Notebookcheck Logo

Pojazdy elektryczne na baterie półprzewodnikowe zaczną się upowszechniać w 2025 r., a do 2030 r. w chińskich fabrykach zostanie uruchomionych 500 GWh

Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych o pojemności 10 GWh w Chinach (render: Judian/SCMP)
Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych o pojemności 10 GWh w Chinach (render: Judian/SCMP)
Pierwsza gigafabryka baterii półprzewodnikowych firmy ProLogium to tylko wierzchołek góry lodowej, ponieważ w przyszłym roku w chińskich fabrykach baterii półprzewodnikowych zmaterializuje się 130 GWh. Zastąpienie 50% wszystkich płynnych baterii EV zajmie jednak trochę czasu.
E-Mobility

Biorąc pod uwagę żywotność obecnych akumulatorów EV z ciekłym elektrolitem, osiągnięcie 50% udziału w rynku zajmie co najmniej 20 lat, radzi chiński naukowiec. Chiny będą przodować w wysiłkach na rzecz penetracji rynku, ponieważ ich firmy mają 130 GWh mocy produkcyjnej baterii półprzewodnikowych pojemność zaplanowane na przyszły rok, szybko zwiększając je do ponad 500 GWh do 2030 roku.

Według członka Akademii Nauk i profesora Uniwersytetu Tsinghua, Ouyanga Minggao, najważniejszym progiem dla komercyjnej penetracji baterii półprzewodnikowych nie jest wskaźnik 50%, ale raczej 1%. Argumentuje on, że obecnie instalowane baterie EV z ciekłym elektrolitem miałyby żywotność co najmniej 20 lat, więc osiągnięcie 50% udziału w rynku zajmie bateriom półprzewodnikowym dziesięciolecia, podczas gdy wskaźnik penetracji 1% jest ważnym wyznacznikiem komercyjnej rentowności technologii.

Wspomniany ważny wskaźnik może zostać osiągnięty już w przyszłym roku, donoszą analitycy z CITIC Securities, przewidując 1,7% globalny wskaźnik penetracji baterii półprzewodnikowych dla różnych scenariuszy przypadków użycia, który wzrośnie do 8,4% w 2030 roku.

Partner Mercedesa ProLogium właśnie przeciął wstęgę na pierwszej gigafabryce baterii półprzewodnikowych o pojemności 2 GWh, zlokalizowanej na Tajwanie. Powiedział, że wystarczy to dla 26 000 pojazdów elektrycznych zasilanych średniej wielkości baterią półprzewodnikową o mocy 75 kWh. Według tej miary, moc 130 GWh, która zostanie uruchomiona do 2026 r. w samych Chinach, powinna wystarczyć na prawie 1,7 miliona pojazdów zasilanych baterią półprzewodnikową.

Ogniwa z elektrolitem stałym są jednak nadal drogie, więc chińscy analitycy przewidują, że w tym roku zostaną one najpierw wprowadzone "w obszarach o niższej wrażliwości cenowej i wyższych wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa, takich jak lotnictwo, medycyna i niektóre wysokiej klasy nowe modele pojazdów energetycznych (NEV)".

Baterie półprzewodnikowe będą następnie powoli wprowadzane na masowy rynek pojazdów elektrycznych w latach 2025-2030, podobnie jak największy na świecie producent baterii CATL cATL. Twierdzenie to zostało również potwierdzone przez Toyota która zapowiedziała, że pierwsze pojazdy elektryczne z jej własnymi akumulatorami półprzewodnikowymi pojawią się w samochodach klasy premium Lexus i tylko kilka tysięcy z nich będzie dostępnych w początkowym okresie premiery.

Proszę kupić ładowarkę ChargePoint 50A Home Flex EV na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Pojazdy elektryczne na baterie półprzewodnikowe zaczną się upowszechniać w 2025 r., a do 2030 r. w chińskich fabrykach zostanie uruchomionych 500 GWh
Daniel Zlatev, 2024-01-27 (Update: 2024-01-27)