)
Blender 5.0 rozpraszanie na modyfikatorze powierzchni. (Źródło obrazu: Blender)

Dużo uwagi poświęcono również przepływowi pracy węzłów, a kilka z nich otrzymało nowe funkcje, takie jak obracanie efektów, nowe tryby wyjściowe i obliczeniowe oraz zupełnie nowe węzły. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w dzienniku zmian węzłów, ale ostatecznie węzły w Blenderze stały się bardziej wydajne i elastyczne.

Edytor UV i funkcje modelowania w Blenderze również otrzymały szereg aktualizacji, z sześcioma nowymi modyfikatorami - tablicą, rozproszeniem na powierzchni, instancją na elementach, losowymi instancjami, krzywą do rury i wejściem geometrii. Modyfikator boolean, jeden z najczęściej używanych modyfikatorów w przepływie pracy modelowania w Blenderze, również został zaktualizowany o bardziej przejrzyste opcje. Modyfikatory i przepływy pracy modelowania powinny również mieć lepszą wydajność podczas cofania, dzięki zmianom pod maską w sposobie zarządzania danymi modyfikatorów przez Blendera.

W ostatecznym rozrachunku Blender 5.0 wydaje się być krokiem we właściwym kierunku, by uczynić darmowy, open-source'owy program do modelowania, animacji i renderowania 3D jeszcze bardziej konkurencyjnym w stosunku do jego płatnych odpowiedników.

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
Mail Logo
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2025 10 > Blender 5.0 Beta: Darmowy program do modelowania i animacji 3D o otwartym kodzie źródłowym z mnóstwem poprawek i aktualizacji wydajności
Julian van der Merwe, 2025-10- 9 (Update: 2025-10- 9)