Notebookcheck Logo

Cybertruck wprowadza rewolucję w zakresie suchej powłoki akumulatorów Tesla 4680, ale tylko w tempie 2000 pickupów miesięcznie

Akumulator Tesli o pojemności 123 kWh ma elektrody pokryte suchą powłoką (zdjęcie: Top Gear/YT)
Akumulator Tesli o pojemności 123 kWh ma elektrody pokryte suchą powłoką (zdjęcie: Top Gear/YT)
Święty Graal szybkiej i taniej produkcji baterii 4680, czyli metoda powlekania na sucho, jest po raz pierwszy wykorzystywany przez Teslę w Cybertrucku. Niestety, nadal okazuje się ona bardzo trudna do skalowania.
E-Mobility

Kiedy Tesla udzieliła Sandy'emu Munro wyłącznego wywiadu na temat inżynierii Cybertrucka, jeden z jej dyrektorów odpowiedział mimochodem, że jego bateria 4680 są rzeczywiście wytwarzane przy użyciu rewolucyjnej metody produkcji suchych powłok. To ważna wiadomość, ponieważ Tesla do tej pory zdołała osiągnąć tylko połowę oszczędności kosztów produkcji, które obiecała, kiedy ogłosiła koncepcję baterii 4680.

Wynikały one głównie z oszczędności przestrzeni projektowej i produkcyjnej, po prostu dlatego, że ogniwa 4680 są duże i mogą być używane jako część ramy nośnej pojazdu, podczas gdy zestawy akumulatorów z nimi wymagają znacznie mniej punktów spawania. Najtrudniejszą częścią oszczędności zawsze było jednak powlekanie elektrod na sucho. Zamiast powolnego, toksycznego i kosztownego mokrego procesu powlekania anody i katody pożądaną mieszanką, elektrody powlekane na sucho nie wymagają wypalania ani niebezpiecznych substancji stosowanych w ich produkcji, więc ich produkcja zajmuje znacznie mniej miejsca i czasu.

Jednak według wielu osób wtajemniczonych Tesla może wyprodukować tylko tyle z 1360 ogniw, które wchodzą w skład zestawu akumulatorów Cybertruck 4680, aby zainstalować je w około 2000 pickupów miesięcznie. Samodzielnie narzucony cel Elona Muska, aby wyprodukować 250 000 Cybertrucków rocznie do pewnego czasu w 2025 r. będzie wymagał dziesięciokrotnego skalowania metody powlekania na sucho w stosunku do obecnych poziomów.

Tesla podobno na bieżąco łamie kod masowej produkcji ogniw 4680 i obecnie napotyka problemy z utrzymaniem suchej powłoki katody razem. Podczas mieszania mniejszych partii litu, niklu i innych materiałów, które do nich trafiają, spoiwo teflonowe wydaje się wytrzymywać. Kiedy jednak kadzie z materiałem muszą zostać wymieszane i nałożone na folię, proces generuje nadmierne ciepło, które topi spoiwo, więc wiele z niego trzeba wyrzucić.

Na początku nowego cyklu linii produkcyjnej baterii może to prowadzić do ponad 30% wskaźnika złomu. Tesla wciąż wymyśla lepsze sposoby nakładania suchej powłoki na elektrody 4680 i najwyraźniej udało jej się zmniejszyć wskaźnik odpadów do mniej niż 20%. Jest to jednak nadal znacznie więcej niż 5% w przypadku istniejących linii produkcyjnych baterii, a jednocześnie Tesla odkryła, że w produkcji uznanej za dobrą podczas wstępnych testów mogą pojawić się wady.

Dlatego też Tesla gromadzi obecnie dane w celu ustanowienia zupełnie nowego systemu kontroli jakości i testowania w oparciu o to, czego nauczyła się do tej pory, produkując 4680 akumulatorów Cybertruck. Według jednego z wtajemniczonych Tesli, "kiedy już złamiesz kod i ustalisz stabilność, [wzrost] jest jak wykładniczy" i pozostają optymistami, że "prędkość wzrośnie". Jeśli rampa Cybertruck pomoże Tesli złamać kod masowej produkcji elektrod powlekanych na sucho, byłby to prawdziwie rewolucyjny rozwój w zakresie kosztów akumulatorów EV i szybkości produkcji.

Proszę kupić złącze ścienne Tesla 48A z 24-calowym kablem na Amazon

Źródło(a)

Please share our article, every link counts!
> laptopy testy i recenzje notebooki > Nowinki > Archiwum v2 > Archiwum 2023 12 > Cybertruck wprowadza rewolucję w zakresie suchej powłoki akumulatorów Tesla 4680, ale tylko w tempie 2000 pickupów miesięcznie
Daniel Zlatev, 2023-12-23 (Update: 2023-12-23)