Notebookcheck Logo

Fińscy naukowcy wykorzystują CO₂ do produkcji e-paliwa do silników wysokoprężnych

Ciągnik Valtra T235D napędzany silnikiem wysokoprężnym AGCO Power jest używany do testowania nowego e-paliwa VTT. (Źródło zdjęcia: AGCO Power)
Ciągnik Valtra T235D napędzany silnikiem wysokoprężnym AGCO Power jest używany do testowania nowego e-paliwa VTT. (Źródło zdjęcia: AGCO Power)
Łącząc ekologiczny wodór i CO₂, eksperci z Centrum Badań Technicznych VTT z powodzeniem wyprodukowali zrównoważone elektropaliwo do zasilania ciężkich silników transportowych.
Renewable Science E-Mobility

Naukowcy z fabryki AGCO Power w Linnavuori w południowo-zachodniej Finlandii po raz pierwszy przetestowali e-paliwo w ciągniku z silnikiem wysokoprężnym.

To nowatorskie elektropaliwo , produkowane z zielonego wodoru i dwutlenku węgla, jest przeznaczone dla pojazdów, które tradycyjnie okazały się trudne do zelektryfikowania. W porównaniu z alkoholowymi dodatkami do paliwa (które można znaleźć na Amazon), które jedynie zmniejszają emisję spalin z rury wydechowej, e-paliwo alternatywne dla oleju napędowego może potencjalnie wyeliminować gazy cieplarniane z ciężkich silników.

Widzieliśmy już wcześniej paliwa na bazie wodoru https://www.notebookcheck.net/Hydrogen-systems-are-more-advantegeous-than-battery-storage-Study-presents-the-potential-in-mobility-and-logistics.764895.0.html , ale systemy te były zazwyczaj eksperymentalne. Aby opracować to parafinowe e-paliwo, Centrum Badań Technicznych VTT wykorzystało techniki wychwytywania węgla, elektrolizę wysokotemperaturową i syntezę węglowodorów. W oświadczeniu medialnym profesora VTT Juha Lehtohena, paliwo to może potencjalnie zastąpić kopalny olej napędowy w transporcie morskim i ciężkich maszynach.

W ramach projektu VTT E-fuel wyprodukowano już setki kilogramów elektropaliwa. Zsyntetyzowane węglowodory zostały wysłane do firmy rafineryjnej Neste w celu dalszego przetworzenia na realną alternatywę dla oleju napędowego.

Wyrafinowany produkt został przetestowany w zakładzie Linnavuori na ciągniku z silnikiem wysokoprężnym na początku tego miesiąca. Podczas jazdy testowej zmierzono skład spalin, a także zużycie paliwa przez silnik wysokoprężny. Według dyrektora inżynierii AGCO Power, e-diesel z VTT powinien spełniać wymagania jakościowe parafinowego oleju napędowego określone w brytyjskiej normie EN 15940.

Kolejnym krokiem dla Centrum Badań Technicznych VTT jest przetestowanie elektropaliwa w warunkach rzeczywistych. Jeśli zakończą się one sukcesem, będzie to nowy początek dla zrównoważonych paliw w ciężkich silnikach.

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 11 > Fińscy naukowcy wykorzystują CO₂ do produkcji e-paliwa do silników wysokoprężnych
Sarfo Ashong-Listowell, 2023-11-28 (Update: 2023-11-28)