Notebookcheck Logo

Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych wywołuje obawy o nadwyżkę mocy produkcyjnych w Chinach, ponieważ przewiduje się, że podaż ogniw przewyższy popyt 4x

Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych Judian (render: Judian/SCMP)
Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych Judian (render: Judian/SCMP)
Niespodziewane ogłoszenie fabryki akumulatorów półprzewodnikowych zdołało na nowo rozbudzić obawy o nadwyżkę mocy produkcyjnych w Chinach. Będąc ojczyzną największych na świecie producentów akumulatorów, Chiny będą wkrótce produkować czterokrotnie więcej ogniw do pojazdów elektrycznych, niż może wykorzystać lokalny przemysł motoryzacyjny.
E-Mobility

W kolejnej odsłonie fabryka baterii półprzewodnikowych przez chińską firmę walczącą o udział w rynku, Jiangxi Judian New Energy Technology rozpoczęło budowę nowej fabryki akumulatorów półprzewodnikowych o wartości 1,39 mld USD i planowanej rocznej wydajności 10 GWh po pełnym uruchomieniu.

Akumulatory półprzewodnikowe mogą oferować gęstość energii do 500 Wh/kg w porównaniu z obecnymi ogniwami EV z ciekłym elektrolitem i są znacznie mniej podatne na ucieczkę termiczną. Są one jednak nadal bardzo drogie w produkcji i początkowo mogą być zarezerwowane dla pojazdów elektrycznych klasy premium. Jednym ze sposobów na obniżenie ich kosztów jest produkcja na dużą skalę, więc każde ogłoszenie o masowej produkcji baterii półprzewodnikowych powinno teoretycznie być mile widzianą wiadomością dla branży.

Wydaje się jednak, że rozpoczęcie budowy fabryki akumulatorów półprzewodnikowych o mocy 10 GWh wywołało pewne obawy o nadwyżkę mocy produkcyjnych w Chinach, które do 2025 r. będą produkować 4800 GWh akumulatorów, jeśli wszystkie planowane projekty się powiodą. Jest to czterokrotnie więcej niż potrzebują lokalni producenci i może skutkować nadmiarem akumulatorów do pojazdów elektrycznych w momencie, gdy Stany Zjednoczone i Europa również walczą o fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych za pomocą różnych hojnych zachęt lub programów dotacji bezpośrednich.

Na przykład, producent akumulatorów półprzewodnikowych ProLogium niedawno poinformował, że wybrał Francję dla swojej fabryki o wartości 5,85 mld USD i rocznej wydajności 48 GWh, ponieważ dotacje rządu USA w ramach ustawy o redukcji inflacji nie zaczną obowiązywać przed uruchomieniem zakładu. W Chinach ogłoszono również kilka innych planów budowy dużych fabryk baterii półprzewodnikowych. Ich inicjatorami są zarówno startupy, takie jak TNE, jak i największa rafineria litu Ganfeng. W szczególności TNE twierdzi, że jego fabryka o mocy 12 GWh będzie dążyć do obniżenia cen akumulatorów półprzewodnikowych, aż pojazdy elektryczne z nimi osiągną parytet kosztów z pojazdami napędzanymi gazem.

Dla startupów lub rafinerii surowców, przejście bezpośrednio na baterie półprzewodnikowe na dużą skalę jest sposobem na wejście na lukratywny rynek bez bezpośredniego konkurowania z uznanymi behemotami, takimi jak CATL lub BYD. Biorąc to pod uwagę, Jiangxi Judian nie ujawnił dokładnej technologii akumulatorów półprzewodnikowych, której użyje do produkcji ogniw w nowej fabryce. Jej naukowcy posiadają jednak patenty na nowatorski materiał anody krzemowo-węglowej http://www.jxzeto.com/page83?_l=en.

Według lokalnego przedstawiciela branży Davisa Zhanga "pojemność 10 GWh nie jest małym projektem produkcji baterii", dodając, że " baterie półprzewodnikowe mogą stanowić przyszłość branży, ale nadciągają kłopoty z nadwyżką mocy produkcyjnych" 10 największych producentów akumulatorów do pojazdów elektrycznych pochodzi z Chin, oferując ponad sześćdziesiąt procent całkowitej światowej zdolności produkcyjnej.

Dodanie nowych fabryk akumulatorów półprzewodnikowych do tej mieszanki oznacza, że chińskie firmy muszą stać się jeszcze bardziej zorientowane na eksport właśnie wtedy, gdy nadmiar fabryk akumulatorów jest gotowy do wejścia na ich główne rynki.

Tesla ma 40% chińskich firm w swoim łańcuchu dostaw baterii, co może być powodem, dla którego ostrzegała przed redukcji ulg podatkowych dla niektórych swoich pojazdów w przyszłym roku. Tesla rozszerza swoją produkcję 4680 akumulatorów w fabrykach Gigafactories w Nevadzie, Fremont i Teksasie, a także buduje rafinerię litu rafinerię litu na wybrzeżu Zatoki Perskiej, więc sytuacja ta może wkrótce ulec zmianie na niekorzyść chińskich dostawców, takich jak CATL czy BYD.

Pobierz ładowarkę ChargePoint 50A Home Flex EV na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 08 > Nowa fabryka baterii półprzewodnikowych wywołuje obawy o nadwyżkę mocy produkcyjnych w Chinach, ponieważ przewiduje się, że podaż ogniw przewyższy popyt 4x
Daniel Zlatev, 2023-08-13 (Update: 2023-08-13)