Notebookcheck Logo

Możliwe rozwiązania problemu zawieszania się procesorów Intel Core generacji 13 i 14 w grach Unreal Engine

Niestabilność może być spowodowana ustawieniami zasilania płyty głównej. (Źródło obrazu: Shutterstock)
Niestabilność może być spowodowana ustawieniami zasilania płyty głównej. (Źródło obrazu: Shutterstock)
Wysokiej klasy procesory Intel Raptor Lake i Raptor Lake Refresh do komputerów stacjonarnych są podatne na awarie, szczególnie w grach opartych na silniku Unreal Engine. Choć na pierwszy rzut oka winą za ten stan rzeczy można obarczyć GPU lub loterię krzemową, faktyczną przyczyną niestabilności CPU są zbyt wysokie ustawienia zasilania na płycie głównej.
Desktop Gaming Intel Raptor Lake

Rosnąca liczba raportów dotyczących niestabilności procesorów Intel Raptor Lake i Raptor Lake Refresh odnotowano w ostatnich miesiącach. Z danych zebranych przez Tom's Hardware i Techspot wynika, że modele z wyższej półki, takie jak i7-13700K / i7-14700K i i9-13900K / i9-14900K są bardziej podatne na awarie w określonych scenariuszach, które obejmują niektóre gry oparte na silniku Epic Unreal Engine lub syntetyczne testy porównawcze, takie jak CineBench, Prime95 i Handbrake

Wcześniejsze incydenty z sierpnia 2023 r. pochodziły od producenta gier Gearbox, który zauważył, że niektóre systemy wyposażone w procesory Core 13. generacji mogą ulec awarii do pulpitu podczas uruchamiania Remnant 2 z błędem "brak pamięci wideo". Tymczasem Fatshark, deweloper gry Vermintide 2 i Warhammer 40,000: Darktidewskazał, że posiadacze procesorów i7-13700K i i9-13900K mogą doświadczyć podobnych awarii. Tom's Hardware dodaje, że problem ten występuje również w innych zasobożernych grach AAA, takich jak Alan Wake 2, Hogwarts Legacy, Horizon Zero Dawn, Immortals of Aveum, Metro Exodus Enhanced Editionoraz The Last of Us - część 1. Dodatkowo, gry wykorzystujące kodek wideo RAD Bink kodek wideo i technologię kompresji danych Oodle technologia kompresji danych są również dotknięte takimi awariami.

Pomimo błędu pamięci VRAM, który kazałby sądzić, że winny jest procesor graficzny, faktycznym winowajcą wydaje się być płyta główna, która albo stosuje łagodny overclocking, albo nadmiernie zasila procesor wyższym napięciem. W związku z tym Gearbox i Fatshark zasugerowali, że użytkownicy mogą obniżyć taktowanie swoich procesorów o 200 MHz w celu rozwiązania problemu, ale może to prowadzić do niewielkiego spadku wydajności

Lepsze rozwiązanie sugerują Tom's Hardware i RAD. Płyty główne z wyższej półki wyposażone w procesor i9-13900K / i9-14900K zazwyczaj mają limit mocy i prądu ustawiony odpowiednio na 4096 W i 4096 A. Ograniczenie mocy procesora do 275-300 W z ograniczeniem natężenia prądu do 350 A mogłoby zadziałać bez zauważalnego spadku wydajności, ale undervolting procesora mógłby rozwiązać problem równie dobrze, a nawet zwiększyć wydajność o kilka procent przy jednoczesnym obniżeniu maksymalnych temperatur nawet o 10-15°C.

Opinia redaktora

Mogę potwierdzić, że undervolting procesora i7-13700K może zdecydowanie obniżyć maksymalne temperatury, a także zwiększyć wydajność. W CineBench 23, mój i7-13700K osiągał 100° C, a po obniżeniu napięcia procesora o 0,110 V w aplikacji Intel XTU, maksymalna temperatura spadła o 6-7° C, a wydajność wzrosła o kilka procent. Pamiętam błąd "brak pamięci wideo" w grze UE3 w sierpniu ubiegłego roku, ale wtedy procesor nadal działał na domyślnych napięciach. Nie zdawałem sobie sprawy z problemów z zasilaniem i obwiniałem GPU.

Na szczęście był to pojedynczy incydent, ponieważ po kilku tygodniach zdecydowałem się na obniżenie napięcia do -0,110 V, ponieważ obawiałem się maksymalnych temperatur, które mogłyby dławić procesor, a błąd nigdy więcej się nie pojawił. Inne modele procesorów mogą wymagać innych wartości podnapięcia, więc proszę sprawdzić to w testach stabilności XTU.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 02 > Możliwe rozwiązania problemu zawieszania się procesorów Intel Core generacji 13 i 14 w grach Unreal Engine
Bogdan Solca, 2024-02-23 (Update: 2024-02-23)