Notebookcheck Logo

Paszport baterii dla pojazdów elektrycznych w UE: gromadzenie danych w celu optymalizacji trwałości, naprawy i dalszego użytkowania

Rzadko wiadomo, jak wygląda wnętrze samej baterii. (Zdjęcie: pixabay/garten-gg)
Rzadko wiadomo, jak wygląda wnętrze samej baterii. (Zdjęcie: pixabay/garten-gg)
Jak często był ładowany, jak długo wytrzyma i co można zrobić, aby naprawić akumulator w samochodzie elektrycznym? W przyszłości kompleksowy dokument dla każdego głównego akumulatora będzie zawierał informacje na ten temat - i nie tylko.
E-Mobility Renewable

Są to pytania, które dotyczą głównie konsumentów. Na przykład nabywcy używanego pojazdu elektrycznego i jego odpowiednika, obecnego właściciela. Jak często akumulator był ładowany? Jaka jest pozostała pojemność? Czy wszystkie ogniwa są w porządku?

Sami producenci dostarczają odpowiednich informacji na temat zainstalowanych akumulatorów. Jednak to, w jaki sposób uzyskuje się wartości, jak można je odczytać i jak wiarygodne są one w dużej mierze w rękach odpowiednich dostawców.

Zmieni się to w lutym 2027 r., kiedy każdy akumulator w pojazdach elektrycznych i każdy akumulator przemysłowy o pojemności co najmniej 2 kilowatogodzin w Unii Europejskiej będzie musiał posiadać paszport akumulatora. Baterie w rowerach elektrycznych lub kompaktowych systemach magazynowania energii dla domu pozostaną zatem nienaruszone, ponieważ są one zazwyczaj znacznie mniejsze.

Wszystkie inne akumulatory, w szczególności spodziewana rosnąca liczba akumulatorów w samochodach elektrycznych, muszą dostarczać cały szereg informacji.

Począwszy od użytych surowców i ich pochodzenia. Należy również podać wydajność i żywotność, możliwość ustalenia dokładnego stanu baterii oraz informacje na temat przywracania pojemności i możliwości naprawy. Należy również podać sposób demontażu akumulatora i części, które można wymienić, jako wiarygodną instrukcję demontażu.

Wszystkie informacje powinny być możliwe do zweryfikowania. Służy to jako ważny argument przy sprzedaży używanego e-samochodu. Powinny one przede wszystkim umożliwiać naprawę. W ten sposób można również znacznie ułatwić późniejsze użytkowanie i ostatecznie recykling.

Obecna faza rozruchu, która powinna zakończyć się na początku 2025 roku, została zaprojektowana jako projekt międzybranżowy. Lista uczestników obejmuje Audi, BMW i Mercedes-Benz, a także dostawcę energii RWE i VDE, który jest znany ze swoich certyfikatów i standardów.

Dokładna implementacja jest wciąż omawiana. Ilość gromadzonych danych i ich konkretne udostępnianie również nie zostały jeszcze ostatecznie ustalone.

Jedno jest pewne: z pewnością nie sprawi to, że baterie będą tańsze. Z drugiej strony, możliwość naprawy i informacje na temat dokładnego składu baterii powinny zwiększyć ich żywotność, a także wartość odsprzedaży.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 04 > Paszport baterii dla pojazdów elektrycznych w UE: gromadzenie danych w celu optymalizacji trwałości, naprawy i dalszego użytkowania
Mario Petzold, 2024-04- 3 (Update: 2024-04- 3)