Notebookcheck Logo

Nadzieja dla graczy, których NVIDIA zostawiła w tyle: AMD ogłasza FSR 3.1 z samodzielnym generowaniem klatek i lepszą jakością wizualną

AMD początkowo wydało FSR 3 we wrześniu 2023 roku. (Źródło: Timothy Dykes na Unsplash)
AMD początkowo wydało FSR 3 we wrześniu 2023 roku. (Źródło: Timothy Dykes na Unsplash)
Firma AMD ogłosiła kolejną aktualizację technologii skalowania obrazu FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3) z poprawkami jakości wizualnej, nowymi interfejsami API i dodaną obsługą Xbox GDK i Vulkan. Największą nowością w FSR 3.1 jest jednak oddzielenie komponentu generowania klatek FSR 3 od upscalera obrazu.
AMD Desktop Console Gaming Software

Firma AMD ogłosiła na konferencji Game Developer Conference 2024, że kolejna wersja technologii FidelityFX Super Resolution (FSR), a mianowicie FSR 3.1, zadebiutuje w drugim kwartale 2024 roku. Gry, Ratchet & Clank: Rift Apart będąca pierwszą z nich, zostanie podobno zintegrowana z FSR 3.1 jeszcze w tym roku. Firma ogłosiła również, że w sumie 40 gier korzysta obecnie z FSR 3. Lista obejmuje 19 gier, które są już dostępne na rynku i 21 nadchodzących tytułów.

A więc, FSR 3 rośnie, a wraz z premierą FSR 3.1 możemy spodziewać się, że więcej gier zintegruje tę technologię, ponieważ najnowsza aktualizacja poprawia jedną z największych wad rozwiązania AMD w porównaniu z NVIDIA Deep Learning Super Sampling (DLSS).

Ulepszenia jakości obrazu w FSR 3.1

Po pierwsze, FSR 3.1 przyniesie poprawę jakości obrazu w postaci:

  • Poprawionej stabilności czasowej w spoczynku i w ruchu - mniej migotania i/lub migotania i "Fizziness" wokół obiektów w ruchu.
  • Redukcja efektu smużenia i lepsze zachowanie szczegółów.

FSR 2, który obsługuje skalowanie obrazu w FSR 3, blednie w porównaniu z DLSS, jeśli chodzi o jakość wizualną. Na przykład, Digital Foundry wykazały, że FSR 2 wykazuje więcej smużenia, migotania i aliasingu niż DLSS, zwłaszcza w trybie wydajności, który jest prawdopodobnie najważniejszym ustawieniem.

Dlatego też FSR 3.1 ma na celu rozwiązanie wszystkich tych problemów.

Zmiany w generowaniu klatek w FSR 3.1

Oprócz poprawy jakości obrazu, AMD "oddziela" komponent generowania klatek FSR 3 od skalowania obrazu. Według firmy, dzięki temu "technologia generowania klatek FSR 3.1 może współpracować z innymi rozwiązaniami skalującymi".

Jedną z najlepszych cech FSR 3 jest to, że teoretycznie działa na wszystkich nowoczesnych procesorach graficznych bez względu na producenta. Na przykład, można uruchomić FSR 3 i skorzystać z generowania klatek na dowolnym układzie GPU z serii RTX 20 lub RTX 30. Jak na ironię, NVIDIA DLSS 3 działa tylko na układach GPU RTX 40, pozostawiając właścicieli kart z serii RTX 20/30 z pustymi rękami.

Gracze korzystający ze sprzętu NVIDIA mogą jednak nie chcieć uruchamiać FSR 3 ze względu na jego stosunkowo słabą rekonstrukcję obrazu w porównaniu do DLSS. Dzięki FSR 3.1, AMD pozwala użytkownikom uruchamiać generowanie klatek FSR 3 oddzielnie od skalowania obrazu, zapewniając potencjalną ścieżkę rozwoju dla graczy, którzy chcą zwiększyć liczbę klatek na sekundę dzięki generowaniu klatek FSR 3, ale jednocześnie chcą zachować jakość obrazu DLSS.

Wreszcie, FSR 3.1 wprowadza również nowe API FidelityFX oraz wsparcie dla Vulkan i Xbox Game Developer Kit (GDK). Możemy więc w końcu zobaczyć gry na konsole Xbox wykorzystujące tę technologię. Może to być szczególnie przydatne w przypadku konsoli Xbox Series S(dostępnej na Amazon), która ma trudności z osiągnięciem 60 FPS bez znacznego pogorszenia grafiki.

Porównanie rozdzielczości DLSS vs FSR 2 vs Native. (Źródło: Digital Foundry)
Porównanie rozdzielczości DLSS vs FSR 2 vs Native. (Źródło: Digital Foundry)

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 03 > Nadzieja dla graczy, których NVIDIA zostawiła w tyle: AMD ogłasza FSR 3.1 z samodzielnym generowaniem klatek i lepszą jakością wizualną
Fawad Murtaza, 2024-03-21 (Update: 2024-03-21)