Wnioski: Dobry i niedrogi monitor UHD
Asus ROG Strix XG27UCS to niedrogi monitor do gier 4K, który imponuje wysoką jakością obrazu i technologią adaptacyjnej synchronizacji. Rozdzielczość jest bardzo ostra dzięki UHD, a maksymalna jasność ponad 400 cd/m² jest wystarczająca do użytku w pomieszczeniach. Wyświetlana przestrzeń kolorów również osiąga duży standard Display P3, a kolory są wyświetlane poprawnie. Monitor ma obrotową podstawkę z regulacją wysokości, ale nie oferuje zintegrowanych głośników, a zasilacz USB-C o mocy zaledwie 15 W nie wystarcza do ładowania laptopów. Połączenia są nieco ograniczone, a zużycie energii w trybie czuwania jest czasami zbyt wysokie. Nie ma jednak obaw o wydzielanie ciepła. Ogólnie rzecz biorąc, monitor oferuje bardzo dobre wrażenia z gry dzięki 160 Hz, HDR i krótkim czasom reakcji, a przy obecnej cenie około 350 euro jest również bardzo przystępny cenowo.
Za
Przeciw
Funkcje i łączność
Monitor do gier ROG Strix oferuje obrotową podstawkę z regulacją wysokości, która zapewnia również półkę na smartfon. Liczba portów jest jednak nieco skromna. Jest tylko 1x DisplayPort 1.4 (160Hz@4k), 1x HDMI 2.1 (160Hz@4k), 1x USB-C z DisplayPort 1.4 (160Hz@4k, 15 W PD) i wyjście jack 3,5 mm dla głośników. Urządzenie Asusa nie oferuje zintegrowanych głośników. Niestety, 15 W mocy Power Delivery nie wystarczy również do ładowania notebooków. Trzeba też obejść się bez zintegrowanego huba USB.
Jakość obrazu
Jakość obrazu ROG Strix XG27UCS jest imponująca jak na swoją cenę. Rozdzielczość 3840x2160 na 27" jest przyjemnie dobra, a dzięki panelowi LCD tekst jest również ostry. Matowa powierzchnia zapewnia dobry kompromis pomiędzy antyodblaskowością i wyrazistymi kolorami. Maksymalna jasność ponad 400 cd/m2 jest również wystarczająca do jasnych wnętrz, ale oczywiście nie może nadążyć za wysoką jasnością drogich modeli HDR.
Dokładność odwzorowania kolorów jest w teście zadowalająca. Wyświetlacz można ograniczyć do sRGB i DCI-P3 lub użyć pełnej przestrzeni kolorów w trybie szerokiego gamutu.
|
rozświetlenie: 81 %
kontrast: 817:1 (czerń: 0.54 cd/m²)
ΔE Color 1.6 | 0.5-29.43 Ø4.84
ΔE Greyscale 3.1 | 0.09-98 Ø5.1
Gamma: 2.3
Migotanie ekranu / PWM (modulacja szerokości impulsu)
Migotanie ekranu/nie wykryto PWM | |||
Dla porównania: 53 % wszystkich testowanych urządzeń nie używa PWM do przyciemniania wyświetlacza. Jeśli wykryto PWM, zmierzono średnio 8377 (minimum: 5 - maksimum: 343500) Hz. |
Czas reakcji wyświetlacza zależy od ustawień "OD" (Overdrive) w menu. Tutaj można wybrać pomiędzy 0 a 20. Nie ma prawie żadnej różnicy między 0 a 10 (ustawienia standardowe). Przy najwyższym ustawieniu 20 (patrz poniżej) można zauważyć wyraźne przesterowanie. W tym przypadku można uzyskać znacznie szybszy czas reakcji, ale z typowymi problemami, takimi jak smużenie i przeregulowanie pikseli.
Wyświetl czasy reakcji
↔ Czas reakcji od czerni do bieli | ||
---|---|---|
5.8 ms ... wzrost ↗ i spadek ↘ łącznie | ↗ 2.9 ms wzrost | |
↘ 2.9 ms upadek | ||
W naszych testach ekran wykazuje bardzo szybką reakcję i powinien bardzo dobrze nadawać się do szybkich gier. Dla porównania, wszystkie testowane urządzenia wahają się od 0.1 (minimum) do 240 (maksimum) ms. » 16 % wszystkich urządzeń jest lepszych. Oznacza to, że zmierzony czas reakcji jest lepszy od średniej wszystkich testowanych urządzeń (20.6 ms). | ||
↔ Czas reakcji od czerni do bieli | ||
6.6 ms ... wzrost ↗ i spadek ↘ łącznie | ↗ 3.7 ms wzrost | |
↘ 2.9 ms upadek | ||
W naszych testach ekran wykazuje bardzo szybką reakcję i powinien bardzo dobrze nadawać się do szybkich gier. Dla porównania, wszystkie testowane urządzenia wahają się od 0.1 (minimum) do 240 (maksimum) ms. » 18 % wszystkich urządzeń jest lepszych. Oznacza to, że zmierzony czas reakcji jest lepszy od średniej wszystkich testowanych urządzeń (20.6 ms). | ||
↔ Czas reakcji 50% szarości do 80% szarości | ||
3.3 ms ... wzrost ↗ i spadek ↘ łącznie | ↗ 1.6 ms wzrost | |
↘ 1.7 ms upadek | ||
W naszych testach ekran wykazuje bardzo szybką reakcję i powinien bardzo dobrze nadawać się do szybkich gier. Dla porównania, wszystkie testowane urządzenia wahają się od 0.165 (minimum) do 636 (maksimum) ms. » 12 % wszystkich urządzeń jest lepszych. Oznacza to, że zmierzony czas reakcji jest lepszy od średniej wszystkich testowanych urządzeń (32.2 ms). | ||
↔ Czas reakcji 50% szarości do 80% szarości | ||
9.6 ms ... wzrost ↗ i spadek ↘ łącznie | ↗ 4.5 ms wzrost | |
↘ 5.1 ms upadek | ||
W naszych testach ekran wykazuje szybki czas reakcji i powinien nadawać się do gier. Dla porównania, wszystkie testowane urządzenia wahają się od 0.165 (minimum) do 636 (maksimum) ms. » 21 % wszystkich urządzeń jest lepszych. Oznacza to, że zmierzony czas reakcji jest lepszy od średniej wszystkich testowanych urządzeń (32.2 ms). |
Zużycie energii
W naszych testach zużycia energii w trybie SDR na gnieździe z naszym Metrahit Energy zmierzyliśmy od 14 watów (ustawienie 0% jasności przy 53 cd / m2) do 34 watów (100% jasności - 441 cd / m2). Przy 50% jasności (użyteczne 256 cd/m2) jest to 23,7 wata. Asus podaje tutaj 26 kWh / 1000h (efektywność energetyczna F), czyli średnio 26 watów. W trybie HDR Asus podaje 45 KWh/1000h (= 46 watów). Nie są to wybitne wartości, ale dość powszechne.
Zużycie energii w trybie czuwania / wyłączenia było bardziej uderzające. Gdy urządzenie jest wyłączone za pomocą przełącznika, zużywa dobre 0,17 wata. W trybie czuwania zależało to od tego, jak długo urządzenie nie było włączone. Bezpośrednio po użyciu jest to bardzo wysokie 12,6 wata. Później (pomiar po ok. 1 godzinie) było to jeszcze 3,5 wata. Po kilku kolejnych godzinach spadł do dobrych 1,4 wata. Warto więc wyłączać monitor ręcznie.
Temperatura
Podsumowanie
Asus ROG Strix XG27UCS to niedrogi monitor do gier 4K z dobrymi funkcjami, panelem o wiernych kolorach i prawie żadnymi słabościami. 15-watowy zasilacz przez USB-C i brak czujnika jasności to główne wady w codziennym użytkowaniu. Gracze będą rozpieszczani Adaptive Sync, 160 Hz, HDR i szybkim czasem reakcji, a także będą zadowoleni z niskiej ceny.
Przezroczystość
Wyboru urządzeń do recenzji dokonuje nasza redakcja. Próbka testowa została udostępniona autorowi przez producenta bezpłatnie do celów recenzji. Na tę recenzję nie miały wpływu osoby trzecie, a producent nie otrzymał kopii tej recenzji przed publikacją. Nie było obowiązku publikowania tej recenzji. Nigdy nie przyjmujemy rekompensaty ani płatności w zamian za nasze recenzje. Jako niezależna firma medialna, Notebookcheck nie podlega władzy producentów, sprzedawców detalicznych ani wydawców.
Tak testuje Notebookcheck
Każdego roku Notebookcheck niezależnie sprawdza setki laptopów i smartfonów, stosując standardowe procedury, aby zapewnić porównywalność wszystkich wyników. Od około 20 lat stale rozwijamy nasze metody badawcze, ustanawiając przy tym standardy branżowe. W naszych laboratoriach testowych doświadczeni technicy i redaktorzy korzystają z wysokiej jakości sprzętu pomiarowego. Testy te obejmują wieloetapowy proces walidacji. Nasz kompleksowy system ocen opiera się na setkach uzasadnionych pomiarów i benchmarków, co pozwala zachować obiektywizm.