Notebookcheck Logo

Macan to pierwszy w pełni elektryczny SUV Porsche

Porsche Macan jest teraz w pełni pojazdem elektrycznym (źródło zdjęcia: Porsche)
Porsche Macan jest teraz w pełni pojazdem elektrycznym (źródło zdjęcia: Porsche)
Nowy Macan Electric z układem napędowym o mocy do 470 kW (639 KM) zapewnia terenowe osiągi i codzienną użyteczność. Osiągi samochodu sportowego idą w parze z szybkim ładowaniem do 270 kW i zasięgiem do 613 km (WLTP).
E-Mobility

Dziesięć lat po premierze, Porsche Macan rozpoczyna swoją drugą generację, teraz w całkowicie elektrycznej formie. Dzięki progresywnej stylistyce, osiągom Porsche, dużemu zasięgowi i codziennej praktyczności, nowy Macan 4 i nowy Macan Turbo mają na celu zaspokojenie potrzeb klientów Porsche, którzy wybierają SUV-y.

Aby zapewnić maksymalną wydajność i powtarzalność mocy wyjściowej, Porsche stosuje wyłącznie najnowszą generację stale wzbudzanych silników elektrycznych PSM na przedniej i tylnej osi. Już same dane wskazują na wyjątkowe osiągi E-Performance: Macan 4 może generować do 300 kW (408 KM) w połączeniu z Launch Control. Jego łączne zużycie energii elektrycznej (WLTP) waha się od 21,1 do 17,9 kWh/100 km, a jego łączny zasięg elektryczny (WLTP) wynosi od 516 do 613 km (lub od 665 do 784 km w obszarach miejskich) przy użyciu mocy overboost.

Z kolei całkowicie elektryczny Macan Turbo ma maksymalną moc wyjściową 470 kW (639 KM), łączny zasięg elektryczny 518-591 km (lub 670-765 km w mieście) i łączne zużycie energii elektrycznej (WLTP) 20,7-18,8 kWh/100 km. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1130 Nm lub 650 Nm. Zapewnia to wydajność jazdy na najwyższym poziomie. Macan 4 potrzebuje 5,2 sekundy, aby osiągnąć 100 km/h, podczas gdy Macan Turbo może to zrobić w mniej niż 3,3 sekundy. Prędkości maksymalne obu wersji wynoszą 220 i 260 km/h.

Umieszczony w podwoziu akumulator litowo-jonowy o pojemności 100 kWh zapewnia energię dla silników elektrycznych; z tej ilości 95 kWh może być aktywnie wykorzystywane. Akumulator HV jest kluczowym elementem 800-woltowej architektury Porsche Premium Platform Electric (PPE), która po raz pierwszy została zastosowana w nowym Macanie.

Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 270 kW. Akumulator można naładować od 10 do 80 procent pojemności na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania w około 21 minut. Akumulator 800 V jest skutecznie dzielony na dwa akumulatory, każdy o napięciu znamionowym 400 V, przez przełącznik wysokiego napięcia w akumulatorze na stacjach ładowania 400 V, umożliwiając tak zwane ładowanie bankowe. Sprawia to, że ładowanie do 135 kW jest niezwykle efektywne bez potrzeby stosowania dodatkowego wzmacniacza HV. Skrzynki ścienne dla domów mogą pomieścić do 11 kW ładowania prądem przemiennym.

Ładowarka PRIMECOM Level 2 do pojazdów elektrycznych (EV) jest wyposażona w inteligentny chip i oprogramowanie zaprojektowane w USA. Jest kompatybilna ze wszystkimi pojazdami elektrycznymi poziomu 2. Jest już dostępna na Amazon w cenie 379 USD.

Źródło(a)

Macan wyznacza nowe standardy: pierwszy w pełni elektryczny SUV od Porsche

25/01/2024

Porsche wprowadza na rynek swój drugi w pełni elektryczny model.

Nowy Macan z układem napędowym o mocy do 470 kW (639 KM, modele Macan Electric): Zużycie energii elektrycznej* w cyklu mieszanym (WLTP) 21,1 - 17,9 kWh/100 km, Emisja CO₂* w cyklu mieszanym (WLTP) 0 g/km, Zasięg elektryczny* w cyklu mieszanym (WLTP) 516 - 613 km, Zasięg elektryczny* w mieście (WLTP) 665 - 784 km) zapewnia E-Performance w każdym terenie i wysoki poziom codziennej użyteczności. Osiągi zbliżone do samochodów sportowych idą w parze z wydajnym szybkim ładowaniem z mocą do 270 kW i zasięgiem do 613 km w WLTP.

Dziesięć lat po premierze, Porsche Macan wkracza w drugą generację modelu, teraz w całkowicie elektrycznej formie. Dzięki progresywnej, ponadczasowej stylistyce, charakterystycznym osiągom Porsche, dalekiemu zasięgowi i wysokiej praktyczności na co dzień, nowy Macan 4 i nowy Macan Turbo mają na celu całkowite spełnienie wymagań klientów Porsche wybierających SUV-a. "Przenosimy Macana na zupełnie nowy poziom - z wyjątkowymi osiągami E-Performance, nowym Driver Experience i imponującym designem" - powiedział Oliver Blume, Prezes Zarządu Porsche AG, z okazji światowej premiery w Singapurze.

"Naszym celem jest zaoferowanie najbardziej sportowego modelu w swoim segmencie z całkowicie elektrycznym Macanem" - mówi Jörg Kerner, wiceprezes ds. linii produktowej Macan. Porsche wykorzystuje wyłącznie najnowszą generację stale wzbudzanych silników elektrycznych PSM na przedniej i tylnej osi, aby osiągnąć doskonałą wydajność i umożliwić optymalną powtarzalność mocy wyjściowej. Już same liczby wskazują na najwyższą klasę E-Performance: W połączeniu z Launch Control, Macan 4 wytwarza do 300 kW (408 KM, Macan 4: Zużycie energii elektrycznej* w cyklu mieszanym (WLTP) 21,1 - 17,9 kWh/100 km, Emisja CO₂* w cyklu mieszanym (WLTP) 0 g/km, Zasięg elektryczny* w cyklu mieszanym (WLTP) 516 - 613 km, Zasięg elektryczny* w mieście (WLTP) 665 - 784 km) mocy overboost, podczas gdy Macan Turbo może pochwalić się mocą do 470 kW (639 KM, Macan Turbo: Zużycie energii elektrycznej* w cyklu mieszanym (WLTP) 20,7 - 18,8 kWh/100 km, Emisja CO₂* w cyklu mieszanym (WLTP) 0 g/km, Zasięg elektryczny* w cyklu mieszanym (WLTP) 518 - 591 km, Zasięg elektryczny* w mieście (WLTP) 670 - 765 km). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 650 i 1130 Nm. Gwarantuje to doskonałe właściwości jezdne. Macan 4 przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 5,2 sekundy, podczas gdy Macan Turbo potrzebuje na to zaledwie 3,3 sekundy. Oba modele osiągają prędkość maksymalną odpowiednio 220 i 260 km/h.

Nowa platforma Premium Electric z architekturą 800 V

Silniki elektryczne czerpią energię z akumulatora litowo-jonowego w podwoziu, o pojemności brutto 100 kWh, z czego do 95 kWh może być aktywnie wykorzystywane. Akumulator HV jest centralnym elementem nowo opracowanej platformy Premium Platform Electric (PPE) o architekturze 800 V, zastosowanej przez Porsche po raz pierwszy w nowym Macanie. Moc ładowania DC wynosi do 270 kW. Akumulator można naładować od 10 do 80 procent w ciągu około 21 minut na odpowiedniej stacji szybkiego ładowania. Na stacjach ładowania 400 V, przełącznik wysokiego napięcia w akumulatorze umożliwia ładowanie bankowe, skutecznie dzieląc akumulator 800 V na dwa akumulatory, każdy o napięciu znamionowym 400 V. Umożliwia to szczególnie wydajne ładowanie, bez dodatkowego wzmacniacza HV, z mocą do 135 kW. Ładowanie prądem przemiennym o mocy do 11 kW jest możliwe w domowych skrzynkach ściennych.

Podczas jazdy silniki elektryczne mogą odzyskać do 240 kW energii. Zintegrowany Power Box (IPB) również przyczynia się do wydajności nowych modeli Macan, jednocześnie oszczędzając wagę i przestrzeń. Innowacyjny i kompaktowy IPB łączy w sobie trzy komponenty - pokładową ładowarkę AC, wysokonapięciowy podgrzewacz i konwerter DC/DC. Łączny zasięg WLTP wynosi do 613 km w modelu Macan 4 i do 591 km w modelu Macan Turbo.

Sportowe proporcje i linie przypominające coupé

Dzięki ostrzejszym proporcjom i DNA Porsche Design, nowe modele Macan wyglądają dynamicznie i dominująco. "Dzięki w pełni elektrycznemu Macanowi prezentujemy pierwsze Porsche, które czerpie elektryczność z ugruntowanej tożsamości produktu" - mówi Michael Mauer, wiceprezes ds. stylu Porsche. "Nowy Macan jest wyraźnie rozpoznawalny dzięki swojej tożsamości marki jako część rodziny produktów Porsche. Klasyczne proporcje Porsche zostały dopracowane i optymalnie dostosowane do wyzwań związanych z pojazdem elektrycznym. To jeszcze bardziej podkreśliło sportowy, nowoczesny i dynamiczny wygląd Macana. Projekt jasno pokazuje: Macan pozostaje sportowym samochodem w swoim segmencie, nawet w wersji elektrycznej"

Płytkie nachylenie maski i mocno zaznaczone skrzydła nadają podstawowemu SUV-owi, który ma 4 784 mm długości, 1 938 mm szerokości i 1 622 mm wysokości, dynamiczny wygląd nawet podczas postoju. Nowy Macan jest wyposażony w maksymalnie 22-calowe koła z rozłożonymi oponami. Rozstaw osi, który jest o 86 mm dłuższy niż w poprzednim modelu (2 893 mm), jest równoważony przez krótkie zwisy z przodu i z tyłu. Reflektory są podzielone na dwie części: płaski górny zespół świateł z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej jest osadzony w błotnikach i podkreśla szerokość samochodu. Główny moduł reflektorów z opcjonalną technologią Matrix LED jest umieszczony nieco niżej z przodu. Charakterystyczna linia zamachowa Porsche tworzy całość z płaską tylną szybą. W połączeniu z bezramkowymi drzwiami z charakterystycznymi listwami bocznymi, otrzymujemy elegancki, sportowy design. Mocno zaznaczone ramiona nadają tyłowi muskularny wygląd. Logo Porsche znajduje się teraz pośrodku rzeźbiarskiej listwy świetlnej 3D.

Aktywna i pasywna aerodynamika dla większego zasięgu

Porsche łączy swoje DNA designu z aerodynamiką zoptymalizowaną pod kątem zasięgu. Dzięki systemowi Porsche Active Aerodynamics (PAA) z aktywnymi i pasywnymi elementami oraz współczynnikowi oporu powietrza na poziomie 0,25, nowy Macan jest jednym z najbardziej opływowych SUV-ów na rynku - z pozytywnym wpływem na zasięg i zużycie energii. System PAA obejmuje adaptacyjny tylny spojler, aktywne klapy chłodzące na przednich wlotach powietrza oraz elastyczne osłony na całkowicie uszczelnionym podwoziu. Kurtyny powietrzne pod modułem reflektorów i nisko zawieszony przód optymalizują przepływ powietrza. Z tyłu, boczne krawędzie odrywające i żaluzjowy dyfuzor zapewniają wydajność aerodynamiczną.

Dwa przedziały bagażowe i zwiększona przestrzeń wewnętrzna

Nowy Macan to zorientowany na osiągi SUV o wysokim poziomie praktyczności w codziennym użytkowaniu, wysokiej jakości wyposażeniu i przestronnej konfiguracji. Elektryfikacja doprowadziła do zwiększenia przestrzeni bagażowej w Macanie. W zależności od modelu i zamontowanego wyposażenia, pojemność bagażnika za tylną kanapą wynosi do 540 litrów (tryb cargo). Ponadto pod maską znajduje się drugi bagażnik o pojemności 84 litrów. To o 136 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność tylnego bagażnika wzrasta do 1 348 litrów. Maksymalny uciąg wynoszący 2000 kg uzupełnia wysoce praktyczne właściwości nowego Macana.

W zależności od modelu i zamontowanego wyposażenia, kierowca i pasażer z przodu siedzą teraz do 28 mm niżej niż wcześniej, podczas gdy pasażerowie z tyłu siedzą do 15 mm niżej ze zwiększoną przestrzenią na nogi. Wnętrze jest charakterystyczne dla Porsche: szerokość kokpitu podkreśla zintegrowany czarny panel. Wznosząca się konsola środkowa potęguje wrażenie niskiej i skoncentrowanej na osiągach pozycji w pojeździe. Jednocześnie duże okna nadają wnętrzu lekkości i przestronności. Oprócz nowoczesnych cyfrowych interfejsów użytkownika, dostępne są również wybrane analogowe elementy sterujące - na przykład na nawiewach powietrza i elementach sterujących klimatyzacją. Listwa oświetleniowa LED jest zintegrowana z przemyślaną listwą wykończeniową kokpitu i drzwi. Działa ona zarówno jako oświetlenie otoczenia, jak i oświetlenie komunikacyjne. W zależności od sytuacji dostarcza informacji lub ostrzeżeń - na przykład podczas powitania, ładowania lub w połączeniu z systemami wspomagającymi kierowcę. Wyposażenie nowego Macana umożliwia wysoki stopień personalizacji.

Wrażenia kierowcy: duża moc obliczeniowa i łączność

Macan jest wyposażony w najnowszej generacji wyświetlacz i koncepcję obsługi z maksymalnie trzema ekranami, w tym wolnostojącym 12,6-calowym, zakrzywionym zestawem wskaźników i 10,9-calowym wyświetlaczem centralnym. Po raz pierwszy pasażer może również przeglądać informacje, dostosowywać ustawienia systemu informacyjno-rozrywkowego lub przesyłać strumieniowo treści wideo podczas jazdy samochodem za pośrednictwem własnego opcjonalnego 10,9-calowego ekranu. Po raz pierwszy Porsche Driver Experience obejmuje również wyświetlacz head-up z technologią rozszerzonej rzeczywistości. Wirtualne elementy, takie jak strzałki nawigacyjne, są płynnie zintegrowane ze światem rzeczywistym. Obraz jest wyświetlany kierowcy z odległości 10 metrów i odpowiada rozmiarowi 87-calowego wyświetlacza.

System informacyjno-rozrywkowy nowej generacji oparty jest na Android Automotive OS. Standardowy system Porsche Communication Management (PCM) w nowym Macanie przenosi wydajność obliczeniową na nowy poziom. Na przykład asystent głosowy "Hey Porsche" błyskawicznie sugeruje trasy, w tym przystanki ładowania. W nowym Porsche App Center pasażerowie mogą uzyskać bezpośredni dostęp do popularnych aplikacji od zewnętrznych dostawców i zainstalować je bezpośrednio w nowym Macanie.

Pierwszy Macan z tylną osią skrętną i amortyzatorami dwuzaworowymi

Porsche opracowało Macana z naciskiem na kwintesencję dynamiki jazdy Porsche i charakterystyczne wyczucie układu kierowniczego. "Dzięki wyjątkowo sportowej pozycji siedzenia i nisko położonemu środkowi ciężkości, a także imponującej dynamice jazdy i precyzji kierowania, nowy Macan zapewnia wrażenie prawdziwego samochodu sportowego" - wyjaśnia wiceprezes ds. linii produktów Jörg Kerner.

Zarówno Macan 4, jak i Macan Turbo posiadają napęd na wszystkie koła. Dwa silniki elektryczne są sterowane przez elektronikę mocy niemal w czasie rzeczywistym. Elektronicznie sterowany system Porsche Traction Management (ePTM) działa około pięć razy szybciej niż konwencjonalny system napędu na wszystkie koła i może reagować na poślizg w ciągu 10 milisekund. Ponadto rozkład napędu na wszystkie koła jest regulowany przez wybrany program jazdy. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego na tylnej osi, również przyczynia się do trakcji, stabilności jazdy i dynamiki bocznej Macana Turbo.

Modele Macan z zawieszeniem pneumatycznym - również standardowym w Turbo - są wyposażone w elektroniczną kontrolę tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM). Opcjonalnie można je również połączyć z zawieszeniem ze sprężynami stalowymi. PASM posiada teraz również amortyzatory z technologią dwuzaworową. Dzięki bardziej rozbudowanej mapie amortyzatorów zapewnia to szersze spektrum między komfortem a osiągami. Dzięki temu różnice między programami jazdy są jeszcze bardziej namacalne.

Po raz pierwszy Macan ma opcjonalny układ kierowniczy tylnej osi o maksymalnym kącie skrętu pięciu stopni. Umożliwia to kompaktowy promień skrętu wynoszący 11,1 metra w ruchu miejskim i podczas manewrowania, zapewniając jednocześnie wyjątkową stabilność jazdy przy wyższych prędkościach, wspomaganą przez spójny i precyzyjny układ kierowniczy przedniej osi, z którego słynie marka.

Od 2014 roku Porsche dostarczyło na całym świecie ponad 800 000 egzemplarzy modelu Macan. Ta historia sukcesu ma być kontynuowana dzięki całkowicie elektrycznemu następcy, który jest produkowany w sposób neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla netto w fabryce Porsche w Lipsku. Nowe modele trafią do pierwszych klientów w drugiej połowie roku.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2024 01 > Macan to pierwszy w pełni elektryczny SUV Porsche
Robert Gelo, 2024-01-28 (Update: 2024-01-28)