Deweloper stojący za seriami Civilization, XCOM i Marvel's Midnight Suns, Firaxis Games, został dotknięty kolejną falą zwolnień we wrześniu 2025 roku, dodając do fali redukcji zatrudnienia w całej branży gier.
Zwolnienia w Firaxis Games zostały oficjalnie potwierdzone przez wydawcę 2K, choć dokładna liczba zwolnionych pracowników pozostaje nieznana. Wiadomość ta po raz pierwszy pojawiła się w mediach społecznościowych, w których wypowiadali się deweloperzy dotknięci zwolnieniami.
Członkowie personelu, tacy jak starszy tester ds. zapewnienia jakości Logan Blackwood, główny artysta postaci Matthew Davis, producentka Maya H. i artystka Daniella Zeman, również szczegółowo opisali swoje redukcje etatów w Internecie.
Pisarz pracujący dla gier Firaxis ogłosił na LinkedIn:
"Zostałem dotknięty zwolnieniami w Firaxis i jestem otwarty na pełnoetatową pracę pisarską w Państwa studiu. Jestem niezwykle elastycznym pisarzem, który pisał w Civilization VII i Marvel's Midnight Suns podczas prawie pięciu lat pracy w studiu. Zachęcam Państwa do zwrócenia uwagi na moich byłych kolegów, którzy również zostali zwolnieni"
Rzecznik 2K oficjalnie potwierdził redukcję etatów w oświadczeniu dla Rock Paper Shotgun:
"Możemy potwierdzić, że w Firaxis Games doszło dziś do redukcji personelu, ponieważ studio restrukturyzuje i optymalizuje swój proces rozwoju pod kątem zdolności adaptacyjnych, współpracy i kreatywności"
Zwolnienia nastąpiły po burzliwym okresie dla Firaxis, szczególnie po premierze Civilization VII w lutym 2025 roku, która została przyjęta z mieszanymi recenzjami od graczy i krytyków.
Interfejs użytkownika gry i dzielący system New Ages zostały mocno skrytykowane. Według SteamDB, Civilization VII ma mieszany wynik użytkowników z oceną Steam na poziomie 47,30%, co oznacza, że 24 643 z 46 667 recenzji jest negatywnych.
Dyrektor generalny Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, przyznał, że Civilization VII zmagało się z trudnościami w momencie premiery, choć stwierdził, że była to norma dla serii. Pomimo wysiłków Firaxis Games mających na celu ulepszenie gry poprzez opinie społeczności, w tym dodanie większej ilości treści, gra nadal osiąga gorsze wyniki, co mogło przyczynić się do restrukturyzacji.
Marvel's Midnight Suns ukazało się w 2022 roku i otrzymało bardzo pozytywną ocenę na Steam, z 81,4% pozytywnych recenzji. Pomimo uznania krytyków, gra została jednak uznana za komercyjną klapę, ponieważ nie spełniła oczekiwań sprzedażowych, co przypisuje się złożonej strukturze DLC i słabemu oknu wydania.