Notebookcheck Logo

Samolot napędzany wodorem wykonuje pierwszy lot i zostaje uznany za przełomową technologię 2023 r

Wodorowy samolot startuje: kamień milowy na drodze do bezemisyjnego lotnictwa (zdjęcie: ZeroAvia)
Wodorowy samolot startuje: kamień milowy na drodze do bezemisyjnego lotnictwa (zdjęcie: ZeroAvia)
W tym roku bezemisyjne latanie stało się bliższe: pierwszy lot samolotu ZeroAvia napędzanego wodorem został uznany za przełomową technologię 2023 roku w ankiecie przeprowadzonej przez MIT Technology Review. Firma zebrała już ponad 140 milionów dolarów od znanych inwestorów, w tym Billa Gatesa, i pracuje nad uruchomieniem komercyjnym.
Renewable Science Business

Lot testowy samolotu częściowo napędzanego wodorem stanowi przykład dla przyszłości bezemisyjnego latania. Lot został uznany za przełomową technologię 2023 roku w ankiecie przeprowadzonej przez MIT Technology Review: 19-miejscowy samolot, zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, zakończył niedawno 10-minutowy lot testowy. Ten kamień milowy na drodze do niskoemisyjnego lotnictwa oznacza najdłuższy lot napędzany wodorowym ogniwem paliwowym.

ZeroAvia, startup stojący za tą technologią, otrzymał znaczące inwestycje o łącznej wartości około 140 mln USD od gigantów branżowych i inwestorów, takich jak Energy Venture Fund Billa Gatesa. Firma planuje wprowadzić swoją technologię na rynek do 2025 roku, ale już otrzymała ponad 1500 zamówień w przedsprzedaży na swoje systemy wodorowych ogniw paliwowych.

To stawia nas na prostej drodze do komercyjnego uruchomienia.

- Val Miftakhov, założyciel i dyrektor generalny ZeroAvia, na konferencji prasowej

Oś czasu (zdjęcie: ZeroAvia)
Oś czasu (zdjęcie: ZeroAvia)

Samolot wystartował z lotniska Cotswold w Wielkiej Brytanii, z lewą stroną samolotu zasilaną przez połączenie wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorówa prawa strona przy użyciu konwencjonalnej parafiny.

Wyzwania związane z lotnictwem bezemisyjnym

Branża lotnicza jest odpowiedzialna za około 3% globalnej emisji gazów cieplarnianych, a jej ograniczenie ma wysoki priorytet. Wodór wodorowe ogniwa paliwowe są postrzegane jako możliwe podejście do redukcji emisji w tym sektorze, chociaż nadal istnieją wyzwania technologiczne, które należy pokonać, zanim będzie można je zastosować w większych samolotach.

Pomimo udanego lotu testowego i planowanej komercjalizacji, nadal istnieją znaczące przeszkody do pokonania, zanim bardziej ekologiczne latanie stanie się rzeczywistością. Skalowanie wodorowych ogniw paliwowych do większych samolotów jest trudne, ponieważ są one ciężkie, a wodór zajmuje dużo miejsca:

To wspaniały pierwszy krok, ale oczywiście to tylko pierwszy krok.

- Andreas Schafer, dyrektor Air Transportation Systems Lab na University College London

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 12 > Samolot napędzany wodorem wykonuje pierwszy lot i zostaje uznany za przełomową technologię 2023 r
Nicole Dominikowski, 2023-12-26 (Update: 2023-12-26)