Notebookcheck Logo

Miliony kilometrów na jednym silniku elektrycznym: prototyp może być używany wielokrotnie

Zrównoważone budownictwo może znacznie obniżyć cenę pojazdów elektrycznych. (pexels/Kindel Media)
Zrównoważone budownictwo może znacznie obniżyć cenę pojazdów elektrycznych. (pexels/Kindel Media)
W końcu więcej samochodów elektrycznych oznacza również więcej złomu zawierającego cenne elementy i komponenty, które są nadal nienaruszone. Opracowanie silnika elektrycznego, który jest łatwy w naprawie i demontażu, powinno zapobiec powstawaniu takich gór odpadów.
E-Mobility Science Renewable

W przeciwieństwie do nowoczesnych silników spalinowych, silniki elektryczne mogą zasilać samochód elektryczny przez miliony kilometrów - w teorii. Jedno uszkodzone łożysko, wadliwa elektronika lub zardzewiały korpus i silnik ląduje na złomie wraz ze wszystkimi cennymi komponentami.

Obecnie jest on rozdrabniany i topiony w celu wydobycia wszystkich cennych metali. W procesie tym pogarsza się jednak czystość metalu, co znacznie utrudnia jego ponowne wykorzystanie w silniku elektrycznym.

To, co jest obecnie standardem - nie tylko w przypadku silników - wydaje się niezwykle energochłonne i bardzo niepraktyczne. To wystarczający powód, aby przyjąć inne podejście, które Instytut Fraunhofera właśnie zaprezentował we współpracy z wieloma dostawcami z branży motoryzacyjnej.

Celem jest stworzenie prototypu silnika elektrycznego, którego konstrukcja opiera się na czterech strategiach zachowania wartości: ponownym użyciu, naprawie, regeneracji i recyklingu materiałów. Różnice w stosunku do obecnego recyklingu surowców nie mogą być większe.

Proszę nie wyrzucać, tylko używać ponownie i ponownie

W przypadku ponownego użycia, silnik elektryczny powinien być nadal używany w jednym kawałku. Oczywiście wymaga to standardów, aby silnik mógł być ponownie wykorzystywany w różnych pojazdach, a najlepiej przez pokolenia przy minimalnym wysiłku. Konstruktorzy komputerów PC będą zaznajomieni z tą zasadą.

W przypadku naprawy nacisk kładziony jest na prostą konserwację i wymienność znormalizowanych komponentów. Jeśli tylko obudowa jest uszkodzona lub występuje wadliwe łożysko, musi być łatwy dostęp i wymiana.

Regeneracja jest ściśle powiązana z naprawialnością. Jedyną różnicą jest to, że części silnika elektrycznego powinny być również w stanie być wykorzystane w innym silniku. Również w tym przypadku nie można pominąć analogii do starego, dobrego komputera PC.

Wreszcie, recykling materiałów powinien umożliwić, na przykład, ponowne wykorzystanie materiału magnesu stałego lub niektórych stopów jako całości, zamiast rozkładania ich na oryginalne surowce.

Ostatecznie może to oznaczać małą rewolucję, jeśli całe zespoły samochodu elektrycznego będą mogły być ponownie wykorzystane w następnej generacji lub w innym samochodzie innej marki.

Wykorzystanie rzadkich surowców i metali, które są trudne do wydobycia, takich jak neodym, również może zostać poddane próbie. W końcu wystarczająco mocne silniki elektryczne są już opracowywane całkowicie bez magnesów trwałych lub innych krytycznych surowców.

Istnieje wiele małych kroków, które ostatecznie mogłyby znacznie obniżyć cenę silnika elektrycznego, a tym samym również samego samochodu elektrycznego. Niemal w taki sam sposób, w jaki standaryzacja komponentów w komputerach PC mogłaby znacząco obniżyć ich ceny.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Miliony kilometrów na jednym silniku elektrycznym: prototyp może być używany wielokrotnie
Mario Petzold, 2024-01- 3 (Update: 2024-01- 3)