Notebookcheck Logo

Symulator zakupów w supermarkecie Cleveland Clinic VR mierzy spadek zdolności poznawczych i motorycznych

Wirtualny symulator zakupów w supermarkecie Cleaveland może wykryć spadek funkcji poznawczo-ruchowych. (Źródło: artykuł MM Lewis et al. via Frontiers in Virtual Reality)
Wirtualny symulator zakupów w supermarkecie Cleaveland może wykryć spadek funkcji poznawczo-ruchowych. (Źródło: artykuł MM Lewis et al. via Frontiers in Virtual Reality)
Naukowcy z Cleveland Clinic opracowali symulator zakupów spożywczych w wirtualnej rzeczywistości, który mierzy spadek zdolności poznawczych i motorycznych, które pojawiają się wraz z wiekiem. Otwiera to drzwi do ulepszonych testów, które pozwolą lepiej mierzyć i wcześniej wykrywać spadek sprawności u pacjentów.
Virtual Reality (VR) / Augmented Reality (AR) Biotech Science

Naukowcy z Cleveland Clinic, kierowani przez M.M. Lewisa, opracowali prototyp symulatora zakupów w supermarkecie w wirtualnej rzeczywistości, aby lepiej przetestować zdolności poznawczo-ruchowe osób, zwłaszcza starszych.

Lekarze często korzystają z testów IADL (Instrumental Activities of Daily Living), aby zmierzyć, jak dobrze osoby starsze radzą sobie z podstawowymi, codziennymi zadaniami, które mają kluczowe znaczenie dla zachowania niezależności. Główną wadą tych testów jest to, że nie mierzą one odpowiednio, jak dobrze dana osoba radzi sobie w prawdziwym życiu, gdy używa zarówno umysłu, jak i ciała do wykonywania zadań, takich jak zakupy spożywcze.

Symulator zakupów VR łączy zadania motoryczne i umysłowe, zmuszając uczestników do szukania artykułów spożywczych na liście zakupów. Użytkownicy chodzą po bieżni VR, oglądając symulację na goglach VR. Eliminuje to potrzebę kupowania i zaopatrywania całego budynku w żywność, a symulację można szybko zresetować do tego samego stanu początkowego.

Symulator został zaprojektowany tak, aby rozpocząć od prostego zadania zakupu 5 pozycji z listy. Następnie przetestowano bardziej złożone zadania, takie jak zapamiętywanie słów wypowiadanych przez głośnik i wybieranie między opcjami żywności w najlepszej cenie.

Badanie wykazało różnice w wydajności poznawczo-ruchowej między 10 młodymi i 10 starszymi uczestnikami. Starsi uczestnicy częściej się zatrzymywali, częściej sprawdzali swoje listy, poruszali się wolniej i dłużej wybierali najkorzystniejszą cenowo opcję.

Symulator VR jest obecnie wykorzystywany w większych badaniach, aby ocenić zdolność takiej platformy do integracji z corocznymi wizytami lekarskimi w celu wykrycia zbliżającej się demencji i wczesnego spadku sprawności. W międzyczasie warto spróbować zachować bystrość umysłu, ucząc się nowego instrumentu muzycznego(takiego jak ten na Amazon).

Bieżnia VR wraz z zestawem słuchawkowym VR są wykorzystywane do wysyłania użytkowników na wirtualną wycieczkę spożywczą w celu pomiaru zdolności poznawczo-ruchowych. (Źródło: artykuł MM Lewis et al. za pośrednictwem Frontiers in Virtual Reality)
Bieżnia VR wraz z zestawem słuchawkowym VR są wykorzystywane do wysyłania użytkowników na wirtualną wycieczkę spożywczą w celu pomiaru zdolności poznawczo-ruchowych. (Źródło: artykuł MM Lewis et al. za pośrednictwem Frontiers in Virtual Reality)
Użytkownicy stają przed wyzwaniem znalezienia pozycji na wirtualnej liście zakupów (Źródło: artykuł MM Lewis et al. via Frontiers in Virtual Reality)
Użytkownicy stają przed wyzwaniem znalezienia pozycji na wirtualnej liście zakupów (Źródło: artykuł MM Lewis et al. via Frontiers in Virtual Reality)
Lepsze wyniki młodszego uczestnika na górze w porównaniu ze starszym uczestnikiem na dole odzwierciedlają różnice w czasie ukończenia i zdolności zapamiętywania. (Źródło: MM Lewis et al. artykuł via Frontiers in Virtual R
Lepsze wyniki młodszego uczestnika na górze w porównaniu ze starszym uczestnikiem na dole odzwierciedlają różnice w czasie ukończenia i zdolności zapamiętywania. (Źródło: MM Lewis et al. artykuł via Frontiers in Virtual R
Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Symulator zakupów w supermarkecie Cleveland Clinic VR mierzy spadek zdolności poznawczych i motorycznych
David Chien, 2024-01-24 (Update: 2024-01-24)