Odkrywanie fal grawitacyjnych z kanapy

Nocne niebo to miejsce, w którym wszyscy możemy odkrywać wielkie tajemnice fizyki. (pexels.com / InstaWalli)
W ramach projektu "Pulsar Seekers" każdy może poszukiwać pulsarów przy użyciu własnego komputera i siły umysłu. Nie jest jednak konieczne posiadanie własnego statku kosmicznego. Odkrycia pomagają lepiej zrozumieć teorie Einsteina, w tym fale grawitacyjne.

Wiąże się to z setkami tysięcy obserwacji nieba, miliardami podejrzanych odczytów i dziesiątkami tysięcy potencjalnych odkryć. Dzięki Einstein@Home od 2009 roku zidentyfikowano ponad sto pulsarów, tańczących gwiazd zbudowanych z neutronów.

Nowo uruchomiony projekt "Pulsar Seekers" ma na celu znaczne poszerzenie grona ochotników. Jest to jedyny sposób na przesianie gigantycznych ilości danych w rozsądnym czasie. Działa to z mocą obliczeniową, którą może zapewnić każdy.

Po zakończeniu takich obliczeń wyłania się lista prawie pół miliona możliwych kandydatów. Zwykle obejmują one prawdziwy pulsar, który można następnie szczegółowo zbadać, aby zbliżyć się do odpowiedzi na niektóre z wielkich pytań fizyki.

O co chodzi?

Niewielka seria liczb w miliardach danych. (źródło: Pulsar Seekers)
Być może pulsar? (źródło: Pulsar Seekers)
(źródło: Pulsar Seekers)

Te gwiazdy neutronowe są ultra-kompaktowymi pozostałościami po eksplozji supernowej. Obracają się i emitują między innymi fale radiowe lub gamma. Sygnał ten jest regularnie kierowany w stronę Ziemi, dzięki czemu wydają się pulsować. I właśnie to zjawisko można wykryć w danych z minutowych obserwacji nieba, jeśli dostępna jest wystarczająca moc obliczeniowa i czas.

Szczególną cechą tych tańczących gwiazd jest ich struktura, która radykalnie różni się od znanej nam materii. Nie składają się one z atomów, ale z gęsto upakowanych neutronów, czyli tylko jednego składnika atomów, i to bardzo ciężkiego. To dlatego taki pulsar, zazwyczaj o średnicy od 15 do 20 mil, waży około milion miliardów razy więcej niż ciało niebieskie tej samej wielkości wykonane ze skały lub metalu. Z astronomicznego punktu widzenia cały nasz Układ Słoneczny waży mniej niż taka maleńka struktura.

Jest to na granicy naszej wyobraźni. Ale właśnie dlatego jest wykorzystywany do badania niezwykle gęstej materii, do testowania ogólnej teorii względności i, mamy nadzieję, do zrozumienia fal grawitacyjnych, które wciąż są trudne do wykrycia. Mogą Państwo wziąć udział w tych badaniach, korzystając z własnego komputera. Po krótkim wprowadzeniu i wyjaśnieniach, mogą Państwo rozpocząć poszukiwania pulsarów bezpośrednio z kanapy.

> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 11 > Odkrywanie fal grawitacyjnych z kanapy