Notebookcheck Logo

CheckMag | Upscalery i perspektywy: W obronie AMD FSR 2.0

AMD planuje wprowadzić FidelityFX Super Resolution 3 do pierwszych obsługiwanych gier wczesną jesienią. (Źródło obrazu: AMD)
AMD planuje wprowadzić FidelityFX Super Resolution 3 do pierwszych obsługiwanych gier wczesną jesienią. (Źródło obrazu: AMD)
Techniki skalowania obrazu w grach były ogromnym krokiem naprzód, poprawiając jakość grafiki przy jednoczesnej optymalizacji wydajności. Podczas gdy obietnica lepszej niż natywna jakości obrazu jest rzeczywistością tylko w kilku wybranych przypadkach - zwykle z powodu słabego antyaliasingu czasowego (TAA) w podstawowej grze - należy pochwalić zdolność do przekształcania niższych rozdzielczości w wyższe przy minimalnej utracie wierności wizualnej, niezależnie od tego, czy jest to DLSS Nvidii, XeSS Intela czy FSR 2 AMD.
GPU AMD Gaming

Nie tak dawno temu skalowanie rozdzielczości było o wiele, wiele brudniejsze niż którakolwiek z wyżej wymienionych opcji. Zanim Nvidia po raz pierwszy wprowadziła DLSS ze swoją generacją procesorów graficznych Turing - lub, realistycznie rzecz biorąc, przed aktualizacją DLSS 2.0 w marcu 2020 roku, która sprawiła, że warto było z niej korzystać - gracze PC utknęli w staromodnej interpolacji dwusześciennej, którą monitory wykonywały, jeśli dane wejściowe gry były w niższej rozdzielczości, lub w grach z własnymi wewnętrznymi skalerami, które zachowywały interfejs użytkownika, ale nadal niszczyły jakość obrazu. Nawet szachownicowy rendering odświeżonych konsol ósmej generacji był często wyśmiewany ze względu na artefakty.

FSR 1 firmy AMD był krokiem naprzód w stosunku do tych wewnętrznych skalerów, aczkolwiek działał z wersją dostrojoną algorytmu Lanczos do skalowania przestrzennego; ale FSR 2, gdy pojawił się w maju ubiegłego roku, był pełnowartościowym skalerem czasowym, takim jak DLSS 2.0. Z pewnością nadal ma swoje wady - ghosting i migotanie mogą nadal pojawiać się na drobnych szczegółach i szybko poruszających się obiektach - ale DLSS dzieli wiele z nichi różni się w zależności od okoliczności.

Dyskusja na temat pozornej nieobecności (jak dotąd) DLSS i XeSS w grze Starfield Bethesdy mogła zatruć studnię pod względem porównań upscalerów, ale nadal warto pamiętać, że na poziomie technologicznym wszystkie z nich czynią cuda i odesłały trwającą dwie dekady "sztuczkę" polegającą na cięciu natywnej rozdzielczości na śmietnik historii na śmietnik historii.

Wszystkie trzy z obecnych upscalerów temporalnych, w tym nowicjusz XeSS, który zapewnia materiał filmowy w większości nie do odróżnienia od innych, są dramatyczne od pozostałych, są radykalną poprawą w stosunku do najlepszych starych upscalerów przestrzennych; po prostu przeszły od rewolucyjnej technologii do oczekiwanej linii bazowej dla analiz technicznych gier, w zadziwiająco krótkim czasie.

Prawda jest taka, że kluczową frazą w stwierdzeniu otwierającym ten artykuł jest "minimalna utrata wierności wizualnej" - a każdy, kto mówi inaczej, robi górę z wektora ruchu.

Kup kartę graficzną XFX Speedster MERC310 AMD Radeon RX 7900 XT na Amazon

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 09 > Upscalery i perspektywy: W obronie AMD FSR 2.0
Matthew Lee, 2023-09-18 (Update: 2023-09-18)